Sanasinko
Wordbazooka

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Muuta tekstin kokoa: Suurenna - Pienennä - Palauta oletuskoko
Uskonkirkko | Church of FaithUskonkirkko | Church of Faith

Friends of Prayer's e-newsletter - Rukousystävien sähköinen uutiskirje

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Sanasinko Foorumin päävalikko -> Uskonelämä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 9015  Ti 02 Huh 2013, 22:37 (GMT+3)  Aihe: Friends of Prayer's e-newsletter - Rukousystävien sähköinen uutiskirje Vastaa lainaamalla viestiä

Tästä voit tilata Rukousystävien uutiskirjeen sähköpostiisi:

Rukousystävien uutiskirje

English translation added.

Viimeinen muokkaaja, Admin pvm La 24 Jou 2016, 6:27, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 11324  La 07 Hel 2015, 2:43 (GMT+3)  Aihe: Re: Rukousystävien sähköinen uutiskirje Vastaa lainaamalla viestiä

Admin 2.4.2013 klo 21.37 kirjoitti:

"Tänä vaikeana aikana haluan sinun tietävän...
Että rukoukseni ja toiveeni ovat aina kanssasi."

Päivitin edelle uuden kuvan vanhan linkin lakattua toimimasta.

Oli mukavaa saada myös Rukousystäviltä uutta postia, ettei Pirkko kaikesta vainosta huolimatta hellitä:

Rukousystävän uutiskirje 6.2.15

En ole tainnut kertoa täällä vielä Stephanie Herzogin puheesta, jonka kuulin Helsingin Urheilutalon tapahtumassa 31.7.2014, jonne olin mennyt ihan sen takia, että niin monet olivat haukkuneet David Herzogin lyttyyn jo etukäteen ennen kuin hän oli saapunut maahamme. Aamusivuihin olen siitä kyllä kirjoittanut ja puheen pitäisi löytyä TV7:n taltioinnistakin.

Stephanien puhe kosketti minua todella. Että kun Saatana kiusaa, pitäisi nauraa vaan ja olla välittämättä. Saatana haluaa varastaa onnemme ja viedä meiltä kaiken. Jos emme välitä siitä, se hellittää lopulta ja siirtyy seuraavaan.

Minulta oli mennyt vuosia hukkaan, että olin ollut Saatanalle niin hyvä uhri, että se oli saanut pilata elämässäni kaiken. Miksei kukaan ollut kertonut minulle tuosta aikaisemmin? Kun tilaisuus oli jo päättymässä, kävin kiittämässä vielä Stephanieta, joka halasi minua aivan tuntematonta ihmistä ja oli niin lämmin ja sydämellinen.

Nyt kun Pirkko hymyilee tuossa uutiskirjeen kuvassa, Stephanien opetus palautui mieleeni...

Vaikka Seiskan toimittaja soluttautui edelliseen seminaariin, mahtaako soluttautua Valamoonkin munkkien joukkoon? Haluaisin käsiini myös tämän vuoden ensimmäisen Seiska-lehden, jonka jutussa toimittaja vääristelee Pirkon kannattajien kadonneen jonnekin, vaikka rukousystäviä on ympäri Suomea satoja ja satoja... Dyykkasin paperinkeräyslaatikkoa viimeksi perjantaina ja selasin kiinalaisenkin ravintolan lehtiä löytämättä oikeaa. Jos jollain on kyseinen Seiska-lehden numero kotona ja vaivautuisi skannaamaan sekä kannen että koko Pirkko Jalovaaraa käsittelevän jutun, ottaisin mielelläni sen osoitteeseeni sanasinko@gmail.com. Periaatteen vuoksi en maksa tuollaisesta roskasta mitään enkä tilaa enkä kannata lehteä muutenkaan. Kyllä se vielä luokseni kävelee, jos tarkoitus niin on.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 11468  Ti 24 Maa 2015, 3:47 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Admin 7.2.2015 klo 1.43 kirjoitti:

Oli mukavaa saada myös Rukousystäviltä uutta postia, ettei Pirkko kaikesta vainosta huolimatta hellitä:

En ole tainnut kertoa täällä vielä Stephanie Herzogin puheesta, jonka kuulin Helsingin Urheilutalon tapahtumassa 31.7.2014, jonne olin mennyt ihan sen takia, että niin monet olivat haukkuneet David Herzogin lyttyyn jo etukäteen ennen kuin hän oli saapunut maahamme. Aamusivuihin olen siitä kyllä kirjoittanut ja puheen pitäisi löytyä TV7:n taltioinnistakin.

Stephanien puhe kosketti minua todella. Että kun Saatana kiusaa, pitäisi nauraa vaan ja olla välittämättä. Saatana haluaa varastaa onnemme ja viedä meiltä kaiken. Jos emme välitä siitä, se hellittää lopulta ja siirtyy seuraavaan.

Minulta oli mennyt vuosia hukkaan, että olin ollut Saatanalle niin hyvä uhri, että se oli saanut pilata elämässäni kaiken. Miksei kukaan ollut kertonut minulle tuosta aikaisemmin? Kun tilaisuus oli jo päättymässä, kävin kiittämässä vielä Stephanieta, joka halasi minua aivan tuntematonta ihmistä ja oli niin lämmin ja sydämellinen.

Nyt kun Pirkko hymyilee tuossa uutiskirjeen kuvassa, Stephanien opetus palautui mieleeni...

Uusimmasta on jo pari viikkoa, mutta ajankohtaista aina vaan:

Rukousystävän uutiskirje 09.03.2015

Pirkon mainitsemasta tapauksesta, miten lääkärikollegio ei enää löytänytkään ärhäkkää syöpää, voi lukea täältä.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 11485  Ti 31 Maa 2015, 5:55 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Admin 24.3.2015 klo 3.47 kirjoitti:
Admin 7.2.2015 klo 1.43 kirjoitti:

Uusimmasta on jo pari viikkoa, mutta ajankohtaista aina vaan:

Rukousystävän uutiskirje 09.03.2015

Pirkon mainitsemasta tapauksesta, miten lääkärikollegio ei enää löytänytkään ärhäkkää syöpää, voi lukea täältä.

Maanantaina 30.3.2015 tullutta postia:

Rukousystävän uutiskirje

Lainaus:
”Kantaen itse ristiään hän kulki kaupungin ulkopuolelle paikkaan, jota kutsutaan Pääkallonpaikaksi, heprean kielellä Golgata” (Joh 19:17)

Lainaus:
HE NÄKIVÄT JEESUKSEN!

Niin monien ihmisten silmien edessä tapahtui Jeesuksen kauhistuttava kuolema, ristiinnaulitseminen ja hautaaminen. Se oli faktaa, jonka kaikki näkivät. Mutta entä ylösnousemus: ”…hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu…” (1 Kor 15:4). Ilmeisesti jotkut uskoivat, jotkut eivät: ”…kuinka jotkut teistä voivat sanoa, ettei kuolleiden ylösnousemusta ole?” (1 Kor 15:12). Mutta yllättäen alkaa tapahtua sellaista, mikä radikaalilla tavalla muuttaa monien käsityksiä. Paavali kertoo, miten ylösnousemuksen jälkeen Jeesus ilmestyi Keefakselle ja sitten niille kahdelletoista – ja hämmästyttävää: Samalla kertaa - siis valikoimatta ja riippumatta, ketä paikalla oli - Jeesus ilmestyi kerralla yli viidellesadalle veljelle (1 Kor 15:6).

Edellä uutiskirjeestä vain lyhyt sitaatti, klikkaamalla otsikkoa pääsee lukemaan loputkin.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 12512  La 24 Jou 2016, 6:04 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rukousystävän uutiskirje 21.12.2016

Lainaus:
TULE MUKAAN JOULUMAISEMAANI!

Aivan pimeässä illassa puikkelehdin pyörälläni ihmisvilinässä, pysähdyn liikennevaloihin ja taas nousen takaisin satulalle jatkamaan ajoa - ja siinä se on: Ihastuttava joulunäkymä Helsingin keskustassa aina Keskuskadun alkupäästä Ruotsalaisen teatterin päätyyn asti! – Tuhansia, tuhansia pieniä jouluvaloja, suurempia kuusia kuin kenenkään kotona ja rivistöittäin pikkulamppujen valopylväitä… Kymmenen kilometriä reipasta ajoa on takanapäin, hengittelen syvään raikasta ilmaa ja parkkeeraan pyöräni Stockmannin seinustalle. Samassa joku nainen tulee toivottamaan hyvää joulua – olemmehan molemmat punaposkisia talvipyöräilijöitä! – Huuruinen raikas ilma kulkeutuu toppatakin mukana myös Akateemisen Kirjakaupan joulukorttihyllyn äärelle ja näen, miten tarjolla on valtava määrä värikkäitä joulukortteja, joissa toivotetaan Iloista joulumieltä, Vauhdikasta joulua tai annetaan neuvoja: Unohdetaan kiire, hukataan huolet, tärkeintä on ystävät ja yhteiset hetket… - Etsin ja etsin hyllyiltä korttia, jossa olisi edes mainittu sana Jeesus – mutta ei. - Yhdessäkään kortissa ei sanaakaan Jeesuksesta, ei kuvia Jeesus lapsesta, ei Betlehemistä, ei seimestä… - Jään miettimään, että jokaisella meistä pitäisi olla hengellinen joulu, aina joulukortteja myöten, koska Raamatustani luen: ”Kun enkelit olivat menneet paimenten luota taivaaseen, niin nämä puhuivat toisilleen: ”Menkäämme nyt Betlehemiin katsomaan sitä, mikä on tapahtunut ja minkä Herra meille ilmoitti. Ja he menivät kiiruhtaen ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka makasi seimessä…” (Luuk 2:16) – No, sitä jäin kyllä miettimään, että miten siellä ihmisvilinässä, joulukadulla tai jouluvalojen äärellä, miten Jeesus on siellä? Tai miten itse näen Hänet omassa joulussani? - Valaistun kuusen vierellä tummaan takkiin pukeutunut mies kitaransa kanssa aloitti joululaulun ”…sydämeeni joulun teen…” ja lauloi niin kovalla äänellä, että se kaikui Keskuskadun päästä päähän. Mutta kuuliko Jeesus tuon laulun? - Siinä vierellä, näyteikkunan edessä nainen oli kumartuneena maahan asti ja ilmeisesti rukoili ihmisiltä apua. Kuuliko Jeesus naisen rukouksen? – Ajattelen, että Jeesus on aina tässä ja nyt! Siksi jouluna yksinkin on helppo rukoilla, koska Kristuksessa et ole koskaan yksin, vaan aina, aina Jumalan kanssa. Yksin voin hyvinkin laulaa ja laulullani tavoitan ilon Kristuksessa ja vaikka syntyessään ja silloin omana aikanaan Jeesus näytti ainoastaan pieneltä lapselta, mutta käsittämätöntä: Tänäkin jouluna Hän on meille elämä! Nytkin kaiken hyvän antaja! Hän on meille Jumalan Poika! Ja aivan ihmeellistä, että juuri Hän on se, joka vie meidät Jumalan perheeseen! Vain Hän on se, joka antaa voimaa epävarmaan huomiseen, eikä elämä ole mitään, eikä joulu ole mitään ilman, että uskossamme opimme tuntemaan Hänet. Vasta, kun Hän tulee sydämeen, joulut muuttuvat ja arvot muuttuvat ja koko elämän sisällöt muuttuvat. – Ennen kuin Luukas kirjoittaa sanaakaan Jeesuksen syntymästä, hän korostaa aikovansa kirjoittaa vain ”…meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista”, ja siitä, minkä ”…ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet…” (Luuk 1:1) - Vaikka joulukorttien tekijöiltä Jeesus oli kokonaan unohtunut, tänäkin jouluna Jeesus elää ja Hän elää aina ja iankaikkisesti ja sekin, mikä joulunakin voi tuntua tyhjältä, väsyttävältä tai hyödyttömältä, yhteydessä Jeesukseen ne tuntemukset eivät sittenkään ole totta! - Hän vahvistaa ja Hän elää rukoillakseen omiensa puolesta. Ja vaikka Jeesus istuu Isän oikealla puolella, ihmeellisellä tavalla Hän on samaan aikaan myös meidän kanssamme – siis meidän joulussamme! Elämä ei ole mitään, eikä joulu ole mitään ennen kuin Hän on sydämessämme ja niiden joukossa, jotka rukoilevat Hänen nimessään. - Tänäkin jouluna Jeesus Kristus, rakas Vapahtajamme vaikuttaa kaikkialla – sekä taivaassa että maan päällä, sillä juuri ”Kristus on meidän rauhamme…” (Ef 2:14). – Sinulle, rakas ystäväni, haluan sydämestäni toivottaa hyvää ja rauhallista Kristuksen syntymäjuhlaa!
Pirkko Jalovaara

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 12744  Su 16 Huh 2017, 23:57 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rukousystävän uutiskirje 12.4.2017

Lainaus:
Millä mielellä elämääsi katselet?

”Rakastan sitä tapaa, jolla mieheni katsoo minua…” – luki rukouspyynnössä kunhan ensin oli lueteltu kaikki omat ja miehen sairaudet. Sellainen katse todisti, että oli hyvä tulla lähelle ja hyvä olla lähellä… - Mutta meillä on erilaisia ilmeitä ja jo pelkkä katse kertoo paljon - joko myötätunnosta tai vahingonilosta. Sen näkee silmistä. – ”Herra kääntyi ja katsoi Pietariin…” (Luuk 22:61). – Luulen, että Jeesuksen katseessa kysyttiin Pietarilta, että vaikka se meni näin, rakastatko sittenkin? Vaikka kielsit ja torjuit, tunsitko todella niin kielteisesti? Ja että olenko sittenkin vielä ajatuksissasi ja muistoissasi? – Niin kuin meillä kaikilla, Pietarillakin oli ollut se mahdollisuus valita aivan oma tiensä - silloinkin, kun Jeesus kutsui häntä: ”Seuraa minua…” – Näillä sanoilla kaikki alkoi, mutta tällä katseella Jeesus uudisti kutsun. Vaikka se meni näin, tuletko sittenkin ja seuraatko vieläkin Minua! Ja muistatko sen, miten rohkeasti kerran lähdit, kuuntelit, opit – ja uskoit! – Että vaikka se meni näin: Seuraa sinä minua…” (Joh 21:22). - Huomaa, että tämä pyyntö tulee jokaiselle ja se tulee myös parantumisen hetkellä: ”Seuraa sinä minua…” - Parantuminen merkitsee aina kiitollisuutta ja syvenevää yhteyttä Jeesuksen kanssa. Se merkitsee myös todistamisen tehtävää. Se on aina henkilökohtainen kutsu: Seuraa SINÄ Minua! – En olisi tänään kirjoittamassa sinulle, ellen olisi vastannut kyllä Jeesuksen kutsuun. Ilman kyllä – sanaa en varmasti pystyisi enää ”pysyvän” invaliditeettini kanssa edes liikkumaan eikä pieni sydämeni varmasti olisi kestänyt kaikkea tätä stressiä ja painetta. - Mutta vastasin kyllä, kun Jeesus kutsui täysin tietämättä, mitä ikinä se minulle tulevaisuudessa tarkoittaakin ja edelleenkin lähden liikkeelle, missä ikinä saan palvella Jeesusta. - Oli elämäntilanne nyt mikä tahansa, pääsiäinen on meille täynnä suurta toivoa, Jeesuksen ylösnousemusta ja rohkaisua: ”Seuraa sinä minua…” - Näin toivotan sinulle hyvää pääsiäistä ja muistutan jo nyt Rukousillastamme lauantaina 29.4. klo 16, Elämän Eliksiiri, Vanhakoivistontie 12, Pori. Tapaamisiin! – Klikkaamalla Miten ja miksi astuin palvelutyöhön? voit myös kuunnella opetukseni ja kokemukseni, miksi ja millä tavalla lähdin toteuttamaan Jeesukselta saamaani kutsua. – Ja rakkain terveisin Pirkko Jalovaaralta!
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 12783  Ke 24 Tou 2017, 14:11 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rukousystävän uutiskirje 24.5.2017

Lainaus:
VOITKO LUOTTAA KEHENKÄÄN?

En tiedä, millaista elämänvaihetta tällä hetkellä elät, mutta usein saan kuulla huokaisuja, että on niin paljon paineita ja kipuja ja kestämistä… - Entä rukous ja rukouselämä? - No ainakin sitä saamme ihmetellä, miten käytännöllisten asioiden parissa sekä omat että muiden rukousaiheet liikkuvat. Samoin yhtä käytännön läheisiä ovat niihin liittyvät rukousvastaukset. Tämän näemme jo Raamatusta: Useamman kerran ylösnoussut Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen ja se tapahtui aina hyvin arkisissa tilanteissa ja sillä tavalla ja sillä tasolla, miten opetuslapset myös kykenivät sen vastaanottamaan. – Tämä on helatorstain tärkeä uutinen: Yllättäen Jeesus onkin heidän seurassaan juuri niissä tutuissa, niissä samoissa paikoissa, missä ennenkin on kohdattu. Näin opimme, että Jeesuksen läsnäolo ei edellyttänyt pitkiä hengellisiä harjoituksia, ei hakeutumista johonkin pyhäkköön - ei, vaan Jeesus ilmestyy ystävilleen juuri sillä hetkellä ja juuri siinä, missä ovat tekemässä sitä, mitä ovat ennenkin tehneet – siis hankkimassa elatusta ja syötävää. - Näin tapahtuu meillekin! Siis juuri kun puuhaat tavallisten puuhiesi keskellä, oma koti voi olla uuden näyn tai uuden ilmestyksen paikka. – Tai määrättynä hetkenä, juuri kun useampia on koolla keskustelemassa ja rukoilemassa, siinä onkin ylösnoussut Vapahtajamme, sillä jos kaksi tai kolme on koolla Hänen nimessään, Hän lupaa olla seurassamme (Matt 18:20). – Tämä on helatorstain uutinen: Jo 300 luvulta lähtien on helatorstain juhla saanut oman paikkansa 40 vuorokautta Kristuksen taivaaseen astumisen muistoksi. – Ja ihmeitten ihme! Keskellä tätä tavallista elämää, aivan tavallisille ihmisille, aivan tavallisissa elämän ympyröissä, siinä on Jeesus ja siinä Jeesus huolehtii tarpeistamme. Jeesus seisoo jo rannalla ja kysyy kalassa olleilta miehiltä: ”Onko teillä mitään syötävää?” – Siksi on väärin epäillä ja olettaa, että Jeesus olisi vain sivustakatsojana silloin, kun meillä on ”vain” tavallisia rukousaiheita. – Jeesus on paikalla juuri niitä tarpeita varten ja juuri sillä ”tasolla”, joka tavoittaa meidän kokemusmaailmamme, uskomme ja luottamuksemme. – Siis luota ja rukoile ja pyydä tavallisia asioita, pyydä parantumista hyvin pieniinkin vaivoihin ja rukoile viisautta myös pikku asioihin ja saat myös hyvin käytännön läheisiä vastauksia. Ja niitä me läpikäymme myös lauantain rukousillassamme 27.5. klo 16 alkaen Elämän Eliksiirissä, Vanhakoivistontie 12, Pori. Tule ja tuo mukanasi joku, joka aina epäröi… - Tulkaa kertomaan omat rukousaiheenne ja ihmettelemme, miten Eliksiirissä on ”Se sama väkevä voima, jota hän osoitti herättäessään Kristuksen kuolleista…” (Ef 1:19). - Parhaillaan posti jakaa myös uusinta Rukousystävä- lehteä, jossa on tärkeä otsikko: Aina syntyy uutta! – Ja sinulle, ihania alkukesän päiviä ja suurta Jumalan siunausta – terveisin Pirkko Jalovaaralta!
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 12946  Su 10 Syy 2017, 16:42 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rukousystävän uutiskirje 9.9.2017

Lainaus:
Lähde sinäkin liikkeelle!

Miten tärkeää on ollut päivästä ja vuodesta toiseen vastaanottaa rukouspyyntöjä ja toiveita, että voisimme myös yhdessä tavata – ja puhua ja rukoilla henkilökohtaisesti! Useimmiten ajatus kuitenkin on kaatunut siihen, että kysyjä tai rukousaiheen lähettäjä ilmoittaakin, että nyt ei pääse, tai ei jaksa tai ehdi, eikä sitä paitsi ketään ole kuljettamassa – että voisitko sinä Pirkko tulla tänne? – Nyt ehdotukseni on, että sinäkin lähdet liikkeelle, järjestelet kuljetuksen ja tulet kanssamme rukousiltaan. Näin saamme kuin saammekin henkilökohtaisesti tavata!

- Siis: Tule paikalle lauantaina 16. syyskuuta klo 17 - Kokoontumispaikkamme: Kristillinen Soihtu seurakunta, Mäkeläntie 2, Kotka – Yhteisessä kokoontumisessa saamme:

1. Uutta voimaa:
Kuvittele että istuisit alas suuren traktorin ratin ääreen, nappia painamalla kone käynnistyisi pärähtäen ja sinä saisit sen valtavan traktorin liikkeelle ja rattia kääntämällä saisit myös pyörät siihen suuntaan, mihin haluatkin! Ja ihmettelemme, mikä voima onkin liikkeellä: Sinä + traktori! - Samaa on uskossamme: Mikä voima on liikkeellä, kun uskomme on näkemistä ja aina, kun yhdessä rukoilemme, näemme omat kamppailumme Jumalan perspektiivistä käsin! - Siinä on uskomme, että Jumala on kanssamme!

2. Usko on näkemistä!
Oman traktorimme ohjaimissa katsomme eteenpäin, emmekä jää tuijottamaan taakse jääviin ongelmiin tai hankaluuksiin, koska uskomme on Jumalan mahdollisuuksien näkemistä!

3. Aivan toinen todellisuus!
Jos paineita tulee, Jumalan näkymätön maailma on se toisenlainen ulottuvuus kuin meidän fyysinen ja konkreettinen maailmamme:
"Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mikä on taivaissaja maan päällä, näkyvä ja näkymätön..." (Kol 1:16). - Siis näkymätön todellisuus on mahdollista kohdata yhteisen rukouksen kautta ja tämä on oleellista rukousvastauksen kannalta: "Uskon avulla me ymmärrämme, että maailmat on luotu Jumalan sanalla: näkyvä on syntynyt näkymättömästä…" (Hepr 11:3).

Tervetuloa – myös sinun ystäväsi - yhteiseen tapaamiseemme! – Yhdessä rukoilemme Pyhän Hengen kosketusta ja uskomme vahvistusta!

Hyvää syksyä, Pirkko Jalovaaralta

Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Sanasinko Foorumin päävalikko -> Uskonelämä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Muuta tekstin kokoa: - -

Takaisin ylös

Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign