Sanasinko
Wordbazooka

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Muuta tekstin kokoa: Suurenna - Pienennä - Palauta oletuskoko
Uskonkirkko | Church of FaithUskonkirkko | Church of Faith

Sanan ajastaika

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Sanasinko Foorumin päävalikko -> Uskonelämä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3527  La 09 Huh 2011, 0:04 (GMT+3)  Aihe: Sanan ajastaika Vastaa lainaamalla viestiä

Ketju hengellistä ohjelmatarjontaa varten, vinkkejä kristillisiin tilaisuuksiin.

Vinkkaa omasi, jaa aarteesi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3528  La 09 Huh 2011, 0:50 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ketjussa Kristillistä tasa-arvoa olen viitannut jo James Jordaniin ja linkittänyt hänen haastattelunsa sinne.

Kävin kuuntelemassa, kun hän ja hänen vaimonsa Denise kävivät Suomessa. Kallion kirkossa oli 24.10.2010 vaikuttava tilaisuus samoin kuin TV7:n studiollakin, jossa seurasin 26.10.2010 luentoja yleisön joukossa.

Katsoin illalla TV7:n sivuilta netistä kolmannen nauhoituksen, joka tulee uusintana tänään lauantaina 9.4. kello 13.40 - 15.10.

Enempää uusintoja ei tulle, ainakaan aikaisempia osia ei ole uusittu kuin kerran. Mikäli kiinnostaa, ohjelma löytyy tuona kellonaikana täältä: Netti-TV

Istuin yleisön joukossa aika takana ja katsoessani ohjelmaa nyt jälkikäteen silmäni osuivat myös Katriin, jonka muistoksi kirjoitin: In memoriam Katri
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3563  La 16 Huh 2011, 10:22 (GMT+3)  Aihe: Tänään kello 13.40! Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ketjussa Kristillistä tasa-arvoa olen viitannut jo James Jordaniin ja linkittänyt hänen haastattelunsa sinne.

Kävin kuuntelemassa, kun hän ja hänen vaimonsa Denise kävivät Suomessa. Kallion kirkossa oli 24.10.2010 vaikuttava tilaisuus samoin kuin TV7:n studiollakin, jossa seurasin 26.10.2010 luentoja yleisön joukossa.

Katsoin eilen illalla TV7:n sivuilta neljännen osan James Jordanin luennoista. Olin yleisön joukossa seuraamassa luentoa, joten näin sen jo toistamiseen.

Luennossa on todella painavaa asiaa, ja James Jordan menee syvälle lapsuudesta aiheutuviin traumoihin ja niiden käsittelyyn. Suosittelisin kaikkia äidistä ja isästä syntyneitä katsomaan, mitä Jamesilla on sanottavaa.

Uusia uusintoja ei TV7:ssä näytä näistä tulevan, vaikka Rukousystävien kautta voi dvd-levyjä ehkä tilata. Jos vain mitenkään mahdollista, kannattaa olla netin äärellä tänään klo 13.40 - 15.15 ja klikata silloin tästä: Netti-TV
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3564  La 16 Huh 2011, 12:59 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kävipä vanhanaikaisesti... Yritin kiirehtiä yhteen tapaamiseen, mutta Jamesin luennosta informoimisen jälkeen kello oli jo liikaa. Enkä pelkästään informoinut vain täällä, vaan laitoin myös tekstiviestejä lähtemään.

Kiire loppuikin sitten siihen. Suosiolla piti jättää koko reissu väliin.

Ks. viesti edellä, asianihan koski tätä:
Lainaus:
Jos vain mitenkään mahdollista, kannattaa olla netin äärellä tänään klo 13.40 - 15.15 ja klikata silloin tästä: Netti-TV
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3665  La 30 Huh 2011, 15:42 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olipa hyvä ja syvällinen luento: Isän rakkaus - Denise Jordan ja Pirkko Jalovaara. Kamppailu naisellisuutta vastaan

Katsoin äsken ohjelman uusintana TV7:n nettisivuilta. Alun perin näin luennon paikan päällä TV7:n studiolla, jossa James ja Denise Jordan luennoivat molemmat. Kallion kirkossa näin heidät myös.

Sääli, ettei ohjelmista näytä tulevan uusia uusintoja enää, mutta ainakin Rukousystävien kautta on mahdollista tilata taltioinnit dvd-levyinä. Aion hommata nuo, mikäli eivät ilmesty TV7:n arkistoon.

Olen vakuuttunut James ja Denise Jordanin aitoudesta nähtyäni heidät myös luonnossa. Kiitin heitä hyvistä luennoistaan.

Father’s House toimii myös Suomessakin! Ks. Father’s House Finland

Miehille on esimerkiksi 14.5.2011 Salossa Muurlan Opistolla Miesten Isän Sydän -tapahtuma, 55 euron hintaan sisältäen opetuksen ja ruokailun.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3774  Pe 06 Tou 2011, 23:11 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näin tämän äsken uudestaan: Isän rakkaus - James ja Denise Jordan -extra. Jumalan äänen kuuleminen

Luento oli vaikuttava jo paikan päällä istuessani yleisön joukossa.

Jos vain mitenkään mahdollista, kannattaa olla netin ääressä lauantaina 7.5. klo 13.40 - 14.40.

Ohjelmaa voi katsoa tästä: Netti-TV
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3916  Su 22 Tou 2011, 0:38 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kävin TV7:n nettisivuilla ja törmäsin tällaiseen ohjelmaan:
Lainaus:
- Viimeiseen pisaraan

Dokumenttielokuva nyrkkeilijä Timo Aholasta. Dokumentti kertoo todellisen tarinan rikkinäisen perheen pojasta, jonka isättömyyden varjo heijastui pitkälle aikuisuuteen asti.

Timo Aholan lapsuus yksihuoltajaperheen veljesjoukon nuorimmaisena ei tarjonnut ruusuista tulevaisuutta. Ylivilkkaana lapsena koulunkäynti tuotti ongelmia. Opettajat eivät ymmärtäneet pojan oppimisvaikeuksia ja niin pimeä puuliiteri sai usein olla Timon luokkahuoneena. Mutta urheilussa hän oli haka, koulun priimus. Koulun jälkeen työelämä kutsui. Se ei kuitenkaan tuonut toivottua sisältöä elämään. Eräänä päivänä Timo oli judoharjoituksissa, kun salille asteli Elis Ask, entinen nyrkkeilyn Euroopan mestari. Hän etsi isoja miehiä bograilusalille. ja sai houkuteltua Timon talliinsa. Nyrkkeilyn ammattilaisura kesti lähes 10 vuotta. Se aika toi hänelle julkisuutta ja paikkasi osin isän jättämää rakkauden nälkää. Miehet kiersivät Eurooppaa, kun kotimaasta ei löytynyt riittävää vastusta. Mutta rauhattomuus vain lisääntyi. Ainainen harjoitteleminen ja valmentajan epäonnistuneet ottelujärjestelyt veivät siihen pisteeseen, että nyrkkeilijän ja valmentajan tiet erosivat. Timo pääsi pelastuslaitokselle töihin. Päihteet täyttivät huippu-urheilusta jääneen ajan. Sitten tapahtui se, mitä koskaan ei toivoisi tapahtuvan. Ryyppyreissu muuttui murhenäytelmäksi. Itsemurhaa pohtien näkymätön todellisuus kohtasi Timon sellissä. Rikkinäisen miehen murtuminen Isän käsissä oli ensimmäinen askel valoon. Vapauduttuaan Timo saapui sairaalan osastolle tapaamaan kuolevaa isäänsä. Kovan miehen malli voi muuttua. Tänään Timo nauttii isyydestä, jota hän olisi toivonut saavansa osakseen jo lapsuudessa. Dokumentin on ohjannut Martti Takalo, ja se on Studio Majakan tuotantoa.
Lainaus: TV7

En nähnyt ohjelmaa alusta asti, mutta se alkoi viedä eteenpäin. Jäin seuraamaan tarinaa, vaikkei minulla ollut mitään ennakkotietoja siitä. Urheilu-uran kehittyminen judosta nyrkkeilyyn ja Timon pohdinnat pitivät jännitettä yllä. Kauheinta oli kuitenkin ryyppyreissu, jossa Timo tähtäsi ystäväänsä ja tämä menehtyi vahingonlaukaukseen. Kyyneleet tippuivat norona Timon kasvoja pitkin, kun hän palasi tapahtumaan, joka järkytti katsojaakin.

Huomasin, että ohjelma uusitaan sunnuntaina klo 6.30 ja 14.30, jolloin sen voi katsoa linkistä: Netti-TV

Haluan itsekin nähdä, mitä alussa oikein tapahtuu, minkälainen Timon lapsuus oli.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3925  Ma 23 Tou 2011, 16:13 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Huomasin, että ohjelma uusitaan sunnuntaina klo 6.30 ja 14.30, jolloin sen voi katsoa linkistä: Netti-TV

Haluan itsekin nähdä, mitä alussa oikein tapahtuu, minkälainen Timon lapsuus oli.

Unohdin katsoa, voi itku. Eikä ohjelmaa löytynyt TV7:n ohjelma-arkistostakaan.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4033  To 02 Kes 2011, 9:53 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".
Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
Te olette tämän todistajat.
Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."
Sitten hän vei heidät pois, lähes Betaniaan asti, ja nosti kätensä ja siunasi heidät.
Ja tapahtui, että hän siunatessaan heitä erkani heistä, ja hänet otettiin ylös taivaaseen.
Ja he kumarsivat häntä ja palasivat Jerusalemiin suuresti iloiten.
Ja he olivat alati pyhäkössä ja ylistivät Jumalaa.

(Luuk. 24:44-53)

Vietämme tänään helatorstaita Jeesuksen taivaaseenastumisen muistoksi.

Jeesuksen lupaama "voima korkeudesta" on Pyhä Henki:

Kosketa minua, Henki
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4091  Su 12 Kes 2011, 9:57 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Helluntaista on hokema: "Jos ei heilaa helluntaina, ei koko kesänä."

Mutta on helluntailla syvempikin merkitys:

Helluntai on Pyhän Hengen juhla

Lainaus:
Helluntai on pääsiäisajan päättävä Pyhän Hengen juhla, jota vietetään 50 päivää pääsiäisen jälkeen. Se kuuluu pääsiäisen ja joulun ohella kirkkovuoden kolmen suurimman juhlan joukkoon. Ensimmäinen helluntai oli kristillisen kirkon perustamisen päivä, kirkon syntymäpäivä.

Apostolien tekojen (Ap.t. 2:1–13) mukaan tuhannet ihmiset olivat koolla ensimmäisenä helluntaina. Tuolloin Pyhä Henki vuodatettiin apostolien päälle. Tämä toteutti Jeesuksen lupaukset ja Vanhan testamentin ennustukset Pyhän Hengen vuodattamisesta. Pietari saarnasi, suuri joukko ihmisiä kastettiin ja seurakunnan lukumäärä kasvoi noin kolmella tuhannella hengellä. Kaikki paikalla olijat saivat kuulla pelastussanoman omalla kielellään. Tämä korosti kristittyjen yhteyttä ja kristillisen sanoman kuulumista kaikille kansoille. Helluntaista alkoi uusi liitto Jumalan ja ihmisten välillä.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4092  Su 12 Kes 2011, 10:55 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Mutta on helluntailla syvempikin merkitys --

Vietämme tänään siis helluntaita, ja päivä on kristityille aivan erityinen, Pyhän Hengen vuodattamisen juhlapäivä. Mutta koska Pyhä Henki on elävä, se vaikuttaa maailmassa yhä edelleenkin.

Jos kristitty ei sitä aina muista, Pyhä Henki muistaa kyllä ja kolkuttaa omassatunnossa.

Vain pienenpieni ääni riittää, niin kuin minullakin tänään. Olin juuri saamassa huhkittua aamusivut valmiiksi, kun mieleeni tuli aivan hiljainen kehotus Raamatun lukemisesta. Olin laistanut lukemista jo jonkin aikaa, josta tuo pienenpieni kehottava ääni oli hyvin tietoinen.

Jo hetken olin ehtinyt kuvitella rentoutuvani aamusivujen kirjoittamisen perään. Mutta ääni mokoma kehottikin lukemaan Raamattua.

Eihän se pyyntö ollut kohtuuton ollenkaan, olin syönyt aamupalankin jo, nukkunut yöllä melko hyvin, joten jaksaisin kyllä, jos vain haluaisin. Mukavuudenhalusta joutuisin kyllä luopumaan, sillä raamatunlukutapani on aika perusteellinen ja raskas tutkiessani Uuden Testamentin puolelta kaikki viitteetkin Vanhan Testamentin puolelle. Sitä paitsi olin kokenut jo aika monta kertaa sen, että tuntiessani kehotuksen lukea Raamattua, olin löytänyt sieltä joka kerta sanoman tai viestin juuri sinä hetkenä minua askarruttaneeseen asiaan kuin johdatukseksi ja vahvistukseksi. Huomattuaan tuon ei voinut niin vain kävellä sen pienen, kehottavan äänen päältä.

Kun sitten tartuin Raamattuun ja aloin lukea, minulle tuli älyttömän hyvä olo. Pyhä Henki voiteli siitä, että olin tehnyt kehotuksen mukaan.

Aloitin lukemisen Jaakobin kirjeen neljännestä luvusta, kohdasta Toisten tuomitseminen, Jaak. 4:11. Jatkoin lukemista Jaakobin kirjeen loppuun saakka, Jaak. 5:20, ja lukemisen lomassa tutkin kaikki 16 viitettä Vanhan Testamentin puolelle. Olihan se aika uuvuttavaa, muttei ylitsepääsemätöntä yhtään.

Ja kuin pisteenä i:n päälle lukumatkallani toteutui taas sama, mistä edellä kerroin:

Lainaus:
Sitä paitsi olin kokenut jo aika monta kertaa sen, että tuntiessani kehotuksen lukea Raamattua, olin löytänyt sieltä joka kerta sanoman tai viestin juuri sinä hetkenä minua askarruttaneeseen asiaan kuin johdatukseksi ja vahvistukseksi.

Pyhä Henki ei kehottanut turhaan vaivautumaan, ja sain taas vahvistusta mielessäni nakertaneeseen asiaan.

Hyvää helluntaita kaikille!
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4110  Ke 15 Kes 2011, 10:20 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Admin 14.6.2011 kirjoitti:
Lainaus:
Hyvää helluntaita kaikille!

Helluntai 12.6. oli kuuma.

Päivän ehdittyä iltapäivään mietin, mitä tekisin. Olin yksin ja kaikki paikat olivat kiinni.

Mutta sitten mieleeni tuli helluntaille sopivaa puuhaa. Hautakäynti isovanhempien haudalla! En ollut jaksanut käydä siellä pitkään aikaan ja voisin toteuttaa sen, mitä olin pitkään aikonut. Hautakiven kultaus oli kulunut pois ja olin hankkinut jo tarvikkeita kultausta varten.

Aloin pakata kassiin kaikkea tarvitsemaani. Hommaan sopivaa yleispuhdistusainetta, pari kovaa hammasharjaa, joilla jynssätä kaiverrukset puhtaiksi. Nukkaamaton liina, kertakäyttökäsineitä... Ja ruukussa oleva kaunis tekokukkapuska, jota olin ajatellut haudalle, ja kaivuuvälineet vielä.

Vesipullo vielä laukkuun - ja kun kaikki oli valmista, lähdin. Poljin ostarille ja laitoin pyörän tuttuun paikkaan lukkoon.

Olin päättänyt jo kotona, että koska oli niin lämmintä ja kaunista, poikkeaisin terassille ennen haudalle menoa. Puoli litraa kylmää keskiolutta maistui auringonpaahteessa hyvältä, varsinkin kun se oli lempioluttani, Karhua.

Sitten vain metrolla matkaan ja Kamppiin saakka, josta olisi ollut melko lyhyt matka hautausmaalle. Mutta koska ilma oli niin paahteinen, päätin odottaa bussia. Jos kuluttaisin voimani jo ennen hautausmaata, en jaksaisi haudalla enää mitään.

Parikymmentä minuuttia sain odottaa ja sitten bussi tuli.

o o o

Yhdessä hujauksessa bussi oli perillä hautausmaan kupeessa. Astuin portista sisään ja jännitin, onko hautausmaan vessa auki, olut oli tehnyt tehtävänsä.

Ainahan Hietaniemen hautausmaan vessat ovat olleet avoimet, mutta olin juuri keväällä törmännyt kirkkoon, jossa vessan ovet pidetään lukossa. En ymmärrä sitä logiikkaa ollenkaan, kun ihmisille tarjotaan kahvia, teetä ja mehua. Sama kuin jos kutsuisi vieraita kotiinsa, tarjoilisi syötävää ja juotavaa ja salpaisi vessan lukkoon. Sitä, että kirkossa toimittiin noin, puolusteltiin puistossa majailevilla nuorilla, jotka voisivat tulla kirkon vessaan kaupungin toimittaman ulkovessan sijasta. En vain usko, että nuorilla aivan ensimmäisenä tulee mieleen astua kirkkoon, joka on kaiken lisäksi noin vanhanaikainen. Ainakin omat käyntini jäivät toistaiseksi väliin.

Mutta Hietaniemen vessa oli siisti ja auki, eikä nuoria norkonut edes nurkillakaan, vaikka oli helteinen, kuuma päivä ja viereinen ranta täynnä nuoria ja elämää. Sitä paitsi nuorissahan on tulevaisuus - eli jos heitä ei haluta edes kirkon vessaan, miksi maksaa moiselle laitokselle jäsenmaksujakaan? Suhteellisuudentaju puuttuu kokonaan.

o o o

- Hautausmaalla on paahteinen ja lämmin ilma puiden luodessa ihanaa varjoaan.

Mietin, mistä suunnasta lähden kohti tuttua hautaa. Päätän mennä alakautta ja kävelen ajatuksissani perille.

Laitan tavarani nurmikolle haudan viereen ja hutaisen roskat kiven päältä pois.

Ilma on mitä sopivin puuhaani ja alan ottaa tarvikkeita esille. Vain vesi puuttuu ja katson, mistä sitä saa. Sitten näen kraanan ja vesikaivon, jota kohti suunnistan. Lasken yhteen kastelukannuun vettä ja kannan sen haudalle odottamaan.

Laitan kertakäyttökäsineet käsiin ja otan esiin hammasharjat ja puhdistusaineen. Ruiskutan luontoystävällistä puhdistusainetta hautakiven kaiverrusten päälle, annan sen vaikuttaa hetken ja aloitan jynssäämisen harjalla. Käyn läpi kaikki kaiverrukset ja lopuksi kaadan kastelukannusta vettä kiven päälle ja huuhtelen sen.

Seuraavana vuorossa on odottaminen, että kivi kuivaa. Menen istumaan varjoon penkille Maaemo-patsaan viereen, joka kuvaa äitiä ja kahta lasta. Soitan äidilleni ja kerron operaatiostani. Kun puhelu on loppu, on kivikin jo kuiva. Aurinko ja helle kuivattivat sen äkkiä.

Minulla ei ole enää kertakäyttökäsineitä sormissani enkä laitakaan niitä enää. Otan vain ostamani uuden kultatussin esiin ja aloitan kultaamisen isoimmista kirjaimista. Hämmästyn sitä, kuinka hyvin kultaaminen alkaa sujua. Vain välillä menee vähän yli; jos liikaa, yritän sipaista sen sormellani pois. Mutta työasento on huono: kyykin hautakiven yläpuolella vinossa asennossa ja kultaan kirjaimia toisensa perään. Työ tulee vaativammaksi päästyäni pienempiin kirjaimiin ja numeroihin. Selkäni puutuu ja ojennan itseni välillä.

Kun työ on valmis, pirautan äidille uudestaan. Puhumme vain vähän aikaa ja sen jälkeen palaan haudalle jälleen. Vaikka kultaus on kuivunut hyvin ja lopputulos hyvä, päätän kullata kaiverrukset vielä kertaalleen.

Sitten otan tuomani kukkapuskan esiin ja sijoitan sen laakean hautakiven taakse. Edessä on kukkasipuleita, jotka äiti on vienyt sinne vanhimman veljeni kanssa. Jätän ne rauhaan ja kasvamaan ensi kevääksi uudestaan.

Sen jälkeen suihkutan yleispuhdistusainetta liinaan ja yritän jynssätä ylimennyttä kultausta pois. Onnistunkin siinä aika hyvin ja alan puhdistaa samalla aineella myös sormiani. Sitten heitän hammasharjat ja liinan roskiin, palautan tyhjennetyn kastelukannun ja pesen käteni, ja pakkaan muut tavarat takaisin kassiin.

Hauta on nyt valmis enkä saa unohtaa ottaa siitä kuvia. Otan kännykän esiin ja napsin kuvan toisensa perään.

Alan tehdä lähtöä haudalta pois, mutta niin kuin monta kertaa, palaan takaisin. Tuntuu sopimattomalta lähteä niin vain. Piirrän ristin ilmaan hautaan päin, hiljennyn ja lähden.

Menen yläkautta takaisin, nousen portaat ylös Maaemo-patsaan viereltä. Lähden kulkemaan poikkikäytävää suoraan eteenpäin, kohti sankarivainajien hautoja. Ajattelen, poikkeanko samalla isoäidin vanhimman pojan haudalle - hänhän kuoli sodassa. En vain muista kunnolla, missä kohtaa hauta sijaitsee. Olen laittanut sen vuosia sitten allakkaani ylös, muttei tieto ole mukana.

Kävellessäni isovanhempieni haudalta kohti sankarivainajien hautoja huomaan yhden seikan. Voin kävellä toiselta haudalta toiselle haudalle lähes suoraan kiertäen vain yhdet kukkaistutukset matkalla. Se ei voi olla sattumaa, tuumin. Isoisän kuoltua isoäidin on ollut helppo käydä samalla reissulla molemmilla haudoilla.

o o o

Sankarivainajien hautoja on paljon ja muistan vain hämärästi, millä suunnalla setäni hauta voisi olla. En ehtinyt nähdä setääni koskaan, mutta alan etsiä hänen hautaansa.

Luen nimiä kivistä toinen toisensa perään, jonka jälkeen alan laskea, minkä ikäisinä miehet kuolivat. Huomaan, että joukossa on paljon nuoria, vain päälle parikymppisiäkin. Nuorukaisia, joilla olisi ollut elämä edessä, mutta jotka joutuivat uhraamaan sodan takia henkensä. Ajattelen äitejä, jotka joutuivat luopumaan omista lapsistaan, rakkaista pojistaan, ja tulen huonovointiseksi. Sitä paitsi tuntuu toivottomalle löytää setäni hauta; jos en etsi edes oikeasta suunnasta, minulla menee ikuisuus löytämiseen. Välillä ajattelen jo, että lähden tyhjin käsin takaisin ja tulen etsimään haudan joskus myöhemmin tarkistettuani allakasta, missä se oikein on. Jostain syystä en vain anna periksi ja alan rukoilla Jumalaa. - Anna minun löytää hauta...

Minusta tuntuu, että olen väärässä paikassa kokonaan ja vaihdan paikkaani vähän sivumpaan, päätyä kohti. Alan etsiä sieltä ja kävellä kivi kiveltä eteenpäin. Kaikki kivet ovat samanlaisia ja kultaus on kulunut niistä pois, vai onko sitä ollut ollenkaan, en tiedä. Mutta sitten törmään tuttuun nimeen ja kiveen, se on setäni hauta, löysin sen sittenkin. Putsaan vähän sitä ja alan napsia siitäkin kuvia. Mietin, pitäisikö sekin hauta kullata, mutta sitten muistin heittäneeni osan tarvikkeista pois. Sitä paitsi jo yhden haudan kultaaminen oli käynyt työstä, jonka jälkeen olin ihan uupunut. Olisi hirveää kyykkiä perään vielä toisella haudalla, en jaksaisi. Piti vielä miettiä, olisiko parasta jättää hauta sellaiseksi, samanlaiseksi kuin muut.

Setäni oli kuollut talvisodassa 6.3.1940 vain 31 vuoden ikäisenä. Hänellä oli koko elämä edessä, vaimo ja pieni lapsi, jotka jäivät suremaan. Sen on täytynyt olla isoäidille kauheaa, olihan tämä hänen lapsensa. Eikä se ollut ainoa lapsi, jonka isoäiti oli menettänyt. Tuon vanhimman pojan lisäksi oli Mustaanmereen hukkunut muutamia vuosia aiemmin toiseksi vanhin poika eikä isoäitini saanut koskaan hänen ruumistaan takaisin. Ei ollut hautaa, jota hän olisi voinut hoitaa, ei kultauksia, joista murehtia. Ja oli kuulemma ollut vielä tyttö, joka oli ollut kuollut syntyessään. Isoäitini oli saanut kestää kaiken sen tuskan ja kaikki ne menetykset.

Ajatellessani kaikkea sitä, mitä ihmiset joutuivat kestämään, mieleni tuli yhä apeammaksi. Sota vielä sen kaiken päälle on ihan järjetöntä. Siellä Hietaniemessäkin sodassa menehtyneiden hautoja oli aivan silmänkantamattomiin - kuinka hirveästi Suomi olikaan menettänyt sodissa omia poikiaan! Ja kaikki valheen tähden, Mainilan laukausten tähden, joita Suomesta ei edes ammuttu, jotka Neuvostoliitto provosoi itse voidakseen hyökätä Suomeen.

Mieleni on yhä raskaampi, mutta alan tehdä lähtöä sankarivainajien haudoilta pois. On vain otettava vielä lisää kuvia, että muistaisi maamerkeistäkin, missä kohdassa hauta oli. Sitten lähdin kohti sankarivainajien muistomerkkiä, isoa ristiä, jonka juurella oli kaunis kukkalaite. Napsin kuvia siitäkin ja otin kuvia myös muihin hautausmaan kolkkiin päin ikuistaakseni loputtomat sankarivainajien hautarivistöt.

Lopulta olin ihan henkisesti ja fyysisesti poikki. Lampsin takaisin hautausmaan portille päin ja ajattelin mennä vessaan uudestaan. Mutta olin aivan uupunut ja nähdessäni bussin olevan jo kääntöpaikalla päätinkin juosta pysäkille lähteäkseni sieltä hautausmaalta jo pois.

Kun bussi tuli pysäkille, se oli täynnä rannalta tulleita iloisia nuoria. Se oli täysi vastakohta olemukseeni, jossa ei ollut hautausmaakäynnin jälkeen mitään muuta kuin vakavuutta. Halusin päästä mahdollisimman nopeasti metroon ja pois kaikesta.

Metrossa olin aivan nääntynyt. Siitä oli pitkä aika, kun olin syönyt viimeksi. Päästyäni takaisin ostarille hainkin Mäkkäristä yhden hampurilaisen nälkääni. Niin tein ja söin sen. En juonut hampurilaisen kanssa mitään, sillä tarkoitukseni oli mennä toiselle oluelle samaan paikkaan, jossa jo menomatkalla kävin. Mieleni oli vaan paljon apeampi kuin mennessäni eikä olut maistunutkaan yhtä hyvältä enää. Mutta Raamatussa sanotaan: "Olut sopii onnettomalle, viini sille, jonka mieli on katkera." (Sananl. 31:6)

Olin lähtenyt yksin matkaan ja palannut takaisin yksin.

Kun pääsin kotiin, olin aivan poikki. Oli pakko mennä sänkyyn keräämään voimia.

Mutta kun myöhemmin katsoin haudalta ottamiani valokuvia, huomasin, ettei setäni hautakiven kaiverruksista saa mitään selvää. Myös se hauta on kullattava sitten, kun jaksan.

Ja tämä kirjoittaminen lopetettava. Heräsin äsken siihen, että pääni retkahti sivullepäin; olin nukahtanut istualleni. On vajaa puoliyö 14.6.2011.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4285  Ma 04 Hei 2011, 11:02 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kerran viikossa on hyvä viettää lepopäivää. Mikä päivä se on, siitä voi olla jotain nipotusta, mutta keho kyllä kertoo, milloin ei jaksa enää posottaa. Sitä ääntä on hyvä kuunnella.

Minulla oli eilen aamusivujen kirjoittamisen jälkeen hyvä fiilis. Oli rauhallinen olo. Olin päättänyt sivut taas rukoukseen niin kuin normaalisti.

- Mitä seuraavaksi tekisin, mietin. Voisin lukea Raamattuakin, ajattelin. Tosin voisin jättää sen myöhempäänkin, mutta seuraavaksi olin jo jatkamassa siitä, mihin olin jäänyt, Ensimmäisestä Pietarin kirjeestä.

Etenin tekstissä rauhallisesti. Minua puhutteli se, kun Jeesuksesta puhuttiin "elävänä kivenä". Kivestä, jonka rakentajat olivat hylänneet, tuli kulmakivi, perusta kaikelle. (1. Piet. 2)

Viitteistä Vanhan Testamentin puolelle minua puhutteli eniten Hoosean kirjan kohdat. "Te olette elävän Jumalan lapset", sanotaan ensimmäisessä luvussa. Jumala on myös suuttunut israelilaisiin eikä halua osoittaa enää rakkauttaan heitä kohtaan. Mutta Jumala antaa anteeksi ja rakastaa taas kansaansa. Ja jos Jumala rakastaa israelilaisia, hän rakastaa meitäkin, kaikki luotujaan.

Sanoma oli taas siellä viitteiden joukossa, vaikkei minulla ollut mitään syytä sitä epäilläkään, Jumalan rakkautta. Liikutti vaan tietää, että Jumala kumminkin rakastaa.

Ks. Hoosea 1 ja Hoosea 2
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4700  Su 31 Hei 2011, 12:19 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jatkoin tänään raamatunlukuani Toisesta Pietarin kirjeestä.

Ajattelin lukea vain alkua, mutta huomioni kiinnittyi kohtaan Väärät opettajat ja heidän tuomionsa, josta kiinnostuin. Päätin lukea senkin, vaikka siinä oli tusina viitettä Vanhan Testamentin puolelle.

Minut pysäytti kohdassa heti ensimmäinen jae:
Lainaus:
Israelin kansan keskuudessa esiintyi kuitenkin myös vääriä profeettoja, ja samoin on teidänkin joukkoonne ilmestyvä vääriä opettajia. He salakuljettavat teidän keskuuteenne tuhoisia harhaoppeja, jopa kieltävät herransa, joka on ostanut heidät omikseen. Pian he kuitenkin saattavat itsensä tuhoon.
2. Piet. 2:1

Siinä samassa mieleeni tuli Norjan verilöyly ja piirsin tekstin viereen ison ristin ja ylämarginaaliin vähän pienemmän ristin, jonka viereen kirjoitin: Norjan joukkosurmat 22.7.2011.

"He salakuljettavat teidän keskuuteenne tuhoisia harhaoppeja, jopa kieltävät herransa, joka on ostanut heidät omikseen", apostoli Pietari kirjoittaa.

Tunsin Pyhän Hengen kosketuksen ja Jumalan puhuvan juuri tuon jakeen kautta. Siinähän on kerrottuna kaikki.

Kristinuskoon kääritty tuhoisa harhaoppi vei lähes sadan ihmisen hengen ja haavoitti lukuisia. Eihän Jeesus opettanut tappamaan lähimmäisiään, vaan rakastamaan heitä niin kuin itseään. Joukkomurhaaja väittää olevansa kristitty, vaikka on kieltänyt herransa, Jeesuksen Kristuksen.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4922  Ke 24 Elo 2011, 14:06 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?

Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.

Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.

Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".

Lukiessani tänään Päivän Sanaa 1. Kor. 1:30 ihmettelin, mihin yhteyteen se liittyy, ja päädyin edelliseen lainaukseen, 1. Kor. 1:20-31. Vanha käännös, viisaita sanoja.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4923  Pe 26 Elo 2011, 17:51 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Päivän Sana Uskonkirjat.netistä tänään:
Lainaus:
Sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme. Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?

1. Joh. 5:4-5
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 7109  Pe 30 Maa 2012, 0:05 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

Matt. 10:28
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 7110  Pe 30 Maa 2012, 0:14 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uskon päivä

Lainaus:
30.3. on Uskon nimipäivä. Se voi olla myös uskon päivä, jolloin on hyvä pysähtyä miettimään mihin oikeastaan uskoo ja miksi, ja sitä mistä elämässä oikeasti voisi olla kysymys.

Hyvää Uskon päivää - minäkin uskon!
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 8239  La 03 Mar 2012, 17:07 (GMT+3)  Aihe: Rauhallista ja hyvää pyhäinpäivää! Vastaa lainaamalla viestiä

Jeesus sanoi:

Lainaus:
Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa.

Matt. 22:30 ja Mark. 12:25
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 8580  To 31 Tam 2013, 11:47 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viime yö oli aika rankka. Menin kolmen jälkeen nukkumaan, mutta tärinä häiritsi taas. Otin puolikkaan sydänlääkkeen, jonka pitäisi auttaa myös tärinään, mutta se jatkui vaan. Puoli viiden aikaan olin vielä hereillä ja ottanut sydänlääkkeestä toisen puolikkaan. Sitten kahdeksan jälkeen heräsin pojan herätyskellon ääniin...

Valvonut tällä viikolla jo kahtena yönä aamuun; ainoa vähän parempi oli tiistain vastainen yö.

Se on niin tätä. Elämä on.

Mielessäni on jo pidempään ollut kertoa Sanasinko-nimen taustaa, mutta aina se on jäänyt. Juuri äsken tunsin kehotusta siihen taas. Kirjoitan tuon tähän ylös, että varmasti muistan. Sitä ennen aamusivut 31.1.2013.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 8581  To 31 Tam 2013, 14:58 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Mielessäni on jo pidempään ollut kertoa Sanasinko-nimen taustaa, mutta aina se on jäänyt. Juuri äsken tunsin kehotusta siihen taas. Kirjoitan tuon tähän ylös, että varmasti muistan. Sitä ennen aamusivut 31.1.2013.

Kirjoitin neljää liuskaa reilun tunnin, oikoluin puolisen tuntia. Tärkeä kanava minulle. Voi purkaa ahdistusta, saastaa, iloa, surua, kaikkea mitä elämässä on.

Päiväys 31.1.2013. Sata vuotta isäni veljen syntymästä. Karu kohtalo. Halusi kirjailijaksi, lähti merille, hukkui Mustaanmereen ehtimättä täyttää 22 vuottakaan. Minulla on hänen muisti- ja päiväkirjansa, jonka viimeiseksi merkinnäksi jäi pelkkä otsikko sunnuntaille 6.1.1935 kuoleman korjatessa kirjoittajan.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 8582  To 31 Tam 2013, 15:23 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Päiväys 31.1.2013. Sata vuotta isäni veljen syntymästä. Karu kohtalo. Halusi kirjailijaksi, lähti merille, hukkui Mustaanmereen ehtimättä täyttää 22 vuottakaan. Minulla on hänen muisti- ja päiväkirjansa, jonka viimeiseksi merkinnäksi jäi pelkkä otsikko sunnuntaille 6.1.1935 kuoleman korjatessa kirjoittajan.

Hän kiinnitti huomiota siihen, että syntymäaika 31.1.13 oli ykkösestä katsottuna peilikuva molempiin suuntiin. Hänen kuvitteellinen kirjapainonsa nimi oli: 31.1.13. Kirjoittamisen lisäksi hän oli taitava piirtäjä, tutki ja kasvatti kasveja tuntien niiden latinankieliset nimet, sivisti itseään lukemalla tietosanakirjaa, arvioi naisten muotia ja piti leikekirjaa. Kolmessa mustakantisessa muistikirjassa on kaikki tuo ja vielä enemmänkin - perintöä, jota arvostan.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 8583  To 31 Tam 2013, 16:10 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Lainaus:
Sitä ennen aamusivut 31.1.2013.

Kirjoitin neljää liuskaa reilun tunnin, oikoluin puolisen tuntia. Tärkeä kanava minulle. Voi purkaa ahdistusta, saastaa, iloa, surua, kaikkea mitä elämässä on.

Vähän häiritsee, että aamusivut nielaisevat niin paljon. Sinne mielen kaatopaikkaan kun on mätännyt kaiken, aivan kuin pinnan alla ei olisikaan mitään. Mutta on siellä, eikä kaikki asiat suostu enää kaatopaikalla olemaan. Ne nousevat yhä uudestaan pintaan ja muistuttavat olemassaolostaan.

Eilen pojan ostama hieno enkelikynttilänjalka tippui lattialle ja meni säpäleiksi. Siitä oli jo aiemmin irronnut siipi, jonka ajattelin liimata. Nyt kynttilänjalka hajosi niin, ettei korjaaminen onnistu välttämättä lainkaan.

Kynttilänjalan räiskähtäessä maahan säikähdin muistaessani oitis Saatanan. Kaikki voi rikkoutua ja hajota hetkessä, ihmissuhteet päättyä ja ihmiset kuolla, niin kauan kuin Piru on merrassa ja tämän maailman herra niin kuin se onkin. Yksikään ihminen ei ole turvassa siltä, se kiusaa joka ainoaa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 8584  To 31 Tam 2013, 16:29 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Vähän häiritsee, että aamusivut nielaisevat niin paljon. Sinne mielen kaatopaikkaan kun on mätännyt kaiken, aivan kuin pinnan alla ei olisikaan mitään. Mutta on siellä, eikä kaikki asiat suostu enää kaatopaikalla olemaan. Ne nousevat yhä uudestaan pintaan ja muistuttavat olemassaolostaan.

Eilen pojan ostama hieno enkelikynttilänjalka tippui lattialle ja meni säpäleiksi. Siitä oli jo aiemmin irronnut siipi, jonka ajattelin liimata. Nyt kynttilänjalka hajosi niin, ettei korjaaminen onnistu välttämättä lainkaan.

Poika toi enkelikynttilänjalan äitienpäivälahjaksi. Annettuaan lahjansa hän kertoi, kuinka paha olo hänelle oli tullut kaupassa. Hän oli ollut siellä isänsä kanssa, joka oli katsonut omalle äidilleen toisenlaista kynttilänjalkaa. Kassalla isä oli maksanut vain oman kynttilänjalkansa selittäen, että on "eri äidit".

Kuinka monia kertoja olenkaan paketoinut isänpäivälahjoja, vaikka meillä on "eri isät" hänen oltuaan koko ajan tuollainen. Enhän minä ole hänen äitinsä, hän selitti.

Enkä minä ole enää hänen vaimonsa. Onneksi. Mutta aamusivut hirveää kärsimystä täynnä - edellinenkin kuvattu jo viime keväänä.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 8585  To 31 Tam 2013, 17:16 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Enkä minä ole enää hänen vaimonsa. Onneksi. Mutta aamusivut hirveää kärsimystä täynnä - edellinenkin kuvattu jo viime keväänä.

Rankkaa, kun kärsimys ei haluakaan pysyä enää pimennossa, vaan nostaa koko ajan päätään. Muistatko senkin ja senkin jutun? Muistan, mutten haluaisi muistaa. Sehän oli niin väärin, miksi alistuit sellaiseen? Miksi annoit uudestaan ja uudestaan anteeksi, hän käytti sitä vain hyväkseen. Sanoihan hän itsekin, ettei pidäkään antaa anteeksi, mutta voi antaa anteeksi. Ei hän itse antaisi anteeksi, mutta hänelle täytyy antaa. Ja kaikkien temppujensa jälkeen hän ihmettelee, mitä on tehnyt väärin. Ennen joulua vilkaisin kristillisessä kirjakaupassa narsismista kertovia kirjoja. Yhden takakannessa luki: "Narsistin omatunto on yleensä puhdas - se on käyttämätön." Harmitti, ettei ollut kynää ja paperia mukana, olisin halunnut kirjoittaa ajatuksen muistiin. Mutta painoin lukemani visusti mieleen, se oli niin osuvasti kuvattu.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 8586  To 31 Tam 2013, 18:29 (GMT+3)  Aihe: Molok ja äidinvaistot Vastaa lainaamalla viestiä

3. Moos. 18:21:

Lainaus:
Älä uhraa lastasi Molokille, sillä jos niin teet, häpäiset oman Jumalasi nimen.

Raamattu kertoo Molokin olleen kanaanilaisten kansojen palvoma jumala, jolle saatettiin uhrata jopa lapsia. Vanhassa Testamentissa on useampia viittauksia siihen.

Hätkähdin tajuttuani tänään, että rahahan on nykyään Molok, jolle lapset on uhrattava. Jos Molokin palvoja ja Molokin kieltäjä ovat naimisissa keskenään ja heillä on yhteinen lapsi, toinen ojentaisi lapsen Molokille, toinen ei.

Kun parin viikon kuluttua synnytyksestä aloin valittaa väsymystä, lapseni isä sanoi: "Mene töihin!" Sain hoitaa yövalvomiset yksin, hän ei auttanut yhtään. Jos hän ei saanut seksiä, hän kiusasi ja valvotti vielä lisää.

Yrittäessäni sitten muuttaa painostamalla vaihdetun sukunimeni takaisin hän sylki minua kasvoihin ja sanoi: "Tossa on sulle, mitä mä siitä ajattelen!" Sitten hän lähti työmatkalle ulkomaille ja lupasi tehdä elämäni helvetiksi, ellen vetäisi nimihakemustani pois. "Nyt se helvetti vasta alkaa", hän sanoi.

Ennen työmatkalta paluutaan katsoin parhaimmaksi lähteä vauvani kanssa turvakotiin. Sitten lapseni isä tuli kotiin ja ihmetteli naureskellen, mitä siellä teen. Turvakodin neuvotteluissa hänen ainoa huolenaiheensa oli, että vetäisin sukunimihakemuksen pois enkä puhuisi vieraiden miesten kanssa ja menisin töihin, puolivuotiaan lapsen roikkuessa rinnasta kiinni.

Vedin sukunimihakemuksen pois, mutta sylkeminen jatkui. Olin huono äiti, en palvellut hänen Molokiaan.

Miten olisin voinut palvoa Molokia, kun halusin hoitaa ja rakastaa omaa lastani? Päivääkään en ole katunut sitä, että toimin sydämeni ja omantuntoni mukaan.

Lainaus:
Vielä Paholainen vei Jeesuksen hyvin korkealle vuorelle, näytti hänelle maailman kaikki valtakunnat ja niiden loiston ja sanoi: "Kaiken tämän minä annan sinulle, jos polvistut eteeni ja kumarrat minua." Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, Saatana! On kirjoitettu: 'Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella.'"

Matt. 4:8-10
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 8587  To 31 Tam 2013, 20:45 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aaro Hellaakosken aforismi jäi pysyvästi mieleeni luettuani sen aikoinaan Hannu Tarmion Elämänviisauden kirjasta:

Lainaus:
'Kaunis vanha aviopari' saattaa olla hautakumpu, jonka alla kaksi entistä ihmistä lepää.

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 8588  To 31 Tam 2013, 20:56 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Admin 31.1.2013 klo 10.47 kirjoitti:
Se on niin tätä. Elämä on.

Kuljin harhapoluille ja eksyin. Sorry.

Kerättävä voimia, jos sitten jaksaisin.

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 8589  Pe 01 Hel 2013, 1:13 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jäin etsimään vanhaa lehtikirjoitustani, jonka olin skannannut ja peistannut joskus Ylen Radio 1:een. Mutta juttua ei löytynyt etsimälläkään.

Meikä on vaan niin sitkeä, että aloin skannata juttua uudestaan - ja oikoluen ja asettelen sen alkuperäiseen asuunsa julkaisukuntoon.

Kaksinkertainen työ. Kannattaa miettiä, missä kirjoittaa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 8590  Pe 01 Hel 2013, 1:31 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Meikä on vaan niin sitkeä, että aloin skannata juttua uudestaan - ja oikoluen ja asettelen sen alkuperäiseen asuunsa julkaisukuntoon.

Se on valmis nyt, mutta laitanko tähän vai jonnekin muualle. Jätettävä kypsymään.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 8591  Pe 01 Hel 2013, 1:57 (GMT+3)  Aihe: Näin ajattelin ennen, uskokaa tai älkää Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Uusi Suomi 11.9.1987:

Usko ja epäusko

Uskovat ovat vallanneet US:n mielipidesivun (25.8., 31.8., 1.9., 2.9., 3.9.) enemmän tai vähemmän uskottavilla kirjoituksillaan. Uskonnonvapauden nimissä kerrottakoon vastapainoksi seuraavaa.

Tapahtui noin 50 vuotta sitten. Raamatun sanan lukija tuli hyvästelemään työtoverinsa, sillä seuraavana päivänä tulisi maailmanloppu ja he eivät tapaisi enää, koska työtoverit jotka olivat epäuskoisia joutuisivat helvettiin ja Raamattua sokeasti tuijottava taas pääsisi taivaaseen.

Niinpä sitten uskova hengenheimolaisineen kokoontuisi Helsingin Tähtitorninmäelle maailmanloppua ja ylösnousemusta odottelemaan. Ei kai sitten kuitenkaan tapahtunut mitään, koska rokulipäivän jälkeen Raamatun sanan lukijakin palasi takaisin töihinsä. Eräs hyvästellyistä työtovereista oli kylläkin meinannut virkkoa taivaaseen pääsyä odotelleelle: "Erehdyitkö paikasta, vai tännekö sinäkin jouduit, helvettiin?"

Vastaavaa tapahtuu nykyäänkin; kulissit ovat vain erit. Väen vängällä tuputetaan Raamatun hokemia joka väliin, vaikka Raamattu on vain yksi kirja kaikista maailman 'pyhistä' kirjoista, jotka pyhä sormi on kirjoittanut.

Sellaista se on se uskominen, aika huvittavaa, sillä siellä missä on paljon uskoa, on vain vähän ajattelua. Ajatteleva ihminen on onnellisesti osana luonnon kiertokulkua, johon hän ei tarvitse eikä voikaan saada minkäänlaista pelastusta.

Se pyörii sittenkin
Helsinki
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 8592  Pe 01 Hel 2013, 2:28 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Admin 31.1.2013 klo 10.47 kirjoitti:
Mielessäni on jo pidempään ollut kertoa Sanasinko-nimen taustaa, mutta aina se on jäänyt. Juuri äsken tunsin kehotusta siihen taas.

En näköjään muista itsekään kaikkea. Mikäli omia silmiään on uskominen, Sanasinko-domaini on perustettu 10.11.2005.

En käy kertaamaan foorumin historiaa, kyse ei ole nyt siitä vaan nimestä.

Kun tulin uskoon puoli vuotta poikani syntymän jälkeen syksyllä 1992, koin pitkään, että "Jumala on mun soturi". Annoin uskon kasvaa ja juurtua enkä puhunut siitä juuri kenellekään, kyse oli niin suuresta muutoksesta. Miten selittäisin, että kiivaasta vastustajasta on yhtäkkiä tullut lauhkea lammas...

Aikaa kului, ja usko alkoi juurtua ja kasvaa. Kasvoin Herran yrttitarhassa kuin janoinen puu ja aloin saada voimaa ja mittaa. Vähitellen, kuin huomaamattani aloin puolustaa uskoani ja Jumalaa - minusta oli tullut Jumalan soturi.

Lainaus:
Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.
Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä.
Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo.
Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

Joh. 1:1-5

Sana + sinko = Sanasinko, Jumalan soturi... Hutejakin tulee, kunhan vain suunta olisi oikea.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 8856  Ke 13 Maa 2013, 13:28 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tänään Herra toi mieleeni sanat "Sinua siunata tahdon"
ja osoitettava Pirkolle...

Jumala haluaa uskovien välityksellä lohduttaa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 9127  Ke 17 Huh 2013, 14:10 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
17.04. ke klo 18.30 Espoonlahden kirkko, Kipparinkatu 8, 02320 Espoo
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 9271  To 09 Tou 2013, 16:04 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tullessaan uskoon, eläessään uskossa ilmenee yhä selvemmin, minkälaisen Jumalan kanssa on tekemisissä. Voi Jee...

Että Jumala sittenkin kuulee kaikki rukoukset, jopa ajatuksetkin, ja on selvillä kaikesta, mitä tapahtuu. Kaiken huipuksi tuo suuri Voima tahtoo vain parastamme, on itse Rakkaus...

Vietämme tänään helatorstaita Kristuksen taivaaseenastumisen muistoksi, jonka kunniaksi kannattaa lukea Raamatusta Apostolien teot 1:1-14.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 9275  La 11 Tou 2013, 2:30 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Torstai-iltana alkoi tuntua vähän tyhjältä, ja aloin puhdetöikseni purkaa Pirkon puhetta tekstitiedostoon. Olen huomannut, että henkinen erämaa on usein seurausta siitä, että on kuin huomaamattaan ajautunut liian kauas Jumalasta. Silloin joku hengellinen puhdetyö on paikallaan ja vie lähemmäs Jumalaa takaisin. Yhteys paranee ja sielu virkistyy, niin olen kokenut.

Mutta aloin yötä kohti väsyä, viestin työstäminen oli hidasta ja vaativaa.

Olin kuitenkin tyytyväinen ja hyvillä mielin siihen asti, kunnes menin lukemaan Seppo Juntusen viimeisimmän kuukausikirjeen. Yörauhani häipyi kuohahdukseen, jota aloin purkaa aamuyöllä pois. Samalla rasitin itseäni liikaa, joka tuntui vielä aamullakin.

Aamusivujen kirjoittaminen väsyneenä oli hidasta ja rankkaa enkä ajatellut niiden jälkeen muuta kuin ampaista takaisin tietokoneeni kimppuun. Hampaankolooni oli kertynyt niin paljon painavaa kritiikkiä, että sen purkaminen olisi ollut yhtenä päivänä työlästä ja lähes mahdotonta. Mutta halusin purkaa ahdistukseni pois - kunnes Jumala puhutteli minua ja ilmaisi, ettei kiire kannata, että voisin tehdä saman hitaamminkin ja lopputuloskin olisi parempi.

Tajusin Jumalan olevan oikeassa ja jätin ampaisemiseni sikseen, jolloin ihana rauha laskeutui minuun, ja kaikki kiire ja stressi oli poispyyhkäisty.

Jumala oli oikeassa, pitää oppia kuuntelemaan Jumalaa, omaksi parhaakseen...
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 9501  Su 07 Hei 2013, 1:49 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taas on yksi päivä painunut iltaan ja vuorokausi vaihtunut jo. Paljoa ei yhden päivän aikana ehdi.

Heräiltyäni aamulla yritin nukkua lisää, muttei uni tullut rukoiltuanikaan. Sitten aloin ajatella kaikenlaista, miettiä kirjoituksiani ja muuta.

Ennen kuin nousin ylös, tämä oli muotoutunut mielessäni:

Uskovien ensimmäinen ja viimeinen riita.
Toisella puolella Saatana, toisella Jumala.
Kumpi voittaa?
Jumala. Aina.

Noustuani ylös aloin tutkia Rukousystävä-lehden vanhoja numeroita vuodesta 2002 lähtien. Olin lukenut seurakunnan aikeista myydä Inkeroisten kirkko ja halusin tarkistaa, montako kertaa Pirkko oli saanut kutsun kirkkoon. Ei minulla ollut kaikkia numeroita, välistä puuttui joitakin, eikä minulla ollut tietoa Pirkon ja Sepon yhteisistä kirkkoreissuista, vain siitä, mitä arkistoimani lehdet kertoivat...

Lykkäsin aamusivujen kirjoittamista selvitellessäni asiaa. Edessäni oli aika pino lehtiä tutkiessani rukousiltojen aikatauluja. Alkuaikoina Pirkon ja Sepon teiden eroamisen jälkeen kirkkoiltoja oli runsaasti, kysyntää oli paljon.

Päästyäni vuoteen 2004 löysin luettelosta Inkeroisten kirkon, jossa on pidetty rukousilta 9.9. torstaina kello 18 alkaen. Jatkan lehtien selaamista tähän vuoteen saakka, mutten löydä muista rukousilloista merkintää.

Pinoan lehdet takaisin arkistolaatikkoon ja otan aamusivut esiin. Päästyäni toiselle liuskalle alan kuvata Inkeroisten kirkon asiaa. Liuskan lopussa moitin luterilaisen kirkon hoitaneen huonosti leiviskänsä joutuessaan kirkkoa/kirkkoja myymään. Kolmannelle liuskalle liitän tuohon sopivan raamatunkohdan, Matt. 25:13-30, ja kristittyjen tehtävästä yleensäkin, Matt. 25:31-45. Totean: Kun kirkossa menee noin huonosti, sen palvelijat pitäisi vaihtaa eikä kirkkoa myydä. Luterilainen kirkko on hoitanut leiviskänsä huonosti.

Vain edesvastuuton taloudenpitäjä pistää ovet säppiin evankelistalta, jota seurakuntalaiset kokoontuvat sankoin joukoin kuulemaan. Sama kuin joku yritys vetäisi suosituimman tuotteensa markkinoilta.

Oikeasti kirkko kuuluisi kansalle; niille, jotka sitä käyttävät. Leipäpapit tuhoavat koko kirkon.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 9517  To 11 Hei 2013, 23:59 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Päivät tippuvat yksi kerrallaan pois.

Yksikään päivä, joka on mennyt, ei tule takaisin.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 9579  To 08 Elo 2013, 23:54 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nälän yllätettyä kesken aamusivujen kirjoittamisen tänään tein leipää ja pohdin, mitä lukisin syödessäni. Tuli tunne, että Jumala toivoi minun ottavan Raamatun käteeni.

Ojensin käteni kohti keittiön Uutta Testamenttia ja nostin sen eteeni. Minulla ei ollut aavistustakaan, mitä siitä pitäisi lukea ja mietin kohtaa, josta Uuden Testamentin avaisin. Sivujen välissä monessa kohtaa oli lippuja ja lappuja merkkeinä, mutta annoin käteni liukua vähän edemmäksi kohtaan, jossa ei tuntunut mitään. Sieltä avasin kirjan.

Eteeni avautui aukeama, jossa oli tämä:

Lainaus:
Taistelu pahaa vastaan

Lopuksi: vahvistukaa Herrassa, ottakaa voimaksenne hänen väkevyytensä.
Pukekaa yllenne Jumalan taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolianne Paholaisen juonia vastaan.
Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan.
Ottakaa siis yllenne Jumalan taisteluvarustus, niin että kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen.
Seiskää lujina! Kiinnittäkää vyöksenne totuus, pukeutukaa vanhurskauden haarniskaan
ja sitokaa jalkineiksenne alttius julistaa rauhan evankeliumia.
Ottakaa kaikessa suojaksenne uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa pahan palavat nuolet.
Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan sana.
Tehkää tämä kaikki rukoillen ja anoen. Rukoilkaa joka hetki Hengen antamin voimin. Pysykää valveilla ja rukoilkaa hellittämättä kaikkien pyhien puolesta.

Ef. 6:10-18

Edellisellä aukeamalla minua kosketti myös tämä:

Lainaus:
Eläkää valon lapsina!

Älkää antako kenenkään pettää itseänne tyhjillä puheilla, sillä niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa kaikkia tottelemattomia.
Älkää siis olko sellaisten kanssa missään tekemisissä.
Ennen tekin olitte pimeyttä, mutta nyt te loistatte Herran valoa. Eläkää valon lapsina!
Valo kasvattaa hyvyyden, oikeuden ja totuuden hedelmiä.
Pyrkikää saamaan selville, mikä on Herran mielen mukaista.
Älkää osallistuko pimeyden töihin: ne eivät kanna hedelmää. Tuokaa ne päivänvaloon.
Mitä sellaiset ihmiset salassa tekevät, on häpeällistä sanoakin,
mutta kaikki tulee ilmi, kun valo sen paljastaa.

Ef. 5:6-13

"Älkää osallistuko pimeyden töihin: ne eivät kanna hedelmää. Tuokaa ne päivänvaloon."
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 9589  Su 11 Elo 2013, 1:01 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ef. 5:6-13

"Älkää osallistuko pimeyden töihin: ne eivät kanna hedelmää. Tuokaa ne päivänvaloon."
Jep.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Sanasinko Foorumin päävalikko -> Uskonelämä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Muuta tekstin kokoa: - -

Takaisin ylös

Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign