Sanasinko
Wordbazooka

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Muuta tekstin kokoa: Suurenna - Pienennä - Palauta oletuskoko
Uskonkirkko | Church of FaithUskonkirkko | Church of Faith

Hoitovirheet - henki vai terveys? Medical malpractice - trick or treat?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Sanasinko Foorumin päävalikko -> Lääketiede
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4909  Ti 23 Elo 2011, 16:20 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tutkimus: Narkolepsialla ja sikainfluenssalla yhteys ilman rokotettakin

Lainaus:
Tutkijat ovat löytäneet todisteita sikainfluenssan ja narkolepsian yhteydestä, joka ei selity H1N1-rokotuksilla. Havainto on vielä epävarma, mutta viittaa siihen, että myös pelkkä H1N1-influenssa (sikainfluenssa) saattaa laukaista narkolepsian.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6484  Ti 30 Elo 2011, 21:36 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vanhusten lääkitys on sotku Suomessa

Lainaus:
Jopa joka viides vanhuksista altistuu ”potentiaalisesti kliinisesti merkittäville lääkkeiden yhteisvaikutuksille”. Haittavaikutuksia havaittiin joka toisella iäkkäillä vältettäviä tai yhteisvaikutuksia aiheuttavia lääkkeitä käyttäneellä.

Haitallisista yhteisvaikutuksista yleisimmät aiheuttivat lääkkeen tai lääkkeiden tehon menetystä, mutta myös verenvuotoa, väsymystä, huimausta, muistihäiriöitä ja sekavuutta.

Haloo, lääkäreiden vastuulla pitäisi olla, ettei noin kävisi.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6485  Ti 30 Elo 2011, 21:49 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hoitajat löivät vetoa, kuka vanhus kuolee seuraavaksi – laittoivat ruumiille aurinkolasit

Lainaus:
Kolmen ruotsalaisen vanhainkodin hoitajan mauttomat huvitukset ovat johtaneet poliisitutkintaan. Hoitajat löivät keskenään vetoa siitä, kuka vanhainkodin asukkaista kuolisi seuraavana. Tapauksesta kertovat ruotsalainen englanninkielisiä uutisia tuottavat The Local -sivusto sekä englantilainen Daily Mail.

Sen lisäksi, että hoitajat pelasivat kuolemavisaa, he myös halvensivat ruumiita, koska se oli heidän mielestään hauskaa. Hoitajat muun muassa laittoivat aurinkolasit kuolleen kasvoille.

Tapaukset sattuivat Attendo Caren vanhainkodissa Växjössä Etelä-Ruotsissa. Vanhainkodissa sijaisena työskennellyt henkilö kiinnitti huomiota hoitajakolmikon epäsopivaan käytökseen ja ilmoitti heistä poliisille.

Törkeää ja ajattelematonta.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4978  Ke 31 Elo 2011, 12:05 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tauski:
"HOITOVIRHE OLI VIEDÄ HENKENI"

Elokuun Hymy-lehdessä Tauski paljastaa, kuinka hoitovirhe oli viedä hänen henkensä. Hän loukkasi itsensä lennettyään vesijetin kyydistä kovassa vauhdissa selälleen veteen.

Tauskilla todettiin neljä kylkiluun murtumaa, ja keuhkoissa oli ilmaa. Hänen sisäelimensä tutkittiin ultraäänellä, mutta tomografiaa ei otettu. Hän oli kaksi yötä sairaalassa, jonka jälkeen hänet lähetettiin "terveenä" kotiin.

Onnettomuus tapahtui tiistaina 28. kesäkuuta, ja jo seuraavana viikonloppuna Tauski halusi hoitaa sopimansa keikat.

Lauantain keikalla häneltä meni taju ja jalat alta, mutta hän otti lisää särkylääkkeitä ja hoiti keikkansa loppuun.

- Lainataanpa Hymy-lehdestä, kuinka juttu jatkuu:

Lainaus:
Maanantaiaamuna Tauski makasi kotisängyssään todella huonossa kunnossa.

- Yritin nostaa päätä, mutta taju lähti heti. Pyysin taas ison määrän särkylääkkeitä päästäkseni ylös. Menin Naantalin terveyskeskukseen, jossa tapahtui aika kummallinen virhe. Kun keuhkot oli kuvattu, lääkäri tuli sanomaan, että nyt on tapahtunut jotain ihmeellistä. Nimittäin sillä puolella keuhkoja, jonka olin loukannut, siellä ei ollut mitään vialla. Mutta keuhkojen toisella puolella oli nestettä.

Tauski kiidätettiin saman tien ambulanssilla Tyksin ensiapuun. Hän makasi viisi tuntia odotellen, että asiat selviäisivät.

- Lopulta keuhkokuviin saatiin selvyys. Naantalin terveyskeskuksessa röntgenkuvat oli otettu väärin päin.

Tauskin keuhkossa oli peräti kaksi litraa nestettä, jotka poistettiin.

Lainaus:
Tilanne muuttui siis salamannopeasti kriittiseksi.

- Kuulin vain puhuttavan hätäleikkauksesta. Sen jälkeen olin unessa, Tauski toteaa.

Tauskilla oli vatsalaukussaan 2-3 litraa verta, ja veren tulehdusarvo oli 480. Terveellä ihmisellä luku on 0-10.

- Hengenlähtö ei ole koskaan aiemmin ollut niin lähellä kuin nyt. Henki oli minuuteista kiinni.

Tauskin mukaan perna suorastaan räjähti hänen sisällään eikä kuolemalta olisi voinut välttyä, ellei hän olisi uudelleen hakeutunut lääkäriin.

- Nyt perna on poistettu kokonaan, mutta sillä ei oikeastaan ole mitään merkitystä, sillä ihminen tulee toimeen ilman pernaakin.

Lainaus:
Tauskin mukaan hänen kuntonsa oli sairaalassa niin huono, että mies alkoi toistaa samaa lausetta itselleen yhä uudelleen.

- Totesin, että en jaksa enää elää.

Pahinta koko jutussa on se, että sairaala ei tiennyt Tauskin olevan hengenvaarassa.

- Ovatko viipalekuvaukset todella niin kalliita, että pitää leikkiä ultraäänilaitteiden kanssa? Tauski kysyy.

Tauskin mielestä julkinen terveydenhoito on mennyt pahasti väärään suuntaan.

- Olen huomannut, että maailma on vuosien aikana muuttunut. Olin vuonna 1993 palovammojen takia sairaalassa samalla osastolla. Silloin olin erittäin tyytyväinen. Nyt en ole. Näyttää siltä, että ihmisten pitää käyttää yksityisiä palveluja saadakseen kunnon hoitoa.

Lainaus:
Hymyn mennessä painoon heinäkuun loppupäivinä Tauski kertoo, että hänellä on edelleen kovia vatsakipuja, varsinkin syömisen yhteydessä. Paino on tippunut 15 kiloa.

- Se on ainoa hyvä asia tässä yhteydessä. Siihen olen monta kertaa yrittänyt päästä normaalielämässä, mutta turhaan.

Tauski sanoo pelkäävänsä kuolemaa, ja ajatus tulee mieleen aina, kun on hiljaista.

- Mietin toisinaan sitä, kuinka lähellä kuolemaa olin. Itku meinaa tulla välillä. Ajattelen, että perheeni olisi menettänyt minut ennen aikojaan, ja perheenjäsenteni elämä olisi varmaan muuttunut totaaliseksi helvetiksi.

Tauski sanoo oppineensa onnettomuudesta monia asioita, joita hän noudattaa tästedes tarkasti.

- Nyt ymmärrän, että koskaan ei voi tietää, milloin lopullinen uni alkaa. Se on vain silmänräpäys, ja kaikki on ohi.

- Olen kiitollinen taivaan isälle, että sain jatkoaikaa elämälleni. Olen myös kiitollinen perheelleni siitä kaikesta läsnäolosta sairaalassa, kun olin lopen uupunut ja peloissani äkillisestä, odottamattomasta onnettomuudesta, Tauski herkistyy.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4986  To 01 Syy 2011, 10:25 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ostin elokuun Hymyn ihan tuon Tauskin jutun takia, ja näin skannaamisen vaivan saadakseni suorat lainaukset nettiin.

Hyvä, että Hymy kirjoittaa näistäkin asioista. Mutta kyllä toimittajat voisivat kirjoittaa taivaan Isän erisnimenä viitatessa Jumalaan, johon haastateltavakin uskoo:
Lainaus:
- Olen kiitollinen taivaan isälle, että sain jatkoaikaa elämälleni. Olen myös kiitollinen perheelleni siitä kaikesta läsnäolosta sairaalassa, kun olin lopen uupunut ja peloissani äkillisestä, odottamattomasta onnettomuudesta, Tauski herkistyy.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4987  To 01 Syy 2011, 10:30 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sikainfluenssarokotteen ja narkolepsian yhteys vahvistui

Lainaus:
Tutkimuksen mukaan rokottamiseen liittynyt lisääntynyt riski oli kuusi narkolepsiatapausta 100 000 rokotettua kohden 4–19-vuotiaiden ikäryhmässä rokotusta seuraavan kahdeksan kuukauden aikana. Riski oli 12,7-kertainen rokottamattomiin verrattuna.

Alle 4-vuotiailla lapsilla ja yli 19-vuotiailla aikuisilla vastaavaa narkolepsian lisääntymistä ei havaittu.

Pandemrix-rokottamiseen liittynyt narkolepsia on kaikissa tutkituissa tapauksissa havaittu henkilöillä, joilla on narkolepsian riskiperimä. Koska taudin yhteys tähän immuunivastetta säätelevään riskiperimään on niin voimakas, työryhmä pitää narkolepsiaa immuunivälitteisesti syntyvänä sairautena.

HUOM!
Lainaus:
Euroopan lääkevirasto suosittelee, että Pandemrixia käytetään alle 20-vuotiailla vain, jos kausi-influenssarokotetta ei ole saatavilla, ja jos henkilö tarvitsee suojaa sikainfluenssavirusta vastaan esimerkiksi siksi, että hänellä on vaara saada influenssan vakava tautimuoto tai muita liitännäissairauksia.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6486  Pe 02 Syy 2011, 14:14 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuore kirja valottaa vanhusten hoitolaitosten karmaisevaa arkea

Lainaus:
Liika lääkitys, puutteellinen hygienia ja hoitajien negatiivinen asenne ovat vanhusten laitoshoidon arkipäivää Suomessa.

Näin kertoo Suomen Senioriliike, joka on kerännyt hoitokokemuksia vanhuksilta ja heidän läheisiltään.

Liike lähetti toissa vuonna kyselyn asiasta kaikille runsaalle 2600 jäsenelleen ja sai 109 vastausta. Osin järkyttävätkin tarinat on julkaistu professori Sirkka-Liisa Kivelän ja tohtori Sari Vaapion kirjoittamassa Vanhana tänään -kirjassa.

Lainaus:
Kokemukset hoitolaitoksista ovat pahimmillaan epäinhimillisiä

● Isäni kuoli tukehtumalla ruokaansa. Kukaan ei seurannut hänen syömistään. Minulle kerrottiin hänen vain nukkuneen pois, mutta ruumiinavauspaperit kertoivat toista.

● Mummo ei käsittänyt lainkaan, ettei vessaan voinut päästä. Märissä vaipoissa oleminen oli syvä loukkaus hänen ihmisyyttään vastaan. Tästä johtuva psyykkinen kärsimys oli ehkä pahinta, mitä hänelle olisi voinut tapahtua.

● Äiti oli kainaloista polvitaipeisiin asti pissasta märkä, sänky oli päiväpeitteestä alimpaan patjaan asti likomärkä. Pesin ja kuivasin äitini. Pyysin myös hoitajaa katsomaan, miten märkä sänky on, mutta hän vastasi, ettei hänen tarvitse sitä nähdä – eikä tullut.

● Asukkaat nököttivät hyvin hoidettuina turtalääkittyinä muumioina. Veljeni sanoin: päiväsali on kuin kuoleman esikartano.

Poiminnat: Sirkka-Liisa Kivelä ja Sari Vaapio: Vanhana tänään. Suomen Senioriliike ry, 2011.

- Tee hyvin, syö paskaa. Näin "hyvinvointivaltiossa" kohdellaan kaikkensa antaneita vanhuksia.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5006  Ke 07 Syy 2011, 23:44 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hoitovirheiden takia kuolee jopa 1 700 suomalaista vuodessa

Lainaus:
Suomessa sattuu vuosittain 700–1 700 kuolemaan johtavaa hoitovirhettä. Yksi tuhannesta sairaalapotilaasta kuolee hoitovirheen, erehdyksen tai unohduksen takia.

"Se on järkyttävä luku", sanoo hoitovirhekuolemien määrää arvioinut emeritusprofessori Amos Pasternack.

Pasternackin arvio kuolemantapauksista perustuu Suomen kaltaisissa maissa tehtyihin tutkimuksiin. Kansallista tutkimusta aiheesta ei ole, eikä hoitovirhekuolemia ole tilastoitu.

Hoitovirheitä voi olla paljon enemmänkin; myös hoitovirheissä vammautuneiden luku kiinnostaisi.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6487  Ma 12 Syy 2011, 15:02 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taas yksi vanhus tapettiin.

Lainaus:
Hän asui vanhainkodissa.
Se oli hänen kotinsa ollut jo kaksi vuotta.
Hän oli nainen.
Hän oli miltei 90 v.

Hän valitti mahavaivoja.
Hän oli valittanut niitä jo useamman päivän.

Mustikkakeittoa, teetä ja korppua. Niillä hoidettiin.

Hän pyysi päästä lääkäriin.
Omaiset pyysivät että "äiti pääsisi lääkäriin vatsakipujen vuoksi".

Hänta ei toimitettu lääkäriin.

Hän onnistui lähtemään itse.
Hän onnistui livahtaa lukitsemattomasta ovesta, rollattorin kanssa.
Hän selvisi myös portaissa.
Hän pääsi kävellen Terveyskeskukseen - josta hänet palautettiin vanhainkotiin.

Hän valitti.
Omaiset pyysivät että äiti toimitettaisiin heti lääkäriin.

Kahden vuorokauden kuluttua nousi kuumetta.
Hänet toimitettiin lääkäriin.
Hänet toimitettiin sairaalaan.
Hänet toimitettiin leikkauspöydälle.
Hänet leikattiin.

Suoli oli puhjennut. Mätää vatsa täynnä.

Siitä nukutuksesta hän ei jaksanut herätä.
Hän nukkui pois.

Miksi?
Siis; Miksi?
Miksi vanhainkoti ei voinut hoitaa häntä lääkäriin?
Miksi? Miksi tällaista tapahtuu? Miksi?

Epäinhimillistä, julmaa ja törkeää kohtelua.
Otsikon linkistä alkuperäiseen kirjoitukseen.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5031  Ti 13 Syy 2011, 9:21 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arviolta puolet hoitovirheistä voitaisiin estää

Lainaus:
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos käynnistää sairaaloiden, terveyskeskusten ja kansallisten toimijoiden kanssa nelivuotisen Potilasturvallisuutta taidolla -ohjelman. Ohjelmalla pyritään vahvistamaan potilaiden turvallisuus huomioon ottavaa hoitokulttuuria ja puolittamaan potilaille hoidossa aiheutuvien haittojen ja vahinkojen määrä vuoteen 2020 mennessä.

Lainaus:
Kehittämispäällikkö Pia Maria Jonsson THL:stä sanoo, että systemaattinen potilasturvallisuustyö on käynnistynyt Suomessa hiukan muita Pohjoismaita hitaammin.

- Tilanne on nyt muuttumassa selvästi, koska Kansallinen potilasturvallisuusstrategia sekä terveydenhuoltolaki asetuksineen muodostavat pitävän perustan käytännön toimille, Jonsson linjaa.

Jokainen hoitovirhe on liikaa!
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5048  Ti 13 Syy 2011, 14:40 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lukijat vähättelystä lääkärissä: "Tuollaisia oireita on vain vanhoilla ja lihavilla akoilla"

Lainaus:
Ajan tai asiantuntemuksen puutteesta johtuva väärä diagnoosi, vaivan vähättely tai potilaan leimaaminen luulosairaaksi voi johtaa vuosien turhaan sairauskierteeseen.

Iltalehti kysyi lukijoiltaan, onko heidän vaivojaan vähätelty lääkärissä, miten vähättely ilmeni ja miten hoitoon lopulta pääsi.

Vuosia sitten hakeuduin lääkärin vastaanotolle jatkuvan ripulin ja vatsaoireiden vuoksi, jotka häiritsivät jokapäiväistä elämääni. Harrastin liikuntaa monta tuntia viikossa ja olin painoni suhteen hyvässä kunnossa, söin todella vähän sillä jouduin karsimaan ruokavaliosta kaiken vatsaa ärsyttävän. Lääkäri ei uskonut, että olen jatkuvasti ripulilla, koska en kuitenkaan ollut kuihtuneen näköinen tai muuten huonokuntoinen - sen sijaan hän tokaisi, että painoindeksini mukaan voisin pudottaa muutaman kilon. Siinä sitten naksahti nuoren tytön päässä pahasti ja syöksy pahaan syömishäiriökierteeseen alkoi.

En luota enää

Minulla oli mielestäni vaikeita kipuja. Lääkäreiden mielestä minulla oli vain päässä vikaa, mutta en saanut reseptiä edes "päänappeihin". Viime vuonna minulla todettiin selkärankareuma. Olin noin 12-vuotias oireiden alkaessa. Diagnoosin sain kun olin 36-vuotias.

päässä vikaa

Syksystä 2009 kävin työterveyshuollossa rintakipujen hengenahdistuksen ja huimauksen vuoksi. Ensimmäisellä kerralla määrättiin astmapiippu, toisen kerran kun menin valittamaan samaa vaivaa, määrättiin närästyslääke. Kaksi päivää närästyslääkkeen määräämisestä sain sydäninfarktin.

tyhjänvalittaja, mies 53 v.

Päkiät, varpaat ja sormet turvoksissa, särkyä, aamukankeutta parikin tuntia. Lääkärissä ravaamista, labroja, röntgenkuvauksia. Lääkäri väitti, että ei ole turvotusta ja että päässä on vikaa. Itku tuli ja usko loppui. Menin yksityiselle kokeneelle reumalääkärille, eikä apua tarvinnut enää odottaa. Yllätysavuksi sain kortisonilääkityksen. Oireet menivät ohi, nivelet vain vähän möykyt ja pientä särkyä. Tauti on nyt piilossa.

Elämänkoulua, nainen 42 v.

Muutama vuosi sitten menin hakemaan kortisonipiikkiä kipeään lonkkaani terveyskeskukseen. Lääkäri sanoi, että "tuommosia on vanhoilla ja lihavilla akoilla". Minulla on ollut reuma 19 vuotta.

Mari

Vihdoin viimein vuosien jälkeen minulla diagnosoitiin harvinainen sairaus. Vasta tämä diagnoosi muutti lääkäreiden suhtautumisen vaivoihini. Mielestäni tämä on sikäli järkyttävää, että olin vuosia kärsinyt näistä oireista ja vähättelyistä, kunnes sattumien kautta diagnoosi saatiin tehtyä.

Ankarasti vähätelty

Menin lääkäriin venähtäneen nilkan vuoksi kolme vuotta sitten. Jalka kuvattiin ja laitettiin siteisiin. Nilkka jatkoi kuitenkin kipuilua ja oli turvonnut koko viimeiset kolme vuotta, ja askelsin selvästi väärin, koska jalka väärässä asennossa. Kävin lääkärissä useita kertoja, mutta vaivaani ei otettu vakavasti. Kolmen vuoden kuluttua sain vihdoin lähetteen fysioterapeutille, joka pienen tunnustelun jälkeen totesi, että kolme vuotta sitten nivelsiteeni olivat erittäin pahasti vaurioituneet ja jättäneet nilkkaani pysyvän jännevaurion, jota nyt yritetään liikunnalla hieman parantaa. Täysin se ei parane koskaan.

Nilkkavaivainen, nainen 24 v.

Odotin ensimmäistä lastani 23-vuotiaana, kun minulle tuli erittäin kovat kivut oikeaan alavatsaan ja menin päivystykseen. Lääkärin kommentti oli, että kun olen niin nuori ja raskaana, niin olen luulosairas ja kuvittelen kaikenlaista. Myöhemmin jouduin naisteklinikalle sisään kuudeksi viikoksi. Tyttö syntyi kuusi viikkoa ennen laskettua aikaa ja oli siis pieni keskonen, joka painoi 895 grammaa. Synnytyksen jälkeen sain tietää leikkaavalta lääkäriltä, että minulla oli ollut istukassa infrakti.

Minna mansikka

Menin lääkäriin räjähtävän päänsäryn ja niskajäykkyyden takia, kun päätä oli särkenyt jo toista viikkoa. Lääkäri painoi päätä ja sanoi, että ei ole niskan välilevyongelma, vaan kysymyksessä on niska-hartiaseudun ongelma, ja kirjoitti kolme päivää sairauslomaa sekä rentouttavia lääkkeitä. Muutaman päivän päästä vasen puoli halvaantui ja tilasin ambulanssin. Kyse olikin aivoverenvuodosta, joka leikattiin heti. Lääkäri jos olisi viitsinyt katsoa silmiäni olisi varmaan huomannut, että toisen silmän pupilli oli eri kokoinen kun toisen.

Hengissä selvinnyt

Rohkaistuin vuosien jahkailun jälkeen hakeutumaan yksityiselle lääkäriasemalle murrosiässä alkaneen ja silloin jo kymmenen vuotta jatkuneen liikahikoilun takia. Aihe oli minulle arka, mutta kerrottuani ongelmastani, lääkärin ensimmäinen kommentti oli naurun saattelema "johtuu varmaan helteistä!". Sen enempiä kyselemättä lääkäri kirjoitti minulle reseptin lääkkeeseen, jonka huomasin kotona olevan mielialalääke.

Elisa

Olin tullut kuukauden Afrikan-matkalta ja Suomessa sitten nousi kuume ja tuli muitakin oireita, kuten päänsärkyä ja lihaskipua. Lääkäri määräsi vaan särkylääkettä ja lepoa. Ne eivät auttaneet ja kävin useamman kerran samalla lääkärillä. Mainitsin monta kertaa olleeni matkalla malaria-alueella, mutta lääkäri ei katsonut tarpeelliseksi suorittaa malariatestejä. Lopulta sitten kotona menetin tajuntani yli 41 asteen kuumeessa ja minut kiidätettiin ambulanssilla sairaalaan, jossa olin muutaman päivän tajuttomana. Lääkäri ei osannut sanoa heräänkö ollenkaan, tai jos herään, en välttämättä olisi täysin terve enää ikinä. Yhteensä olin sairaalassa vajaan kuukauden ja vielä vuodenkaan jälkeen en ollut täysin palautunut tapauksesta.

Vikke, mies 24 v.

Toisen lapsen syntymän jälkeen löysin rinnastani patin. Rinta oli myös todella kipeä ja kipu säteili pahasti myös muun muassa kainaloon. Sain viikkojen jälkeen ajan kunnalliseen terveyskeskukseen lääkärille, joka oli vanha mies lääkäri. Hän totesi, ettei tunne rinnassani pattia, mutta totesi minut "laihaksi ja ahdistuneeksi naiseksi". Vaadin vaatimalla päästä edes ultaäänikuvaukseen, jonka sitten sainkin taas muutaman kuukauden päähän. Samalla otettiin myös ohutneulanäytteet. Luojan kiitos, patti ei ollut syöpää vaan hyvänlaatuinen kasvain.

Sairauden hoito omasta pussista please!

Menin lääkäriin päivystykseen, kun oli hirveitä koliikkikipuja vatsassa. Lääkäri sanoi, että en voi olla oikeasti kipeä, kun en kieriskele lattialla.

Sappi vaivaa, mies 52 v.

Olin synnyttänyt tyttäreni vain viikkoa aiemmin, kun lähdin päivystykseen enää 47-kiloisena ja täysin riutuneena, kun en ollut pystynyt muutamaan päivään enää edes juomaan oikein mitään. Valitin järkyttävää kipua rintalastassa aina syödessä ja juodessa, mutta lääkärin mukaan, koska minulta ei tullut mistään verta, ei minussa ollut mitään vikakaan. Hänen mielestään kuvittelin kaiken - olinhan kokenut suuren tunne- ja hormoniryöpyn synnytyksen ja uuden vauvan myötä. Itkien lähdin kotiin ja yritin koittaa hörppiä vettä lasista hokien itselleni, että vika on omassa päässäni - ei auttanut. Siispä seuraava päivänä uudestaan lääkäriin ja sama tuomio: ei mitään vikaa missään. Vastahakoisesti lääkäri suostui kuitenkin kirjoittamaan lähetteen ruokatorventähystystä varten. Ja kappas vaan: seuraavana päivänä tähystyksessä ilmeni, että ruokatorveni oli tulehtunut noin kahdeksan senttimetrin pituiselta alueelta ja avuksi pärähti puolentoista kuukauden mittainen antibioottikuuri.

Lääkärikammo

Klikkaamalla otsikon linkkiä pääsee alkuperäiseen juttuun, jonka äänestyksestä selviää, että 94 prosenttia lukijoista on joutunut kokemaan asiatonta kohtelua lääkärissä.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5064  To 15 Syy 2011, 8:14 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lukijoiden kauhutarinat hoitovirheistä:
Äidin kova ikävä

Lainaus:
Espoossa sähköasentajaksi opiskellut Joonas Kummelus lähti viettämään viikonloppua isovanhempiensa luokse Lahteen kolme vuotta sitten kevättalvella.

Perjantai-iltana nuorukaisen päätä alkoi särkeä epätavallisen voimakkaasti. Kun yötä kohden raastavaksi yltynyt kipu sai Joonaksen oksentamaan, päättivät isovanhemmat tilata ambulanssin. Mummo lähti Joonaksen mukaan sairaalaan.

- Joonaksen päästä otettiin magneettikuvat, ja häneltä mitattiin veriarvot. Mitään ei löydetty. Lääkäri kirjoitti vain Buranaa ja Panadolia, äiti Tarja Kummelus kertaa sairauskertomusta.

Surullista, että noin nuoren ja kauniin pojan täytyi menehtyä.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5080  La 17 Syy 2011, 1:24 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Törkeää kohtelua lääkäreiltä:

Susannalla todettiin amalgaamimyrkytys

Lainaus:
– Olin niin huonossa kunnossa, etten pystynyt kävelemään. Silti minut vietiin sairaalaan käytävälle sänkyineni. Kun yritin pistää vastaan ja selitin tarvitsevani hoitoa, minua alettiin uhkailla vartijoilla ja putkalla. Soitin hätäkeskukseen ja yritin tilata ambulanssia, sillä olin aivan shokissa ja luulin kuolevani siihen paikkaan. Hätäkeskuksesta todettiin vain, että koska olen jo sairaalassa, niin kyllä ne tietävät mitä siellä tekevät. Tuolloin elettiin viime lokakuun loppua.

Lääkärit vähättelivät edelleen tilannetta, eräs heistä arveli korkeiden elohopea-arvojen johtuvan liiallisesta kalan syönnistä, mutta Susanna oli syönyt lähinnä vain seitä, jonka ei pitäisi olla Suomen sisävesikala eikä sisältää elohopeaa.

– Minulle tarjottiin jossakin vaiheessa hoidoksi myös mielisairaalaa. Tämä samainen lääkäri lopulta hermostui minuun vuodeosastolla ollessani täysin ja huusi ovella lähtiessään, että tälläisia sairauksia hoidetaan varmaan jossakin Albaniassa. Olisin toki lähtenyt vaikka Albaniaan saakka hakemaan apua, jos olisin saanut sitä sieltä.

Lopulta erikoislääkäri Kaarlo Jaakkola ja Helsingin Antioksidanttiklinikka löytyivät monen mutkan takaa. Susannan tuttavan naapuri oli saanut omiin vaivoihinsa apua Jaakkolalta.

– Isä ajoi Helsingistä Pohjois-Savoon, nappasi minut autoonsa ja vei vastaanotolle Helsinkiin. Minulta otettiin verikoe, ja kun tulokset tulivat, aloitettiin täsmälääkitys. Erityisesti D-vitamiiniarvot olivat hyvin alhaiset. Olen viime lokakuusta lähtien syönyt nelisenkymmentä vitamiini-, hivenaine- ja rasvahappotablettia päivittäin.

– Oloni on parantunut koko ajan, pysyn nyt hereillä päivät ja myös kivut ja säryt ovat alkaneet lieventyä. Olen myös pystynyt laajentamaan ruokavaliotani, eteenpäin mennään koko ajan, ja elohopeamäärät ovat laskeneet. Tammikuun alussa lukema oli enää 43 nanomoolia litrassa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5082  La 17 Syy 2011, 1:32 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jessus, mitä lääkäreitä...

Rutiinitoimenpide hammaslääkärissä oli viedä hengen

Lainaus:
Vaikka Nurminen oli varma, että hänen oireensa johtuivat elohopeamyrkytyksestä, lääkärit eivät häntä kuunnelleet. Lääkärit tutkivat hänet läpikotaisin, mutta elohopean määrää hänen elimistöstään ei syystä tai toisesta ymmärretty mitata. Lääkäri toisensa perään oli aina lopulta passittamassa Nurmista psykiatrin vastaanotolle, koska he eivät keksineet oireille mitään fysiologista syytä.

Vasta viime lokakuussa Nurminen sai tahtonsa läpi, kun hän oli ihotautilääkärin vastaanotolla selvittelemässä ruoka-aine allergioita.

– Kerroin ihotautilääkärilleni samat asiat kuin kaikille muillekin vajaan kahden vuoden ajan, ja hän oli ensimmäinen, joka uskoi minua.

Lääkäri määräsi Nurmisen verikokeeseen, jossa selvisi, että hänen verensä elohopeapitoisuus oli 130 nanomoolia litrassa, kun altistumattomalla ihmisellä luku on 25, ja toimenpideraja on 90. Nurminen kärsi ilmiselvästi elohopeamyrkytyksestä.

Lainaus:
Luulisi, että tässä kohdassa Nurmisen tarinaa olisi tapahtunut käänne parempaan. Näin ei kuitenkaan käynyt.

– Munuaiseni olivat ihan sökönä, eivätkä ruoka ja nesteet pysyneet sisälläni. Menin sairaalaan manometriatutkimukseen, mitä ei minulle voitu tehdä, koska olin niin heikossa kunnossa. Minut kuljetettiin pyörätuolilla päivystykseen. Pyysin apua elohopeamyrkytykseen, mutta lääkäri pitäytyi entisessä hoitosuunnitelmassa. Se tarkoitti, että minulle oli puhelimitse määrätty reseptilääke, jonka piti kelatoida elohopeaa elimistöstäni pois.

Nurminen olisi pitänyt laittaa tiputukseen, koska jo monen päivän ajan kaikki hänen nauttimansa nesteet olivat tulleet ulos saman tien. Hän oli siinä kunnossa, että hän ei pystynyt kävelemään. Siitä huolimatta hänelle lyötiin vain resepti kouraan ja pyydettiin menemään apteekin kautta kotiin.

– Tilanne oli aivan absurdi. Hoitaja työnsi minut sänkyineni väkisin sairaalan käytävälle, ja avuksi kutsuttiin jopa vartija, joka oli heittää minut ulos, vaikka en pystynyt kävelemään. Lopulta sain neuvoteltua itselleni ambulanssikyydin omaan terveyskeskukseeni, jonka vuodeosastolla makasin sitten seuraavat päivät.

Lainaus:
Paikallisessa terveyskeskuksessakaan Nurmista ei hoidettu asianmukaisesti. Kun hän vaati saada hoitoa elohopeamyrkytykseen, lääkäri oli jälleen kerran passittamassa häntä mielisairaalaan. Kun Nurminen kertoi, että psykiatrit ovat jo tutkineet hänet, ja todenneet että hän on kyllä masentunut, mutta masennus johtuu vain ja ainoastaan hänen fyysisen terveytensä tilasta, terveyskeskuslääkäri suuttui.

– Hän vain totesi, että kaikki kertomani ovat sellaisia uskomusasioita, Nurminen huokaa.

Lopulta Nurmisen vanhemmat varasivat tyttärelleen ajan Helsingissä olevalle yksityiselle antioksidanttiklinikalle, sillä kunnallisen puolen lääkärit eivät Nurmista suostuneet tai osanneet hoitaa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5084  La 17 Syy 2011, 1:36 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Potilaat jätetään heitteille:

Amalgaamipaikkojen poistosta elohopeamyrkytys: Suomalaiset lääkärit eivät osanneet auttaa

Lainaus:
Amalgaamipaikkojen poistaminen aiheutti Santerille* elohopeamyrkytyksen. Hän joutui matkustamaan Saksaan asti saadakseen hoitoa. Suomessa potilas jätetään heitteille, Santeri sanoo.

Kun Santeri poistatti hampaistaan amalgaamipaikat koulutuksen saaneella hammaslääkärillä, ei hän osannut aavistaa, millaisia seurauksia toimenpiteellä olisi.

Parin viikon kuluttua paikkojen poistamisesta Santeri alkoi saada outoja oireita. Sääriin ilmestyi valtavia paiseita, ja erilaiset tulehdukset alkoivat riivata miestä. Väsymyskin vaivasi. Santeri hakeutui ensin omaan terveyskeskukseen, sitten yksityisille vastaanotoille, mutta turhaan.

– Minulle tehtiin lukuisia tutkimuksia, mutta syytä ei löytynyt. Kaikki vannoivat vuoronperään selvittävänsä syyn oireisiin, mutta loppujen lopuksi sain aina puhelun, jossa kerrottiin, ettei kukaan tiennyt, mikä minua vaivasi. Kaikki nostivat kätensä pystyyn. Kyllä siinä tuli toivoton olo.

Lainaus:
Amalgaamipaikkojen poistosta elohopeamyrkytys: Suomalaiset lääkärit eivät osanneet auttaa

Santeri on saamaansa hoitoon erittäin tyytyväinen. Hänen mielestään Saksassa lääkäreiden hoitokulttuuri on erilainen.

– Usein tuntuu, että Suomessa lääkärit osaavat vain katsoa kirjasta, mikä lääke ongelmaan sopii. Kun kirjasta ei löydykään ratkaisua, lääkärit eivät osaa tehdä mitään, ja potilas jätetään helposti heitteille.

Santerin mukaan Saksassa lääkärit kysyvät apua toisiltaan ja palvelevat potilaita yksilöllisesti. Santeri toivoo suomalaisten lääkärien ottavan heistä oppia.

– Suomessa on osaamista tuttujen sairauksien hoitoon, mutta jos sairaus on vähänkin tavallisesta poikkeava, potilas jätetään heitteille. Potilaalta Suomessa vaaditaan sinnikkyyttä etsiä apua. Itse kehotan etsimään apua aktiivisesti, jopa ulkomaita myöten.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5331  Ma 10 Lok 2011, 14:33 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Järkyttävää, ettei THL puolusta lapsia"

Lainaus:
Narkolepsialasten vanhemmat uskovat, että tautitapauksia paljastuu vielä lisää, sillä aivan pieninä rokotetuilla lapsilla liialliseen uneliaisuuteen ei välttämättä ole vielä kiinnitetty huomiota.

- Mikä on niiden lasten kohtalo, joilla tautia ei ole vielä todettu, minkälaiset oikeudet korvauksiin heillä on, narkolepsiaa sairastavan pojan äiti pohtii.

Hän sanoo, että usko viranomaisiin on romahtanut. Hän olisi toivonut, että Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa virhe olisi myönnetty heti ja lapsista olisi otettu selkeästi vastuu.

- Kyse on lasten ihmisoikeuksista. Järkyttävää, ettei THL:ssä ole puolustajia lapsille, vaan lääkeyhtiöiden rahakoneisto ja yleinen rokotususkottavuus vie pidemmänkorren.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5332  Ma 10 Lok 2011, 14:35 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Narkolepsiaperheet lähtevät valvomaan etujaan

Lainaus:
Sikainfluenssarokotteesta narkolepsian saaneiden lasten vanhemmat haluavat lapsilleen oikeudenmukaiset korvaukset.

- Perheet lähtevät valvomaan etujaan keskitetysti. Meillä on nyt valtakirja noin neljältäkymmeneltä perheeltä, ja lisää on tulossa, kertoo asianajaja, oikeustieteen tohtori Ari Huhtamäki.

Kaikkiaan narkolepsiaperheiden edunvalvontaan on valjastettu kolme lakimiestä.

- Pyrimme varmistamaan oikeudenmukaiset korvaukset. Korvausten perusteista sinänsä ei ole riitaa, vaan kyse on siitä, minkä suuruiset korvaukset ovat.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5442  La 15 Lok 2011, 22:11 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lääkäreille sakkoja koripalloilijan kuolemasta

Lainaus:
Sunnuntaina bukarestilaisessa sairaalassa kuollut yhdysvaltalaiskoripalloilija Chauncey Hardy jäi Romanian terveysministeriön edustajan mukaan vaille riittävää hoitoa.

23-vuotias Hardy sai vakavia päävammoja baaritappelussa lauantai-iltana, ja hänet kuljetettiin koomassa eteläromanialaisesta Giurgiun kaupungista pääkaupunki Bukarestiin.

Terveysministeriön selvitysten mukaan Hardy ehti viettää Giurgiun sairaalassa neljä ja puoli tuntia ennen siirtoa, eivätkä hoitavat lääkärit ottaneet edes röntgenkuvia näkyvistä vammoista huolimatta.

"Vuorossa olleet kaksi lääkäriä eivät tehneet riittäviä lääkinnällisiä tutkimuksia, eivätkä tarvittavia päätöksiä", terveysministeriön edustaja Raed Arafat kertoi.

Tapauksesta myös täällä:

Strange Fruit - Outo hedelmä
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5769  Pe 28 Lok 2011, 11:21 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Perustavaa laatua oleva ongelma: se ei toimi"

Sairaan kallista! Karu raportti terveydenhuollosta

Lainaus:
Tuore raportti maalaa karun kuvan suomalaisesta terveydenhuoltojärjestelmästä.

Elinkeinoelämän Valtuuskunta EVA:n julkaiseman raportin mukaan suomalainen terveydenhuoltojärjestelmässä on yksi perustavaa laatua oleva ongelma: se ei toimi.

Lainaus:
Ongelma 1: Potilaiden pallottelu

Leikola painottaa raportissaan, että potilaiden ja vastuiden pallottelu kahden eri organisaation, perusterveydenhoidon ja erikoissairaanhoidon välillä on saatava loppumaan.

Lainaus:
Ongelma 2: Hoitosuunnitelmien puute

Raportin mukaan isolle osalle potilaista, erityisesti pitkäaikaispotilaille, ei tehdä hoitosuunnitelmia lainkaan. Tämä johtaa siihen, että potilaiden paranemisen syitä on mahdotonta arvioida. Raportin mukaan hoitosuunnitelmasta on tultava potilaan perusoikeus.

Lainaus:
Ongelma 3: Hoitovirheet

Raportti kertoo, että ulkomaalaisten tutkimusten mukaan yksi tuhannesta potilaasta kuolee Suomen sairaaloissa hoitovirheisiin. Enemmiltä kuolemilta on vältytty tähän asti osittain onnenkin avulla.

Lainaus:
Ongelma 5: Väärä ajattelumalli

Leikolan mukaan terveydenhoito ei ole pelkkää lääketiedettä ja sairaanhoitoa, vaan siihen tulisi suhtautua myös palvelutoimintana siinä missä muihinkin palveluihin.

Lainaus:
Ongelma 6: Kilpailun puute

Raportin mukaan perusterveydenhoito on kilpailutettava erottamalla julkisen terveydenhuollon tilaus ja tuotanto toisistaan. Leikolan mukaan kuluttajalla tulee olla valinnanvapaus palvelun tuottajasta.

Sääliksi käy sairaita. Hölmöläisten touhua koko homma.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5703  To 10 Mar 2011, 2:27 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Olen melko vihainen" - Kuolleeksi julistettu palasi tajuihinsa ruumishuoneella

Lainaus:
- En tiedä oliko kyse tuurista vai kohtalosta ja Jumalan tahdosta. Minut olisi voitu haudata elävältä, mies sanoo.

- Olen melko vihainen sairaalalle, jolla on hienoja välineitä, mutta he eivät silti tiedä onko joku elossa vai kuollut.

Kirjanmerkeissäni on pitkälle toistasataa uutista taas, mutta tämä tökkäsi sen verran pahasti silmään, että pääsee jonon ohi.

Mieshän on viilipytty, minä olisin kyllä tuollaisen takia hyvin vihainen - ja aika moni muukin varmaan.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5704  To 10 Mar 2011, 3:38 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Mieshän on viilipytty, minä olisin kyllä tuollaisen takia hyvin vihainen - ja aika moni muukin varmaan.

Meikä on monestakin asiasta vihainen, tosi vihainen niin kuin uhrit aina ovat, ja täältä paukkuu vielä oikein kunnolla, se on varmaa se!

En vaan jaksa kirjoittaa nyt enempää, mutta vihainen olen, helvetin vihainen! Syntyy vielä sellaista tekstiä, että oksat on poissa!

Myrskyvaroitus!
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5706  To 10 Mar 2011, 12:40 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Myrskyvaroitus!

Ennen myrskyä on hautova ilma, on hiljaista ja kuollutta - ja kaikki on ikään kuin liian hyvin ollakseen totta. Sitä hautovaa ilmaa kestää siihen asti, kunnes räjähtää, eikä sen jälkeen ole enää hiljaista ja kuollutta. Taivaalla näkyvät kaikki merkit - taivaanmerkit, joita pitää vaan osata lukea! Mutta ihmiset ovat erkaantuneet luonnosta eivätkä tajua olevansa osa sitä, että kaikki samat voimat toimivat heissä itsessäänkin. Täytyy vain ottaa se voima takaisin, hautoa ja kerätä voimia niin kuin luontokin tekee.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5707  To 10 Mar 2011, 14:19 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Täytyy vain ottaa se voima takaisin, hautoa ja kerätä voimia niin kuin luontokin tekee.

Panttaan ja haudon kirjoituksianikin keskittääkseni voimiani.

Paljoa ei nyt tipu, jota ennakoin jo tässä: Odota rauhassa
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5773  To 17 Mar 2011, 13:46 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Sääliksi käy sairaita. Hölmöläisten touhua koko homma.

Kopioin ketjuun muutaman tärkeän uutisen muista ketjuista. Tämä ketju kiipeää vielä kovasti ylöspäin, en ole vain joutanut päivittämään palstaa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5905  La 03 Jou 2011, 1:06 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aamulla rankan yön jälkeen en tiennyt, olisinko itkenyt vain nauranut lukiessani tämän Vartti-lehdestä:

Oletko epäillyt lääkärisi pätevyyttä?

Näköisversiona ks. sivu 8:

Vartti 30.11.2011
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5909  La 03 Jou 2011, 13:46 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Hoitovirheiden takia kuolee jopa 1 700 suomalaista vuodessa

Lainaus:
Suomessa sattuu vuosittain 700–1 700 kuolemaan johtavaa hoitovirhettä. Yksi tuhannesta sairaalapotilaasta kuolee hoitovirheen, erehdyksen tai unohduksen takia.

"Se on järkyttävä luku", sanoo hoitovirhekuolemien määrää arvioinut emeritusprofessori Amos Pasternack.

Pasternackin arvio kuolemantapauksista perustuu Suomen kaltaisissa maissa tehtyihin tutkimuksiin. Kansallista tutkimusta aiheesta ei ole, eikä hoitovirhekuolemia ole tilastoitu.

Hoitovirheitä voi olla paljon enemmänkin; myös hoitovirheissä vammautuneiden luku kiinnostaisi.

Luulosairaat hautausmaalla.

Hengenvaarallista hypokondriaa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5992  La 10 Jou 2011, 13:46 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rokotusten vaaroista:

Beware of Dangerous Vaccine Effects
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5994  La 10 Jou 2011, 13:56 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rokotteiden lisäaineista Alzheimerin tautia, ADHD:ta, autismia...

New Warning About Everyday Poison Linked to Alzheimer's, ADHD, and Autism

Lainaus:
Dr. Ayoub was, as many of you are, very concerned about mercury (thimerosal) in vaccines for a number of years, and attended a number of autism conferences that featured physicians who were highlighting the dangers of mercury.

However, a few personal encounters heightened his interest in another toxic metal frequently used in vaccines, namely aluminum.

Parents of autistic children kept pointing out the fact that their children’s heavy metal toxicity profiles showed high amounts of aluminum, and they wanted to know what that meant.

Secondly, a well respected nutritionist who deals with industrial aluminum toxicity showed him toxicity profiles of middle school children who had ADHD. In his estimate, 90 percent of the children in one particular school had developed ADHD during the course of a single year, and their toxicity profiles showed massive amounts of aluminum.

In addition, he did a pilot study with Dr. Usman, who treats autism with biomedicine, and when he evaluated the aluminum burden of these autistic children, he found that high percentage of them also had very high aluminum burdens.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5996  La 10 Jou 2011, 14:07 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arno Forsius:

Puoskarit ja puoskarointi

Lainaus:
Puoskaroinnin yhteydessä ns. henkinen puoskarointi on jäänyt kovin vähälle huomiolle. Psykologisoiminen eli elimistön ilmiöiden ja toimintojen selittäminen psyykestä johtuviksi tai psyykeen vaikuttaviksi sekä erilaiset psykoterapiat eli psyyken kautta tapahtuvat hoitotavat ovat yleistyneet voimakkaasti. Ne ovat saaneet osakseen runsaasti julkisuutta ja yleensä myönteistä huomiota joukkoviestimissä. Tämä on johtanut siihen, että yleisölle tarjotaan yhä enemmän ns. vaihtoehtoisia parannuskeinoja eli uskomushoitoja myös tunne-elämän ja mielenterveyden häiriöissä.

Lääkärit määräävät yhä enemmän mielialalääkkeitä fyysisiin sairauksiin. Puoskarointi on pahimmillaan tappavaa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5997  La 10 Jou 2011, 14:10 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hätäkeskus ei uskonut lääkäriä - potilas halvaantui

Lainaus:
Potilas joutui odottamaan ambulanssia peräti kaksi ja puoli tuntia, vaikka hänen seurassaan ollut lääkäri totesi hätäkeskukselle avuntarpeen olevan kiireellinen. Lääkärin sana ei kuitenkaan painanut. Apu saapui paikalle liian myöhään ja potilas halvaantui. Tapaus sattui viime vuoden lokakuussa ja nousi myös julkisuuteen.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6001  La 10 Jou 2011, 14:48 (GMT+3)  Aihe: Väärin diagnosoidut ja hoidetut poskiontelotulehdukset Vastaa lainaamalla viestiä

Why Almost All Sinus Infections are Misdiagnosed and Mistreated

Lainaus:
Mold Can Be Deadly

What many people don't realize is that mold can make you extremely sick, or even kill you. According to the Environmental Protection Agency (EPA), all molds have the potential to cause ill health. The type and severity of your symptoms depend, in part, on the types of mold present, the extent of your exposure, your age and general health, and your existing sensitivities or allergies.

At a 2003 environmental medicine symposium in Dallas, studies of more than 1,600 patients suffering health issues related to fungal exposure were presented. These patients experienced major medical problems, including the following:

● Muscle and joint pain

● Headache, anxiety, depression, memory loss, and visual disturbances

● Immune system disturbances and fatigue

● GI problems

● Shortness of breath

Yet, medical professionals are sometimes not up to speed on how extensive and devastating mold can be to human health, often missing important biological clues that you're being affected by mold. It is important to be aware of these potential problems because your physician may NOT be, and you need to take the wheel as your own health advocate.

Lainaus:
What You Don't Know CAN Hurt You: The Billings Story

Kurt and Lee Ann Billings learned the hard way about the damaging health effects of mold—and the level of ignorance about mold's effects by medical professionals. Living in a home in the outer impact zone of Hurricane Katrina, they suffered a progressive array of symptoms for which their physicians had no solution. They later discovered that their illness was due to mold infestation in their home.

What started as tightness and burning in their chests and itchy eyes soon progressed into severely diminished lung capacity that did not resolve, despite moving out of their home. After extensive research and eventually recovering their health, they wrote the book Mold: The War Within in hopes of educating a poorly informed and disadvantaged public.

On page 11, they write:

"It appears, based on our experiences and research, that much of the medical community is stuck in a time warp when it comes to fungal illnesses—even in regard to the notably researched and highly publicized condition of fungal-induced sinusitis."

What they are referring to is research done by the Mayo Clinic in the 1990s that strongly suggests NEARLY ALL chronic sinusitis (inflammation of the membranes of your nose and sinus cavities) is caused by fungi, but blamed on bacteria—then mistreated using antibiotics. The findings were published in 1999 in two peer-reviewed journals, Journal of Allergy and Clinical Immunology and Mayo Clinic Proceedings. Yet, the Billings report that most physicians are unaware of this study, or at least of its significance.

A 1999 Mayo Clinic press release stated:

"Mayo Clinic researchers say they have found the cause of most chronic sinus infections—an immune system response to fungus.

The Mayo Clinic study suggests that 96 percent of the people who suffer from chronic sinusitis are "fungal sensitized," meaning they have immune responses triggered by inhaled fungal organisms.

According to Billings, 37 million people in the U.S. suffer from chronic sinusitis, and its incidence has been increasing over the past decade. Yet, most physicians continue to believe that fungi are an uncommon cause of respiratory infections, accounting for less than 10 percent. Furthermore, in most cases, antibiotics are not effective for chronic sinusitis because they target bacteria, NOT fungi. Antibiotics and steroids can actually worsen fungal-related infections by destroying your body's natural biological terrain, creating an internal incubation ground for fungi.

This points to an enormous number of chronic sinus infections that are being misdiagnosed and mistreated!

The bottom line in all of this is, if you have chronic sinusitis, you MUST approach it from the perspective of a fungal infection, not a bacterial infection, even if it means having to educate your healthcare provider. A good place to start is by sharing the Mayo Clinic study referenced above. Mold: The War Within is also a useful resource for you and your physician (you can read a review by NORMI here, the National Organization of Remediators and Mold Inspectors).

Painavaa asiaa Mercolalta taas. Katso myös tekstiin pakertamani siniset linkit ja referenssit alkuperäisen artikkelin lopussa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6171  Ti 27 Jou 2011, 15:02 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Raskaana ollut nainen kuoli kipulääkkeeseen Ruotsissa

Lainaus:
Toukokuussa 2010 naisen sydän pysähtyi ja hän lyyhistyi keittiönsä lattialle. Hänet kiidätettiin sairaalaan, jossa lääkärit tekivät hätäsektion pelastaakseen lähes täysiaikaisen lapsen hengen.

Yrityksestä huolimatta sekä äiti että lapsi kuolivat.

Ruumiinavaus paljasti naisen kuolleen hapenpuutteeseen aivoissa, joka johtui lääkemyrkytyksestä. Kuolinsyyntutkinnassa paljastui, että nainen oli käyttänyt morfiinin tapaista Tramadol-kipulääkettä. Lääkettä hänelle oli määrätty vuonna 2007 ärtyvän suolen oireyhtymään.

Kukaan lääkäreistä ei tavannut kasvotusten

Lääkäri jatkoi reseptiä toistuvasti puhelimitse. Vuonna 2009 ja 2010 toiset lääkärit määräsivät naiselle unilääkkeitä ja yskänlääkettä. Kukaan lääkäreistä ei tavannut naista henkilökohtaisesti tai kysynyt, onko hän raskaana tai käyttääkö hän ehkäisyä.

Asiaa tutkinut terveyslautakunta katsoi lääkärin toimineen asiattomasti. Sikiöön kohdistuvien riskien takia Tramadolia ei pitäisi käyttää raskaana ollessa. Lisäksi sen käyttö saattaa johtaa addiktioon.

Tapahtuman jälkeen kyseinen terveysasema muutti käytäntöjään, ja kysyy jatkossa naisilta raskaudesta aina, kun reseptejä uusitaan puhelimitse.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6173  Ti 27 Jou 2011, 15:16 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Olen melko vihainen" - Kuolleeksi julistettu palasi tajuihinsa ruumishuoneella

Lainaus:
Saudiarabialainen mies, joka palasi tajuihinsa ruumishuoneella, ei ole ymmärettävästi tällä hetkellä maailman tyytyväisin mies.

Emirates 24/7 -sivusto kertoo diabetesta sairastavan kamelikauppiaan saaneen sydänkohtauksen ja joutuneen sairaalaan, jossa häntä yritettiin huonolla menestyksellä elvyttää.

Ibrahim Saad Al Majidin onneksi hänen ”ruumiinsa” jätettiin kuitenkin ruuhkan vuoksi käytävälle odottamaan. Muutama tunti myöhemmin ohi kulkenut hoitaja kosketti sattumalta miestä.

- Hoitaja tunsi pulssin miehen jalassa..hän huusi muille hoitajille ja lääkärille, jotak kiidättivät miehen takaisin sairaalan puolelle..muutaman minuutin elvytyksen jälkeen hän heräsi, Sabq-lehti kuvailee.

Al-Majidin perheelle oli jo ehditty ilmoittaa miehen kuolemasta. Kun perhe tuli sairaalaan katsomaan häntä, he löysivät miehen kaikeksi hämmästyksekseen elossa.

- En tiedä oliko kyse tuurista vai kohtalosta ja Jumalan tahdosta. Minut olisi voitu haudata elävältä, mies sanoo.

- Olen melko vihainen sairaalalle, jolla on hienoja välineitä, mutta he eivät silti tiedä onko joku elossa vai kuollut.

Mutta tuohan on ihan tavallista kauraa niin Etelä-Afrikassa kuin meillä Suomessakin: Elävänä kylmiöön
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6174  Ti 27 Jou 2011, 15:27 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Poika kuoli sikainfluenssaan - poliisi tutkii

Lainaus:
Perjantain painetussa Iltalehdessä Jannen vanhemmat kertovat soittaneensa kahdesti Valkeakosken aluesairaalaan, kun pojalla oli korkea kuume ja hän oksenteli. Sairaalasta kehotettiin pitämään hänet kotihoidossa. Poika kuitenkin kuoli, ja kuolinsyyksi todettiin sikainfluenssa.

"Virheitä sattuu kaikille"

Jannen vanhemmat korostavat, etteivät he käynnistäneet poliisitutkintaa, vaan poliisi aloitti tutkinnan oma-aloitteisesti.

- Ymmärrän, ettei kukaan ole tahallisesti tehnyt mitään. Virheitä voi sattua kaikille. Niistä pitää ottaa opiksi, pojan isä Mikko Karhu sanoo.

"Virheitä sattuu kaikille" - juu, ja toisista maksetaan hengellään. Outoa itseruoskintaa ja laiminlyönnin puolustelua. Sairaalassa tunaroitu oikein olan takaa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6178  Ti 27 Jou 2011, 15:43 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Karmea virhe: Miehen vatsalaukku poistettiin turhaan

Lainaus:
Hyvät uutiset: Miehellä ei ollutkaan syöpää. Huonot uutiset: Asia selvisi vasta, kun hänen lähes koko vatsalaukkunsa oli jo poistettu.

Hirvittävä moka tapahtui Australian Gosfordissa. 59-vuotiaalta Graham Lordilta poistettiin 80 prosenttia hänen vatsalaukustaan.

Leikkauksen jälkeen otetuista näytteistä ilmeni, että Lordilla ei ollutkaan syöpää. Samalla paljastui, että vatsalaukun poisto oli täysin turha.

- He sanoivat minulle, että minulla on syöpä. Kävin läpi kemoterapian ja minulta otettiin vatsa pois, Lord totesi The Sunday Telegraph -lehdelle.

Lordin mukaan hänelle oli sanottu, että syöpä tappaisi hänet.

Hutkitaan ennen kuin tutkitaan...
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6488  Ti 27 Jou 2011, 15:57 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Professori: Tämän takia valvonta petti
"Henkistä laiskuutta"

Lainaus:
Valelääkäritapauksen liittyminen vanhustenhoitoon ei tullut emeritaprofessori Sirkka-Liisa Kivelälle yllätyksenä.

- Vanhustenhoito on Suomessa aliarvostettua työtä. Siihen on helppo tarjota huonotasoista ja jopa valelääkärin tuottamaa palvelua, hän sanoo.

Poliisin pidättämä Esa Laiho on Suomen Geriatriakeskuksen kautta vastannut tuhansien vanhusten hoitoratkaisuista. Kivelä luettelee syitä, miksi valvonta pääsi pettämään näin pahasti.

- Vanhustenhoitoa valvovat henkilöt, joilla ei ole alan koulutusta eikä tuntemusta. Valviran ja aluehallintovirastojen pitäisi valvoa oma-aloitteisesti, mutta ne eivät sitä tee. Lainsäädäntö ei mahdollista riittäviä sanktioita. Mikä merkitys on huomautuksella?

Lainaus:
Nykytilanne on Kivelälle hyvin turhauttava. Hän korosti valvonnan välttämättömyyttä jo vuonna 2006 tehdessään sosiaali- ja terveysministeriölle selvityksen geriatrisen hoidon ja vanhustyön kehittämisestä.

- Kritisoin raportissani terveyden- ja etenkin vanhustenhoidon valvontaa. Tällä alueella on paljon ongelmia.

Iäkkäiden syrjintä on Kivelän mukaan Suomessa mittavaa, ja sitä esiintyy kaikkialla. Vanhuksia ei arvosteta. Seuraukset ovat nyt näkyvissä. Viidessä vuodessa ei ole tapahtunut juuri mitään parannusta.

Valviraa Kivelä suomii armotta.

- Valviran toiminnalle on tyypillistä, ettei nyt paljastuneeseen valelääkäritapaukseen puututtu jo vuosi sitten, kun asiasta tehtiin ilmoitus. Valvira menee siitä, mistä aita on matalin.

Lainaus:
Vetoamisen resurssipulaan Kivelä kuittaa kipakasti.

- Höpö höpö. Se on vain henkistä laiskuutta. Yhdysvalloissa Laihon taustat selvitettiin, eikä hänelle myönnetty lääkärin oikeuksia. Suomessa selvitystä ei välitetty tehdä.

Myös palvelujen tilaajat eli kunnat saavat pöllyä.

- Palvelun tarjoajan pitää dokumentoida palvelun laatu, ja kunnan täytyy varmistaa, että tiedot pitävät paikkansa. Myös taustat on tarkistettava, Kivelä muistuttaa.

Kunnat tarttuvat kuitenkin vanhuspalveluissa usein halvimpaan ratkaisuun. Kivelä viittaa Kuntaliiton tutkimukseen kuntien päätöksenteosta. Laadun painoarvo on ostopäätöksiä tehtäessä vain 20 prosenttia, hinnan 80 prosenttia.

Voi vanhusparkoja, mitä kaltoinkohtelua ja heitteillejättöä joutuvatkaan sietämään!
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6239  Ti 27 Jou 2011, 22:28 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tampereen epäilty valelääkäri myönsi ostaneensa paperinsa

Lainaus:
Tampereen epäilty valelääkäri on poliisin mukaan myöntänyt ostaneensa paperinsa Venäjältä. Helsingin poliisista kerrottiin STT:lle, että mies on sanonut halunneensa aina olla lääkäri.

"-- mies on sanonut halunneensa aina olla lääkäri."

Olihan Kellokoskellakin prinsessa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6248  Ke 28 Jou 2011, 2:17 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tyttö kuoli sikainfluenssaan -
Neljää epäillään

Lainaus:
Perusterve kahdeksanvuotias tyttö kuoli tautiin kotonaan kaksi vuotta sitten. Tyttöä käytettiin kuolinpäivän aamuna terveyskeskuksessa, jossa hoitohenkilökunta arvioi hänen pärjäävän kotihoidossa. Lisäksi vanhemmat olivat yhteydessä keskussairaalaan.

Poliisi on tutkinut hoitohenkilökunnan syy-yhteyttä tytön kuolemaan.

Hoitaisitte edes lapset kunnolla!
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6281  To 29 Jou 2011, 0:31 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tyly vastaus hätäkeskukselta: "Älä soita tänne enää!"

Lainaus:
Iltalehti keräsi lukijoilta kokemuksia hätäkeskuksen toiminnasta. Lue yllättävät vastaukset.

Isäni oli väkivaltainen meitä lapsia ja äitiä kohtaan. Kerran hän ajoi muun perheen ulos talosta ja jäi alle vuoden ikäisen pikkuveljeni kanssa taloon. Äiti soitti hätäkeskukseen ja sieltä vastattiin, että "emme me jokaista perheriitaa ehdi selvittää". Kun aamulla pääsimme takaisin kotiin, pikkuveljeäni oli pahoinpidelty. Sen jälkeen en ole enää uskonut, että perheväkivaltaan olisi mitään apua saatavissa viranomaisilta.

traumatisoitu ja unohdettu

Minulla oli aivoinfarkti. Ystäväni hälytti apua, koska en pystynyt puhumaan. Odotimme kaksi tuntia, jonka jälkeen hän soitti ambulanssin perään. Väärinkäsityksen takia ambulanssi oli 65 kilometrin päässä.

Walhalla

Hätäkeskus ei lähettänyt apua, kun kolmen kuukauden ikäinen vauva tuli tukehtua flunssan takia limaan. Odotimme ambulanssia 20 minuuttia, mutta sitä ei koskaan saapunut. Sain kuitenkin itse hengitystiet auki ja veimme lapsemme päivystykseen, josta hänet vietiin sairaalaan RS-viruksen takia.

Oma apu paras

Kun saavuin yöllä töistä kotiin, huomasin ovessani murtojälkiä. En uskaltanut mennä sisään asuntoon ja palasin hissillä takaisin alas. Huomasin matkalla, että rappukäytävässä kimpoili kaksi murtovarasta tiirikat kädessä. Soitin hätäkeskukseen, joka lupasi lähettää apua. Odotin piilossani 40 minuuttia, kunnes soitin uudelleen hätäkeskukseen. Puheluun vastannut mies tiuskaisi: "Tänne on kuule nyt soitettu jo kolmesti samasta asiasta. Minähän sanoin, että poliisit tulee kun tulee. Älä soita tänne enää!". En tiedä olisinko itkenyt vai nauranut. Poliisit tulivat tunnin päästä ensimmäisestä soitostani.

Luuri korvaan

Rollaattorilla liikkuva anoppini kaatui keittiössään ja mursi osittain kylkiluunsa. Ambulanssi saapui paikalle kolmen tunnin kuluttua ensimmäisestä soitosta. Ehdimme soittaa jo uudelleen hätäkeskukseen, josta todettiin, että kiireelliset tapaukset hoidetaan ensin. Kun pelastustyöntekijät saapuvat viimein paikalle anoppini totesi heille, että on tainnut olla kiireitä. Henkilökunta totesi siihen, että ei tässä nyt ole mitään ajojakaan lähiaikoina ollut.

Onneksi ei hengenhätää

Soitimme hätäkeskukseen kortitta ajavista mopoilijoista. Hätäkeskus vähätteli asiaa: "Eikö teillä ole muuta tekemistä, kun soittaa pennuista, jotka ajavat mopolla. Antakaa heidän ajaa, jos mieli tekee".

epäasiallista!

Koska naapurissani juhlittiin hyvin äänekkäästi, soitin hätäkeskukseen. Sieltä kehotettiin itse menemään naapuriin. Olen pienen lapsen äiti, enkä voinut itse kuvilla meneväni juttelemaan päihtyneille ihmisille keskellä yötä. Kun soitin hätäkeskukseen kolmannen kerran, partio tuli viimein paikalle.

Olin juonut liikaa energiajuomia ja tuntui, että henki lähtee. Soitin hätäkeskukseen ja selitin ongelmani. Minulle sanottiin, että voisin lopettaa nämä pilapuhelut. Hakeuduin puolisoni avulla sairaalan päivystykseen ja sain asiallista hoitoa.

mies27

Ystäväni lasiin oli baarissa ilmeisesti laitettu tyrmäystippoja, sillä hän oli hurjassa humalassa kahden tuopillisen jälkeen. Lisäksi muutama mies oli ahdistellut ystävääni illan aikana. Yllättäen ystäväni lysähti maahan ja alkoi oksentaa. Meidät luonnollisesti poistettiin baarista, mutta ystäväni ei pystynyt kävelemään. Jouduin soittamaan hätäkeskukseen useamman kerran, kun he eivät uskoneet, ettei ystäväni ei ole humalassa. Kun hän lopulta pääsi sairaalaan, hän joutui heti vatsahuuhteluun ja pidemmäksi aikaa tarkkailtavaksi.

rikos
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6293  To 29 Jou 2011, 1:14 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suomi saanut lukuisia langettavia tuomioita:

Lääkärijäsenten toiminnan läpinäkyvyyttä parannettava vakuutusoikeudessa

Lainaus:
Lääkärien osallistuminen tuomioistuimen kokoonpanoon on suomalainen erityispiirre eikä vastaavaa järjestelmää lainkaan tunneta Euroopan muissa maissa, sanoo EOK:n toiminnanjohtaja Jarmo Juntunen.

Vakuutusoikeus ratkaisee vuosittain 6000 sosiaaliturvaan liittyvää valitusasiaa, joissa ratkaisu olennaisesti riippuu lääketieteellisestä asiantuntemuksesta. Vakuutusoikeuden kokoonpanoon kuuluu lääkärijäseniä mutta se voi pyytää tuomioistuimen ulkopuoliseltakin asiantuntijalta lääketieteellisen lausunnon. Lääkärien osallistuminen tuomioistuimen kokoonpanoon on suomalainen erityispiirre eikä vastaavaa järjestelmää lainkaan tunneta Euroopan muissa maissa, sanoo Juntunen.

Järjestelmän suurimpana puutteena on pidetty sen sulkeutuneisuutta ulkopuoliselta arvioinnilta siksi, että lääkärijäsenten lausunnot asiaa ratkaistaessa ovat neuvottelusalaisuuden piirissä. Asianosainen ei voi koskaan tietää, mitä lääkärijäsen on hänen terveydentilastaan lausunut, toteaa Juntunen.

Varsinaiseen ratkaisukokoonpanoon kuuluva lääkärijäsen voi ennen lausuntoaan valittajan terveydentilasta pyytää konsultaatiota muilta vakuutusoikeuteen kuuluvilta lääkärijäseniltä. Näidenkin antamia lausuntoja pidetään vakuutusoikeuden vakiintuneessa käytännössä neuvottelusalaisuuteen kuuluvina. Lääkärijäsenten keskinäinen, asianosaisilta salaiseksi jäävä yhteistyö loukkaa räikeästi Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklassa turvattua oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin periaatetta, jonka loukkaamisesta Suomi on saanut lukuisia langettavia tuomioita, huomauttaa Juntunen.

"Lääkärien osallistuminen tuomioistuimen kokoonpanoon on suomalainen erityispiirre eikä vastaavaa järjestelmää lainkaan tunneta Euroopan muissa maissa."
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6489  Pe 30 Jou 2011, 2:47 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Guzenina-Richardson TS:lle:

Vanhustenhoito kuntoon uhkasakoilla

Lainaus:
Guzenina-Richardsonin mukaan uuteen vanhuspalvelulakiin kirjataan ympärivuorokautisen hoidon henkilöstömitoitukset. Niiden rikkomisesta seuraisi kunnille sanktioita.

Nyt henkilökunnan määrää ohjataan vain suosituksilla.

- Niitä rikotaan koko ajan. Siksi tuon lakiin tiukat uhkasakot. Jos asioita ei panna kuntoon hyvällä niin sitten pahalla.

Hän ei määrittele tarkemmin minimihenkilöstön määrää tai uhkasakkojen suuruutta.

Uuden vanhuspalvelulain on tarkoitus astua voimaan vuonna 2013.

Guzenina-Richardson haluaisi myös korvamerkinnät takaisin valtionosuuksiin. Niiden avulla valtio voisi määrätä, mihin kunnat rahoituksen käyttävät. Korvamerkintöjen käytöstä luovuttiin 1993.

- Kuntien oikeus päättää yksin asioista on nyt nähty, ministeri sanoo lehdelle.

Aivan, tiukka linja vaan.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6490  Pe 06 Tam 2012, 18:06 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Vanhuksia jopa pahoinpidellään"

Lainaus:
Sairaanhoitaja Jaana Karan mukaan työvoimapula vanhustenhuollossa johtaa vakaviin tilanteisiin. Hän on itse ollut todistamassa muun muassa vanhusten pahoinpitelyä.

Rovaniemellä hän oli töissä sairaalassa, johon tuotiin sekavuuden takia vanha mies. Miehen sekavuuden syystä ei ollut tietoa. Kara ja toinen hoitaja menivät katsomaan miestä, jolloin he sulkivat pois sairauksia ja keskustelivat mahdollisuudesta, että mies oli alkoholisti.

Mies oli peloissaan ja tarrasi käsillään reunoista kiinni.

– Toinen hoitaja löi miestä sormille ja huusi: kaikkia saatanoita täällä joutuu hoitamaan!

Toisen tapauksen hän muistaa Helsingistä, tällöin hän työskenteli julkisella puolella. Hän vei toisen hoitajan kanssa vanhaa naista vessaan. Nainen oli kankea, eikä jalkoja saatu helpolla koukistumaan.

– Toinen hoitaja rusautti jalat koukkuun ja löi selkään samalla kiroten, Kara muistelee.

– Sairaanhoitajan ammatti varsinkaan vanhustenhuollossa ei ole mediaseksikäs. Hoitajat väsyvät työhönsä - ja kehen he sitten väsymyksensä purkavat? Tietenkin siihen dementikkomummoon, eikä mummo pysty mitään sanomaan vastaan.

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6491  Su 15 Tam 2012, 0:03 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sari uskoo: Äiti kuoli nälkään

Lainaus:
Aune Koivu sairastui dementiaan alle 60-vuotiaana. Hänen tyttärensä Sari Koivu, 42, ryhtyi äidin omaishoitajaksi neljäksi vuodeksi.

Aune oli kotona tyttärensä kanssa ja kävi viikon mittaisilla jaksoilla hoitokodissa, jolloin omaishoitajan oli tarkoitus saada levähtää hetki. Ongelmaksi hoitokodissa muodostui ruokailu.

Sari kertoo, että aina kun hän meni ruoka-aikaan katsomaan äitiään, tämä istui sidottuna tuolissa täysi ruokalautanen edessään.

- Yritin selittää hoitajille moneen kertaan, että äitini ei pysty enää syömään itse ruokailuvälineillä. Hoitajat kuitenkin suhtautuivat asiaan välinpitämättömästi ja sanoivat, että heillä ei ole aikaa vanhusten syöttämiseen.

- Näin muidenkin dementoituneiden vanhusten edestä kannettavan roskiin täysin koskemattomia ruoka-annoksia päivittäin, Sari kertoo.

Sarin mukaan hoitajat vaikuttivat kiireisiltä ja toivoivat, että Sari tulisi itse päivittäin hoitokotiin syöttämään äitiään. Kun Aune palasi kotihoitojaksolle, hän vaikutti selvästi nälkiintyneeltä ja hotki ruokaa kahden ihmisen edestä, Sari sanoo.

Eutanasia nälällä

Aunen kunto heikkeni niin, että hänet otettiin sisään sairaalaan, jossa hän vietti syksystä 1998 aina menehtymiseensä asti maaliskuuhun 2004.

Aunen virallinen kuolinsyyksi merkittiin Alzheimerin tauti, mutta Sari uskoo äitinsä menehtyneen nälkään. Jo ensimmäisen kolmen sairaalaviikon aikana Aune laihtui tyttären mukaan 10 kiloa.

- Loppuvaiheessa sairaalassa hän painoi enää 35 kiloa. Hänet oli sidottu sänkyyn makaamaan sikiöasennossa. Sairaalasta annettiin ymmärtää, että kun ei ole mitään toivoa parantumisesta, eikä eutanasia ole sallittua, äitini annetaan nääntyä nälkään, Sari kertoo.

Sari on tyrmistynyt ja järkyttynyt vanhusten kehnosta kohtelusta sairaalassa.

Törkeitä uutisia vanhusten kaltoinkohtelusta ja rääkkäämisestä pitäisi kopioida myös ketjuun:

Hoitovirheet
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6492  Su 15 Tam 2012, 0:16 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Törkeitä uutisia vanhusten kaltoinkohtelusta ja rääkkäämisestä pitäisi kopioida myös ketjuun:

Hoitovirheet

Tehty työtä käskettyä, hoitovirhehän tuollainen vanhusten kohtelu on!
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6494  Su 15 Tam 2012, 0:22 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kauhutarinat vanhustenhoidosta - lukijat kertovat

Lainaus:
Annokset roskiin

Muistan hoitaneeni potilasta, joka söi aina hyvällä ruokahalulla, jos minulla oli aikaa syöttää häntä kiireettömästi. Kerran eräs hoitaja tuputti vanhukselle kiireellä ruokaa. Kun vanhus ei kyennyt nielemään tarpeeksi nopeasti, hoitaja kantoi lähes syömättömän annoksen roskiin. Naispotilas oli laihtunut jo rajusti ja uskon hänen kärsineen nestevajauksesta, koska hän joi aina uskomattomia määriä, kun juotin hänelle vettä.

Mieshoitaja

Kehnoja muistoja

Minulla on todella kurjia kokemuksia hoitokodista Suomessa. Ruoka oli kehnoa ja äidilläni oli usein nälkä. Äitiäni ei ulkoilutettu, öisin hän paleli ohuen peiton alla ja hoitajat olivat tylyjä. Onneksi tämä hoitokoti lopetti toimintansa.

Sota-ajan lapsi

Ajan puute

Olen useassa vanhusten hoitokodissa työskennelleenä kokenut ahdistavan ajan puutteen. Vanhuksia ei ole aikaa syöttää, ulkoiluttaa tai viedä vessaan. Sain kerran esimieheltäni moitteet siitä, että syötin erästä vanhusta liian kauan. Paljon keskustelua herättäneet puheet vanhusten huonosta hoidosta pitävät valitettavasti paikkansa. Toivon, etten itse koskaan joudu vanhainkotiin. Niin kamala paikka se on.

Arvon mekin ansaitsemme

Nääntyi nälkään

Hoitokodit eivät ole ainoita syyllisiä. Äitini nääntyi nälkään pienen pohjois-suomalaisen terveyskeskuksen vanhuksille tarkoitetussa hoitoyksikössä. Vähitellen äitini kuihtui pois. Hoitajien ainoa selitys oli, että hänellä ei ole ruokahalua. Äitini eläkkeestä pidätettiin noin 90 % hoitomaksuihin - ja silti hänen annettiin kuolla ravinnon puutteeseen. Uskon tämän olevan tavallisempaa, kuin kukaan voi edes kuvitella.

Ei hoitokotiin

Ei juotavaa

Helsingissä hoitokodissa ollut äitini ei saanut juotavaksi haluamaansa määrää vettä, koska hän kävi hoitajien mukaan liian usein vessassa. Vein äidille vesipullon kaupasta. Seuraavana päivänä äiti kertoi, että pullokin vietiin pois, koska hoitajilla ei ole aikaa käyttää häntä juomisen jälkeen pissalla. Seuraavalla viikolla haimme äidin pois hoitokodista.

Sakke

Liikaa vastuuta

Turhaan moititaan hoitajia vanhusten huonosta kohtelusta. Ahne yhteiskunta ajaa työntekijän koko ajan kovemmalla, ja siitä kärsii myös vanhustenhuolto. On pöyristyttävää, että hoitajat joutuvat kantamaan vastuun täysin epäinhimillisistä työvaatimuksista ja niistä johtuvista seurauksista. Johtoporras pääsee jatkuvasti kuin koira veräjästä, ja media ruokkii tätä illuusiota.

SS
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6574  To 19 Tam 2012, 2:16 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noloa, vanhukset lääkebisneksen härskeinä uhreina:

Kaksi tehoiskua vanhustenkoteihin Vampulassa ja Veikkolassa: Katso dramaattinen tulos!

Lainaus:
Suomen vanhukset syövät ylimitoitetusti lääkkeitä, ja tästä on sekä terveyshaittaa että kuluja. Näin tiivistää sanomansa farmaseutti Pauli Puirava, jolla on myös lääkehoidon kokonaisarvioinnin erityispätevyys. Hän on kiertänyt Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asiantuntijalääkäreiden kanssa ympäri Suomen tutustumiskäynneillä - ja tulos on ollut dramaattinen.

Yksityisissä hoitokodeissa esimerkiksi Vampulassa ja Veikkolassa on päästy hurjiin lukemiin lääkevalmisteiden karsimisessa. Vampulassa päädyttiin selvitystyön jälkeen 10 000 pillerin vähentämiseen vuodessa, ja tämä teki rahaksi mitattuna 10 000 euroa. Veikkolassa pillerimäärä laski 27 000 kappaleella. Ensin mainitussa paikassa vanhuksia oli mukana kymmenen, toisessa 18.

Potilaiden kunnossa huomattiin myöhemmin parantumista ja lääkkeiden aiheuttamien sairauskohtausten määräkin väheni.

Mistä tässä kaikessa on kysymys? Siitä, että Puiravan mielestä Suomessa esiintyy enemmän lääkkeitten yli- kuin alikäyttöä. Puirava tietää tapauksen, mieshenkilön, jolle oli määrätty surutta 57 eri reseptivalmistetta, eikä tässä ollut mukana edes käsikauppalääkkeet.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6589  Pe 20 Tam 2012, 0:58 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lääkäri todennut annostuksen olevan "aivan hyvä"

Nelinkertainen lääkitys vei kuolemaan

Lainaus:
Terveyskeskuslääkäri hutiloi ja nelinkertaisti vanhuksen verenohennuslääkityksen.

83-vuotias miespotilas kotiutettiin Helsingin Meilahden sairaalan keuhkoklinikalta, jossa hän oli viettänyt kymmenen päivää.

Mukaansa hän sai turvarannekkeen. Seuraavana päivänä Helsingin kaupungin kotisairaanhoidon sairaanhoitaja annosteli hänelle uuden lääkityksen.

Sairaanhoitaja kiinnitti huomiota siihen, että uusi Marevan-lääkitys oli reilusti suurempi kuin 83-vuotiaan aiempi lääkitys ja että sitä oli reilusti nostettu.

Sairaanhoitaja konsultoi asiasta Malmin terveysaseman terveyskeskuslääkäriä. Lääkärillä oli kalenterissaan aikaa kotisairaanhoidon konsultointiin vain 15-20 minuuttia.

Sairaanhoitaja kertoi lääkärille, että uusi annos olisi 1,5 tablettia aiemman sijaan. Vanhempaa lääkityksen tasoa hän ei lääkärille esittänyt.

Tähän lääkäri oli todennut annostuksen olevan "aivan hyvä".

Lääkärin hyväksynnän jälkeen hoitaja hankki 83-vuotiaalle apteekista uuden annoskoon mukaiset Marevan-annokset. Käytännössä uusi annos oli enemmän kuin nelinkertainen siihen verrattuna mitä vanhus oli nauttinut ennen sairaalaan joutumistaan.

Leikkaus onnistui

Kahden viikon kuluttua 83-vuotias hakeutui terveyskeskuspäivystykseen alaraajojen halvausoireiden vuoksi. Malmin sairaalasta potilas toimitettiin Töölön sairaalaan, jossa jalat todettiin liikkumattomiksi.

Edelleen potilaan selkärangan kovakalvon ulkopuolisessa tilassa havaittiin kookas verihyytymä, joka vaati leikkaushoitoa. Potilaan omalla suostumuksella hänet leikattiin saman tien. Vanhukselle kerrottiin, että leikkaus on riskialtis komplikaatioiden vuoksi.

Leikkaus onnistui. Kaksi päivää sen jälkeen potilaan todettiin taas voivan liikuttaa jalkojaan.

Valitettavasti seurasi komplikaatioita. Potilas vajosi sekavaan tilaan, hän sai haavamyrkytyksen ja verenmyrkytyksen.

Antibiootit eivät tehonneet. Kolme viikkoa leikkauksen jälkeen potilas menehtyi. Välitön kuolinsyy oli keuhkokuume.

Lääkärille syyte

Tapaus sattui heinä-elokuussa 2008. Lääkärin toiminta päätyi poliisitutkintaan.

Esitutkinnan jälkeen Helsingin kihlakunnansyyttäjä päätti syyttää 42-vuotiasta espoolaislääkäriä kuolemantuottamuksesta sekä tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta.

Juttu käsiteltiin Helsingin käräjäoikeudessa. Tuoreessa päätöksessään käräjäoikeus toteaa lääkärin syylliseksi, mutta ei kuolemantuottamukseen vaan vammantuottamukseen.

Ja taas "aivan hyvä" tuomio lääkärille, potilaalle paljon huonompi.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6596  Pe 20 Tam 2012, 1:44 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

IS 22.12.2011:

Lääkäri mokasi synnytyksessä - vauva kuoli

Lainaus:
Poikkeuksellinen virhe toi lääkärille sakot.

Pirkanmaan käräjäoikeus tuomitsi torstaina sakkoihin lääkärin, jonka virheen epäiltiin aiheuttaneen vauvan kuoleman synnytyksessä.

Oikeus hylkäsi syytteen kuolemantuottamuksesta, mutta katsoi lääkärin syyllistyneen tuottamukselliseen virkavelvollisuuden rikkomiseen.

Tutkimusprofessori Mika Gissler THL:stä kertoo, että synnytyksiin liittyvät virhe-epäilyt ovat varsin harvinaisia.

Potilasvakuutuskeskus maksoi koko viime vuodelta korvauksia kuudesta potilasvahingosta, jotka liittyivät synnytykseen.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6682  Ti 24 Tam 2012, 19:25 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Seuraan Mercolalta tulevaa sähköpostia, ajan tasalla aina. Tästä linkistä HPV Vaccine Victim Sues Merck löytyi järkyttävä video, jonka voi katsoa YouTubestakin:

Gardasil Victim Speaks Out After 2 Years

Nuoren tytön elämä muuttui helvetiksi HPV-rokotusten jälkeen; hän alkoi kaatuilla ja menetti kävelykykynsä eikä pystynyt puhumaan, on kärsinyt kouristelukohtauksista eikä voi elää normaalia elämää ja käydä koulua rokotuksen takia, joka pilasi hänen elämänsä.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6684  Ti 24 Tam 2012, 20:21 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Gardasil Victim Speaks Out After 2 Years

Nuoren tytön elämä muuttui helvetiksi HPV-rokotusten jälkeen; hän alkoi kaatuilla ja menetti kävelykykynsä eikä pystynyt puhumaan, on kärsinyt kouristelukohtauksista eikä voi elää normaalia elämää ja käydä koulua rokotuksen takia, joka pilasi hänen elämänsä.

Voin oikein hyvin myötäelää nuorta ihmistä elämän muuttuessa noin, sama tapahtui minullekin 24-vuotiaana sairauden iskiessä hermostooni ja jättäen pysyvät jäljet minuun.

Lääkäreiden asenne oli kuin suolaa haavoille joutuessaan niinkin vakavan sairauden uhriksi, ks. Poliotalvena 1984-85
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6696  Ke 25 Tam 2012, 12:43 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Voin oikein hyvin myötäelää nuorta ihmistä elämän muuttuessa noin, sama tapahtui minullekin 24-vuotiaana sairauden iskiessä hermostooni ja jättäen pysyvät jäljet minuun.

Lääkäreiden asenne oli kuin suolaa haavoille joutuessaan niinkin vakavan sairauden uhriksi, ks. Poliotalvena 1984-85

Saatana, että olen vihainen tuosta kohtelusta! Saa vapista ja täristä jonain luulosairaaksi leimattuna. Rukoilen Jumalaa kostamaan puolestani!

Umpilisäkkeen tulehdustakin sain sairastaa kolme viikkoa noiden raukkisten takia, jotka ovat niin tyhmiä, että kuvittelevat kaikkien ihmisten oireilevan samalla tavalla!
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6744  La 28 Tam 2012, 13:50 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Barbara Loe Fisher Mercolan sivuilla:

Vaarallisia menettelytapoja, joiden nimeen lääkärit vannovat, mutta joista eivät vastaa...

The Dangerous Procedure Doctors Swear by (but Aren't Liable for)

Lainaus:
Institute of Medicine Acknowledges Vaccine Safety Science Gaps

The Institute of Medicine issued an historic report this year that acknowledged there is not enough quality vaccine science in the medical literature to determine whether or not many of the vaccines routinely given to children and adults cause more than 100 different types of brain and immune system dysfunction.

These are serious inflammatory brain and immune system disorders, which are part of the exploding chronic disease epidemic in America, and range from heart and blood disorders to strokes, sudden infant death syndrome, asthma, multiple sclerosis, fibromyalgia, GBS, rheumatoid arthritis, lupus, diabetes and encephalitis that can lead to seizures, learning disabilities and autism.

Institute of Medicine Acknowledges Individual Biological Susceptibility

In that historic report, the Institute of Medicine also acknowledged there are pre-existing biological susceptibilities that can make some individuals more vulnerable than others for suffering harm from vaccination, such as genetic variations; age or developmental stage at the time of vaccination; coinciding illness or other environmental exposures.

If one-size-fits-all vaccine policies and mandates are putting an unknown number of biologically susceptible individuals at risk for injury and death, why do so few doctors care or want to do something about it?

Doctors Denying Medical Care to Families

It is disturbing to watch doctors, who we have always believed to be the most compassionate among us, coldly turn away families questioning the government policy of giving children 69 doses of 16 vaccines. Families wanting to choose or delay vaccines, are being denied medical care even if children have experienced previous vaccine reactions or have become chronically ill and disabled after vaccination and could be made sicker if more vaccines are given.

How unethical.

Lainaus:
Pharma Funded Doctor Associations Attack Vaccine Safety Advocates

It is frightening to know that medical trade associations and doctors taking money from drug companies are mounting disinformation campaigns to demonize vaccine safety advocates and censor public access to information about health and vaccination so the American people cannot make fully informed vaccine decisions.

How ignorant.

Mainstream Media Facilitates Public Attacks on Advocates

And it is tragic to witness the mainstream media facilitating the public attack on vaccine victims and those calling for a move away from one-size-fits all vaccine mandates that punish individuals, who are biologically vulnerable to vaccine reactions in part because of the genes they inherited.

How cruel.

Vaccine Makers and Doctors Giving Vaccines Shielded from Liability

In 1986, Congress passed a law acknowledging that vaccines can and do cause brain and immune system damage and that more should be done to protect individuals from vaccine injury and death. In that law, Congress shielded drug companies selling vaccines and doctors giving vaccines from civil lawsuits when someone is seriously injured or dies after being vaccinated.

So why are doctors, who are shielded from liability, so unwilling to treat vaccine injured children and their families with compassion or understand the need for people to have the freedom to protect themselves and their loved ones from vaccine injury?

Loss of Compassion Leads to Exploitation

When you enter the Holocaust Museum in Washington, D.C., you see an inscription that says "The first to perish were the children…. From these a new dawn might have risen."

The loss of compassion and, then, freedom in any society always begins with people looking the other way when those in power justify exploiting a vulnerable minority for what they say is the benefit of the majority.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6746  La 28 Tam 2012, 14:00 (GMT+3)  Aihe: Tolkutonta lääkitystä Vastaa lainaamalla viestiä

57 eri reseptilääkettä vuodessa!

Lainaus:
– Vampulan projektissa vuonna 2008 asiakkaita oli kymmenkunta. Kun selvitimme heidän todellisen lääketarpeensa, vähennystä tuli noin 10 000 pilleriä vuodessa, mikä silloisilla euroilla laskettuina teki noin 10 000 euroa vuodessa. Samalla myös potilaiden kunto parani ja lääkkeiden aiheuttamat sairauskohtaukset vähenivät.

– Siellä syötiin aivan turhaan yhtä ja toista, mutta aivan erityisesti turhia olivat loppuvaiheen dementoituneiden vanhusten muistilääkkeet. Niistä on totta kai joillekin apua muistihäiriöiden alkuvaiheissa, mutta kokemustemme mukaan niistä ei enää loppuvaiheissa ole välttämättä mitään hyötyä ja lopulta ne saattavat olla jopa haitallisia. Ne ovat monessa tapauksessa vieneet ihmisten kuntoa alaspäin.

Veikkolassa sijaitsevassa vanhainkodissa toteutettiin samanlainen tehoisku vuosina 2010–11, ja siellä tapahtui täsmälleen sama kuvio. Nyt tutkimuksen kohteena olivat 18 asukkaan lääkkeet.

– Saimme vähennettyä vuositasolla 27 000 pilleriä ja lääkekulut putosivat hiukan reilun kymppitonnin verran. Siellä oli liikaa sekä verenpaine- että kolesterolilääkkeitä, samoin masennus- ja muistilääkkeitä. Meillä esiintyy varmaan kaikkien lääkkeiden osalta sekä yli- että alikäyttöä, mutta sanoisin ylikäytön olevan huomattavasti alikäyttöä yleisempää. Suhdeluku on suurin piirtein 95 prosenttia ja 5 prosenttia.

Farmaseutti Pauli Puirava tietää tältä alueelta hyvin surullisen Suomen ennätyksen.

– Kyseessä on mieshenkilö, jolle vuoden aikana määrättiin peräti 57 eri lääkevalmistetta. Eivätkä mukana ole käsikaupan tuotteet.

Lainaus:
-- miksi ihmeessä vanhuksille määrätään näin tolkuttomasti turhia ja suorastaan vaarallisia lääkkeitä?

– Syynä on varmaan Käypä hoito -suositusten orjallinen noudattaminen, Puirava arvelee. – Se on tehty työikäisille. Koska ikäihmisille ei ole olemassa omaa suositusta, voi tapahtua mitä tahansa, jos lääkkeitä määrätään liikaa. Lisäksi lääkkeistä aiheutuneita haittoja hoidetaan hyvin usein toisilla lääkkeillä.

Lääketeollisuus on määritellyt niin kolesteroliarvojen kuin monien muiden sairauksien rajat omien tavoitteittensa mukaan.

– Lääketieteen saralla ei taida olla ainoatakaan tutkimusta, johon lääketeollisuus ei olisi jollakin tavalla sotkeutunut. Pitäisi koko ajan muistaa, että USA:ssa kaupallisten lääkevalmistajien tuotteet ovat viidenneksi yleisin kuolinsyy. Ruotsin tilastot ovat hyvin samankaltaiset, mutta Suomen tilastoista en osaa sanoa, tuskin koko asian olemassaoloa ajatellaan.

Jotain olisi tehtävissä

Puiravan mukaan täällä puhutaan hurskaasti alkoholin tai liikenteen vaaroista, mutta kaupalliset lääkevalmisteet ovat kansanterveyden kannalta katsottuna huomattavasti suurempi ihmisten hengen ja toimintakyvyn päälle käypä ongelma.

– Lääkkeiden käytön järkeistäminen olisi nyt kaikkein tärkein prosessi – eikä suinkaan ravintolisien vainoaminen. En ole työssäni kertaakaan törmännyt keneenkään, joka olisi saanut ravintolisistä yliannostuksen, mutta lääkkeiden osalta tällaisia tapauksia on tullut vastaan senkin edestä.

Farmaseutti Pauli Puirava toivoo sydämestään, että jotakin olisi vielä tehtävissä. Kaikkein pahimmaksi solmukohdaksi hän nimeää yleisen osaamattomuuden ja etenkin kliinisen farmasian ammattiryhmän puuttumisen Suomesta.

– Vika ei ole edes lääkärikoulutuksessa, mutta eri ammattiryhmien välisessä yhteistyössä on paljonkin parantamisen varaa. Yhteisiä kursseja ei ole, joten ryhmät eivät pääse lähentymään ja vieraannutaan ammatillisesti toistensa kanssa. On tämä porukka ja tuo porukka, jotka eivät koskaan kohtaa ja keskustele toistensa kanssa.

Pauli Puirava haluaa kuitenkin tähdentää, ettei hän syytä tai syyllistä mitään tahoa tai ammattikuntaa. Vika on systeemissä.

– Se toimii erittäin huonosti. Myös systeemin itsekorjaamisjärjestelmä on erittäin huono. Sille pitäisi kiireesti tehdä jotakin.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 7587  La 04 Elo 2012, 1:33 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tapio Rautavaara kuoli hoitovirheeseen:

Hymyn uusi olympiasarja alkoi: Totuus Tapio Rautavaaran kuolemasta!

Lainaus:
Syyskuussa 1979 Rautavaaran elämä muuttui traagisesti kesken valokuvaussession Tikkurilan uimahallissa. Kun valokuvaaja Pentti Pekkala oli virittämässä kalustoaan allasosaston puolella ja urheilusankari vielä saunoi, Rautavaara yllättäen kaatui iskien päänsä kovaan lattiaan. Päästä tuli verta, mutta lääkäri tutkittuaan miehen passitti hänet kotiin. Rautavaara kuoli aamuyöllä aivoverenvuotoon.

Valokuvaaja Pekkalan mukaan Rautavaara ei ollut uimahallissa humalassa, vaikka huhut ovat niin väittäneet.

"Rautavaara yllättäen kaatui iskien päänsä kovaan lattiaan. Päästä tuli verta, mutta lääkäri tutkittuaan miehen passitti hänet kotiin. Rautavaara kuoli aamuyöllä aivoverenvuotoon."
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 7592  La 04 Elo 2012, 13:24 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vanhustenhoidon karu arki: Asukkaita jopa pahoinpidellään

Lainaus:
"Vanhuksia jopa pahoinpidellään"

Sairaanhoitaja Jaana Karan mukaan työvoimapula vanhustenhuollossa johtaa vakaviin tilanteisiin. Hän on itse ollut todistamassa muun muassa vanhusten pahoinpitelyä.

Rovaniemellä hän oli töissä sairaalassa, johon tuotiin sekavuuden takia vanha mies. Miehen sekavuuden syystä ei ollut tietoa. Kara ja toinen hoitaja menivät katsomaan miestä, jolloin he sulkivat pois sairauksia ja keskustelivat mahdollisuudesta, että mies oli alkoholisti.

Mies oli peloissaan ja tarrasi käsillään reunoista kiinni.
– Toinen hoitaja löi miestä sormille ja huusi: kaikkia saatanoita täällä joutuu hoitamaan!

Toisen tapauksen hän muistaa Helsingistä, tällöin hän työskenteli julkisella puolella. Hän vei toisen hoitajan kanssa vanhaa naista vessaan. Nainen oli kankea, eikä jalkoja saatu helpolla koukistumaan.
– Toinen hoitaja rusautti jalat koukkuun ja löi selkään samalla kiroten, Kara muistelee.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 7647  Su 12 Elo 2012, 23:12 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Potilas kuoli lääkärin huolimattomuuden vuoksi

Lainaus:
Kun potilas vihdoin pääsi sairaalaan, vastaanottanut erikoislääkäri kokeili vain sormellaan aristavan alueen, eikä tehnyt potilaalle asianmukaista tutkimusta, ottanut näytettä eikä ohjannut häntä vastaanotoltaan korva-, nenä ja kurkkutautien yksikköön.

Lääkäri vain kehotti potilasta seuraamaan tilannetta ja neuvoi tätä tilaamaan uuden ajan kahden kuukauden kuluttua, jos tilanne ei paranisi.

Potilaan tila kuitenkin huononi jatkuvasti. Vihdoin syyskuun lopulla Mikkelin keskussairaalan toinen lääkäri määräsi potilaan tarkkoihin tutkimuksiin. Miehellä todettiin heti syöpä, joka oli levinnyt niin laajalle, ettei leikkaushoitoon enää voitu ryhtyä.

Lainaus:
Etelä-Savon käräjäoikeus katsoo tuoreessa päätöksessään, että erikoislääkärin virkaa hoitanut mies oli huolimattomuudellaan loukannut potilaan oikeutta saada laadultaan hyvää sairaanhoitoa. Se katsoi, että lääkärin toiminnan haitallisuutta ja vahingollisuutta ei voitu pitää vähäisenä.

Käräjäoikeus totesi lääkärin syyllistyneen tuottamukselliseen virkavelvollisuuden rikkomiseen. Rangaistukseksi oikeus määräsi varoituksen, johon lääkäri on jo ilmaissut tyytymättömyytensä. Potilas puolestaan ehti kuolla kesken oikeusprosessin.

Puoskari.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 7709  Su 19 Elo 2012, 12:58 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ambulanssi ei ottanut kyytiin - mies kuoli pihaan

Lainaus:
Ambulanssin henkilökunta jätti kovissa jalkakivuissa olleen Jounin oman onnensa nojaan.

- Syö Panadolia, se helpottaa kipuja, neuvoi ambulanssimiehistö, eikä suostunut viemään Jounia sairaalaan, jossa osaavat lääkärit olisivat tutkineen hänen vaivansa laadun.

Kun Jounin tila samana päivänä paheni, hän halusi, että omat vanhemmat veisivät hänet sairaalaan, kun ambulanssiin hän ei selvästikään aamuisen kokemuksen mukaan pääse.

Mies kuoli lopulta talon pihaan.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 7713  Su 19 Elo 2012, 13:37 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Syöpäpotilas ei saanut huomiota - kuoli janoon sairaalassa

Lainaus:
Etelälontoolaisessa sairaalassa maannut 22-vuotias syöpäpotilas jätettiin karmein seurauksin ilman huolenpitoa, kertoo Daily Mail. Tapausta puidaan nyt oikeudessa.

22-vuotias mies sairasti syöpää, joka vaikutti hänen aivolisäkkeensä toimintaan. Aivolisäke säätelee useita ruumiintoimintoja, muun muassa kehon nesteiden tasoa.

Potilaan hoitoon kuului steroidilääkitys nestetasapainon ylläpitämiseksi. Ilman tätä säännöllistä lääkitystä mies olisi hengenvaarassa, lääkärit kertoivat Daily Mailin mukaan.

Lääkitys kuitenkin heikentää luustoa. Vuonna 2009 mies tuotiin St. Georgen sairaalaan lonkkaleikkausta varten. Sairaalamatka oli hänen viimeisensä.

Sairaalassa hoitajat eivät kuitenkaan huolehtineet potilaan säännöllisestä lääkityksestä, äiti kertoi oikeudessa. He kieltäytyivät myös antamasta miehelle vettä, ja tämä kuoli elimistön kuivumisen seurauksena toukokuun lopussa 2009. Virallinen kuolinsyy oli dehydraatio.

Ennen kuolemaansa mies ehti soittaa äidilleen.

- He eivät anna minulle mitään juotavaa, mies oli sanonut äidin mukaan.

- Olen soittanut poliisille. Sinun on parasta tulla tänne nopeasti. He seisovat nyt sänkyni ympärillä ja yrittävät miettiä, millaisen tarinan he kertoisivat.

Henkilökunta kuitenkin vakuutti paikalle saapuneille poliiseille, että mies oli kunnossa. Hänet lääkittiin voimakkaasti ja suljettiin sivuhuoneeseen. Äiti istui hänen luonaan kolme tuntia ilman että kukaan hoitaja olisi tullut tarkistamaan tilannetta. Vähän ajan kuluttua potilas menehtyi.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 7714  Su 19 Elo 2012, 13:44 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen kirjoittanut tuosta jo täällä:

Admin kirjoitti:
Lainaus:
I'm sure you've heard about the recent horrifying story of the 22-year-old man who died of dehydration, as a result of neglect by hospital staff. Medical staff at St George's Hospital in Tooting, South London, did not give Kane Gorny vital medication to help him retain fluids. When his mother expressed her concerns that he was not behaving normally, one doctor asked if he was "coming off booze" and another asked if he was "always like this."

The 22-year-old, who was a keen sportsman, even phoned police from his hospital bed, as he was so desperate for a glass of water. Earlier this week, the Deputy Coroner Dr. Shirley Radcliffe told an inquest that a cascade of individual failures had led to an incredibly tragic outcome and that Kane was undoubtedly let down by the incompetence of staff, poor communication and lack of leadership.

My heart goes out to Kane's family. I cannot even begin to imagine the devastation they must feel. To say that I am disgusted in the lack of care that Kane and many other patients are receiving is a gross understatement. What happened to 'First do no harm'?

Löysin tuon edellä kerrotun järkyttävän jutun, jossa 22-vuotias poika kuolee lontoolaisessa sairaalassa nesteiden puutteeseen.

Kane Gorny soittaa sairaalan sängystä jopa poliisille, kun ei saa mitään juodakseen:

Man, 22, who died from dehydration in hospital rang police for a drink of water

Lainaus:
Kane Gorny's mum Rita Cronin told an inquest into her son's death that when the police turned up at St George's Hospital, Tooting, they were turned away by doctors and she was repeatedly ignored by staff when she begged for help for her son.

Giving evidence at the first day of a four-day inquest, she revealed how she received a distressed phone call from her son the day after his operation, in which he revealed he had called the police because he was so desperate for a drink.

The inquest heard Ms Cronin immediately went to the hospital, where Kane was "confused and angry," shouting at staff and behaving in an uncharacteristic abusive manner.

Despite expressing her concerns that he was not behaving normally, one doctor asked if he was "coming off booze" and another asked if he was "always like this."

Kane, who had been a keen footballer and runner until he suffered a brain tumour the previous year, was undergoing a routine hip replacement after life-saving steroids he had been given had weakened his bones.

Due to his condition, he needed hormone medication to control fluid levels in his body, but despite repeated reminders by Kane and his family, staff failed to give him the tablets.

He became severely dehydrated but his requests for water were refused and he died on May 28 2009.

After his death, while Kane's family held his lifeless body, they were asked by a nurse whether they had "finished" and could she "bag him up now," the hearing at Westminster Coroner's Court was told.

A coroner had such grave concerns about the case she referred it to the police.

Mrs Cronin told the hearing: "He sounded really, really distressed. He said 'they won't give me anything to drink.'

"He also said 'I've called the police.' He said: 'I've called the police you better get here quickly, they're all standing around the bed getting their stories straight.'"
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 7715  Su 19 Elo 2012, 13:52 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

1-vuotias kuoli janoon sairaalassa

Lainaus:
Vuoden vanha norjalaispoika kuoli nestehukan seurauksena Akershusin yliopistollisessa sairaalassa toissa talvena. Norjan lääkintöhallitus on todennut, että syy on sairaalan, kertoi VG.

Suolistoleikkauksessa ollut pikkupoika joutui helmikuussa 2011 sairaalaan, jossa hän sai letkuruokintaa aliravitsemuksen takia.

Sairaalahoidon aikana lapsi kuitenkin muuttui veltommaksi. Myös hänen silmänsä olivat painuneet syvälle päähän. Pojan äiti oli pyytänyt lääkäriä katsomaan lasta vielä päivää ennen tämän kuolemaa.

Äiti on koko ajan ollut sitä mieltä, että hänen poikansa kuoli hoitovirheen seurauksena. Nyt hän sai viranomaiset puolelleen.

Lääkintöhallituksen mukaan sairaala on rikkonut erikoissairaanhoitoa koskevaa lakia.

Sairaala sai myös kritiikkiä siitä, ettei pojasta otettu tarpeeksi verinäytteitä tilanteen kontrolloimiseksi. Lääkintöhallituksen mielestä oli käsittämätöntä, ettei lapselle tarjottu enempää nesteitä.

- On uskomatonta, että ravitsemusongelmien takia yliopistolliseen sairaalaan joutunut pieni lapsi kuolee siellä nestehukkaan, sanoi potilasasiamies Knut Fredrik Thorne VG:lle.

Yksi sairaalan työntekijä kuvasi aiemmassa raportissaan pojan hoitoa "huonojen rutiinien ja ajanpuutteen yhdistelmäksi".

Tappavaa piittaamattomuutta ja hutilointia. Vanhusten lisäksi lapset ja nuoretkin vaarassa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 7716  Su 19 Elo 2012, 14:01 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Vanhusten lisäksi lapset ja nuoretkin vaarassa", kirjoitin edellä. Vanhuksille janoon nääntyminen on tuskallista arkipäivää:

Admin 18.7.2011 kirjoitti:
Se keskiviikkopäivä oli kauhea. Päivä oli sama, jolloin isoäitini kuoli kauan sitten. Hänellä oli ollut keuhko-oireita, joihin hän ei saanut terveyskeskuksen vuodeosastolla hoitoa. "Ei se kauaa kestä, jos tällaista alkaa olemaan", isoäiti sanoi ja pyysi kysymään niiltä toimistosta, kun eivät hänen sanomisistaan välittäneet. Isoäidillä oli kunnioitettavat 102 vuotta mittarissa ja menimme toimistoon kysymään asioista. Hoitajat sanoivat, ettei mitään pitäisi olla, että kaiken pitäisi olla ok.

Muttei ollut. Vanha nainen tunsi itsensä.

Jossain vaiheessa kuulin isoäidin voinnin huonontuneen. Hänet oli siirretty yhden hengen huoneeseen, jossa hän kituutti lähes viikon nesteittä.

Kuolinsyy oli kuumeeton keuhkokuume - se, johon hän ei saanut hoitoa.

Hän oli käpristyneenä peiton alla alasti, jäykistyneenä kouristukseen. Otsa oli vielä lämmin, paijasin sitä.

Ennen kuin lähdimme pois, isoäidin jäämistö ojennettiin meille mustassa isossa jätesäkissä.

Arvokkaan vanhuksen arvoton loppu.

Myöhemmin näin painajaisia, että isoäidin ruumis oli varastettu ja etsin häntä kaikkialta. Viimein isoäiti sitten löytyi: erään talon seinää vasten oli musta jätesäkki, jonka sisässä isoäiti oli.

Lainaus vanhasta kirjoituksestani.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 8188  La 27 Lok 2012, 15:15 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pääsisinpä päivittelemään kaikkea taas, muttei aika ja voimat riitä.

Mercolan uutiskirjeestä tänään:

New York Times and Wall Street Journal Warn that Hospitals are Killing Us

Lainaus:
Medical errors kill the equivalent of four jumbo jets’ worth of passengers every week, but the death toll is being largely ignored

Eli hoitovirheet tappavat neljä jumbojetillistä ihmisiä joka viikko, mutta kuolonuhrien määrää ignoroidaan.

Ks. myös: How to Stop Hospitals From Killing Us

- Noin siis Amerikassa, mitähän muissa maissa...
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 9387  Su 02 Kes 2013, 16:43 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Admin 28.12.2011 klo 2.17 kirjoitti:
Tyttö kuoli sikainfluenssaan -
Neljää epäillään

Lainaus:
Perusterve kahdeksanvuotias tyttö kuoli tautiin kotonaan kaksi vuotta sitten. Tyttöä käytettiin kuolinpäivän aamuna terveyskeskuksessa, jossa hoitohenkilökunta arvioi hänen pärjäävän kotihoidossa. Lisäksi vanhemmat olivat yhteydessä keskussairaalaan.

Poliisi on tutkinut hoitohenkilökunnan syy-yhteyttä tytön kuolemaan.

Hoitaisitte edes lapset kunnolla!

Luin Ilta-Sanomien viikonvaihteen 1.-2.6.2013 digilehdestä vanhempien kertomuksen. Kyllä oli karsea tapaus ja hirveää vähättelyä hoitohenkilökunnan taholta. Kauheista oireista huolimatta tyttöä ei otettu hoitoon. Viruksen lisäksi iski stafylokokki, joka aiheutti verenmyrkytyksen, joka olisi ollut antibiootein hoidettavissa. Sanattomaksi jää.

Hän on nyt taivaassa

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 9403  To 06 Kes 2013, 15:14 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Admin 2.6.2013 klo 16:43 kirjoitti:
Luin Ilta-Sanomien viikonvaihteen 1.-2.6.2013 digilehdestä vanhempien kertomuksen. Kyllä oli karsea tapaus ja hirveää vähättelyä hoitohenkilökunnan taholta. Kauheista oireista huolimatta tyttöä ei otettu hoitoon. Viruksen lisäksi iski stafylokokki, joka aiheutti verenmyrkytyksen, joka olisi ollut antibiootein hoidettavissa. Sanattomaksi jää.

Sanattomaksi voi jäädä, muttei ajatuksettomaksi...

Halusin lukea tuon jutun niin kuin kerroin. Lapsensa menettäneet vanhemmat eivät halunneet ruotia tapausta julkisuudessa enempää eikä ihmekään. Oli jo tarpeeksi tuskallista, ettei tapauksesta nostettukaan syytettä. Äiti olisi halunnut poliisin muun muassa selvittävän, oliko puutteellisesti kirjattuja potilasmerkintöjä muokattu jälkikäteen. Äiti totesi, ettei kolmen hoitajan ja lääkärin kirjaamat potilastiedot vastanneet kokonaisuudessaan heille kerrottua.

Juttu jäi mieleni pohjalle kaivelemaan, ja seuraavana yönä tajusin Ilta-Sanomien artikkeliin sisältyvän tosi härskin valeen.

Totuuskoettimeni tekee työtään taustalla, kunnes kiikuttaa löydökset eteeni:

Lainaus:
KUN ULRIKA oli kymmenen maissa käynyt juomassa, äiti seurasi tyttöä tämän huoneeseen. Tytön hengitys oli muuttunut tiheäksi ja pätkiväksi. Äiti huusi isän kuuntelemaan.

- Soitin Länskän (Länsi-Pohjan keskussairaalan) päivystykseen ja kerroin tapahtumat vastaavalle sairaanhoitajalle. Halusin tietää, onko pätkivä hengitys hengenahdistusta ja pitäisikö meidän tulla sinne nyt. Hoitaja siirsi puhelun suoraan lääkärille. Jälleen äiti toisti oireet torstaista alkaen.

- Yritin näytellä Ulrikan hengitystä. Lääkäri ei tuntunut tajuavan. Laitoin puhelimen Ulrikan suun eteen ja sanoin, että hengitä nyt tuohon, jotta se kuulee.

- Lääkäri vastasi, että aina unen alkuvaiheessa on katkeilevaa hengitystä. Se tasaantuu syvempään uneen mennessä. Äiti kysyi, eikö olisi parempi tulla sairaalaan nyt, ennen kuin menee hengenahdistukseksi.

- Tyttö nukkuu yön yli kotona. Tulkaa aamulla, jos on tarvetta. Emme me voi tähän aikaan mitään tehdä, kun labrakin on kiinni, lääkäri sanoi minulle.

Siihen äiti totesi, eikö nyt olisi parempi tulla, kun huomenna pitäisi kuitenkin mennä Tornion terveyskeskuksen kautta ja jonottaa lääkärille. Nyt pääsisi suoraan sairaalaan.

- Lääkärin ääni kohosi. Tyttö nukkuu yön yli kotona. Tulkaa aamulla, jos tarvetta on.

Lääkäri siis kohotti ääntään ja käski tytön nukkumaan yön yli kotona, että tulisivat vasta aamulla, jos tarvetta olisi. Mutta aamua ja tarvetta ei Ulrikalle enää tullut, hänet julistettiin kuolleeksi yöllä kello 1.05.

Kuitenkin sairaalan ylilääkäri kehtaa samassa lehdessä sanoa: "Kukaan ei ole kieltänyt, ettei tänne saa tulla". Hän puhuu paskaa, sillä yöllä puhelimessa äidin kanssa puhunut lääkäri oli nimenomaan komentanut lapsen nukkumaan kotona, jossa ressukka nukkuikin sitten ikiuneen.

Lainaus:
- Ulrikaa ei saa koskaan takaisin, joten tähän ei ole hyvää ratkaisua. Mutta minusta näitä asioita käsitellään vähätellen. Hoitovirheeseen kuolee arvioiden mukaan 700-1700 ihmistä vuodessa. Henkirikoksen uhreja on 100-150 vuosittain, äiti sanoo.

- Emme olisi mitään muuta toivoneet, kuin että asia käydään läpi perusteellisesti. Kansalaisella on luottamuksensuoja julkisen vallan tekemiä ratkaisuja kohtaan. Se koskee myös terveydenhuollon ammattihenkilöiden ratkaisuja. Niitä ei pidä joutua kyseenalaistamaan.

Ainakin vanhemmat haluaisivat, että Ulrikan potilastiedot oikaistaan.

Lainaukset: IS 1.-2.6.2013
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 9486  Ma 01 Hei 2013, 1:02 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Taas yksi vanhus tapettiin.

Lainaus:
Hän asui vanhainkodissa.
Se oli hänen kotinsa ollut jo kaksi vuotta.
Hän oli nainen.
Hän oli miltei 90 v.

Hän valitti mahavaivoja.
Hän oli valittanut niitä jo useamman päivän.

Mustikkakeittoa, teetä ja korppua. Niillä hoidettiin.

Omaiset pyysivät että "äiti pääsisi lääkäriin vatsakipujen vuoksi".

Hänta ei toimitettu lääkäriin.

Hän onnistui lähtemään itse.
Hän onnistui livahtaa lukitsemattomasta ovesta, rollattorin kanssa.
Hän selvisi myös portaissa.
Hän pääsi kävellen Terveyskeskukseen - josta hänet palautettiin vanhainkotiin.

Hän valitti.
Omaiset pyysivät että äiti toimitettaisiin heti lääkäriin.

Kahden vuorokauden kuluttua nousi kuumetta.
Hänet toimitettiin lääkäriin.
Hänet toimitettiin sairaalaan.
Hänet toimitettiin leikkauspöydälle.
Hänet leikattiin.

Suoli oli puhjennut. Mätää vatsa täynnä.

Siitä nukutuksesta hän ei jaksanut herätä.
Hän nukkui pois.

Miksi?
Siis; Miksi?
Miksi vanhainkoti ei voinut hoitaa häntä lääkäriin?
Miksi? Miksi tällaista tapahtuu? Miksi?

Lainaus edeltä. Aloin ajatella asiaa uudestaan sivuttuani sitä täällä.

Olen moittinut Suomen terveydenhuoltojärjestelmää paskaksi, mutta se on paljon pahempaa: julma ja epäinhimillinen tappokoneisto vailla vertaa.

Vanhalla naisella on helvetilliset kivut ja häntä ei viedä lääkäriin. Hän tietää, että hänen on saatava apua ja hän pinnistelee viimeisillä voimillaan terveyskeskukseen. Mutta sadistit palauttavat kituvan vanhuksen ilman hoitoa takaisin vanhainkotiin. Elämänsä viimeiset päivät omaisille tärkeä, arvokas ja rakas äiti saa kitua epäinhimillisissä kivuissa. Hoitohenkilökunta on kävellyt heidän kaikkien päältä. Sitten hoitamattomasta tulehduksesta aiheutunut mätä leviää vatsassa niin, ettei vanhusta pystytä enää pelastamaan. Julma tappokoneisto on tuottanut taas yhden uhrin. Tässä toinen karmea tapaus, huomasin alkuperäistä ketjua luettuani:

Lainaus:
Tästä on jo aikaa kauan, kun olimme vaariani katsomassa Hyvinkään sairaalassa (sille reissulle hän jäikin sitten) ... niin samassa huoneessa oli toinen vanhempi mieshenkilö ja häntä oli juuri omaiset käyneet katsomassa ja vierailu sujui hyvin. Vaan kun omaiset olivat lähteneet, niin tämä vanhempi herra alkoi yskiä melkolailla ja hänellä tuntui olevan kovasti limaa kurkussaan. Köhä sen kun paheni ja lopulta minun äiti meni hakemaan hoitajaa ja porukka hoitajia oli juoruamassa ikkunan takana huoneessaan ja katselivat yhden hoitajan esittelemiä valokuvia ja naureskelivat siinä.

Äitini koputti oveen ja pyysi hoitajaa tulla katsomaan tätä miestä ja selitti, että mies kohta tukehtuu varmasti limaan, jollei saa apua. Äitee sai näiltä hoitajilta tylyn vastauksen, että: "ei kuulu meille".. jo oli törkeää !!! Vaan ketään muita hoitajia ei näkynyt misään. Itse odotin mummoni kanssa ko. huoneessa, missä tämä yskivä, röhisevä mies oli vaarini kanssa. Meni aikaa ja mies sen kun jatkoi köhimistään ja lima röhisi kurkussa ja varmasti myös keuhkoissa saakka. Yhtä äkkiä tämän miehen herätyskello alkoi soida hänen yöpöydällä ja kello oli silloin tasan 18.00. Hetken päästä tuo röhinä lakkasi ja mies oli kuollut, eli tukehtunut limaansa! Mummo kurkisti sinne verhon taakse ja sanoi, että tuo mies ei hengitä enää.

Äitini ja mummoni menivät uudelleen yhdessä hakemaan vielä hoitajaa ja siellä he olivat yhä kikattamnassa huoneessaan. Mummo sanoi vihaisella äänellä hoitajille, että "nyt se herra Savinen sitten kuoli !."

No, kukaan ei lähtenyt vielä silloinkaan hoitajista mukaan, vaan äitini ja mummoni tulivat huoneeseen takaisin ja vasta jonkin ajan kuluttua saapui hoitaja paikalle ja sanoi "nonniin herra Savinen mennäänpäs nyt" ja työnsi pyörillä liikkuvan sängyn pois huoneesta. Mummo huusi hoitajalle perään vielä , että" ei taida vastaa enää, kun ette tulleet ajoissa, kun pyydettiin, että se mies on kuollut!"
Hoitaja ei vastannut mitään... ja "muka" jutteli tälle potilaalle vielä mennessään.

Joten, mitä tästä opimme!? Sairaalassa siis vielä tänäkin päivänä ihminen taitaa on ihan oman onnensa nojassa ja ainakin, jos on vanhempi henkilö!

Tämä herra (Savinen siis kuoli todellakin silloin) asia varmistettiin vielä jälkeenpäin.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 9491  Ti 02 Hei 2013, 15:14 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mukaellen edellä kuvattua tapausta kirjoitin juttuni Mennäänpäs viimeiselle matkalle nyt.

Karseinta on, että tapaus on tosi kertoen ilmapiiristä, jossa vanhuksia ja ihmisiä ei enää kunnioiteta. Hoitohenkilökunta kirjoittaa oman lakinsa, jossa totuus on heidän sanansa pimitettäessä ja valehdellessakin.

Ihmettelin, kun entisen naapurini kerrottiin kuolleen rauhallisesti. Miten omaan oksennukseensa tukehtumiseen voi kuolla rauhallisesti?

Todellisuudessa kukaan ei ollut paikalla miehen tukehtuessa selälleen kytkettynä sairaalaan petiin. Omaisille tarjoiltiin rauhoittava valhe tapahtuneen hoitovirheen sijaan.

Ennen naapurini kuolemaa ehdin käydä parikin kertaa katsomassa häntä sairaalassa. Ikinä en nähnyt hoitajia muualla kuin toimistossaan.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 10391  Pe 07 Maa 2014, 2:39 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Satuitteko huomaamaan Iltalehden juttua hoitovirheistä 6.3.2014 lehdessä?

Olipa taas karseaa luettavaa.

Lääkäreitä ilmiselvästi ärsyttää, jos potilas tietää, mikä on vikana ja tuntee kehonsa. Silloin potilaan henki on vaarassa, kuten seuraavassa:

Lainaus:
Kylkiluut poikki – lääkäri vain nauroi

Kaikki alkoi rajusta yskästä kaksi vuotta sitten. Ei kuumetta, ei flunssaa.
Yhden kerran sitten ”naksahti”, jonka seurauksena kylki kipeytyi.
– Polvet olivat pettää alta, espoolainen Mika muistelee.
Mies meni hakemaan apua kotikuntansa terveysasemalta.
– Lääkäri nauroi, kun kerroin yskineeni kylkiluuni poikki. Ei passittanut röntgeniin vaan antoi viikon sairauslomaa ja särkylääkereseptin.

”Kuin laserilla”

Lääkärin diagnoosi oli Mikan mukaan ”keuhkokuume”.
Kolme päivää myöhemmin Mika oli kotonaan laittamassa ruokaa.
– Yhtäkkiä en pystynyt enää hengittämään. Menin lattialle makaamaan ja ryömin viimeisillä voimillani puhelimeen hälyttääkseni apua. Soitin myös kaverilleni, joka päästi ambulanssimiehet sisään asuntooni.
Mika vietiin ambulanssilla Meilahden sairaalaan Helsinkiin. Nyt diagnoosi oli ilmarinta ja repeytynyt pallealihas
– Minut nukutettiin ja leikattiin. Heräsin teho-osastolta, jossa olin kolme päivää.
– Kirurgi sanoi, ettei ole 15 vuoteen nähnyt tällaista tapausta. Kylkiluu oli kuin laserilla leikattu, ei mitenkään repaleisesti.
Teho-osaston jälkeen Mika oli sairaalassa vielä neljä päivää.
– Kovat tuskat jatkuivat kotona. Oli aika hankalaa, mies sanoo.

”Kyllä harmitti”

Hän ei edelleenkään pysty kunnolla nukkumaan vasemmalla kyljellään.
– Tuntuu siltä, että yksi osa kyljestä on sentin verran koholla, ja se painaa.
– Sairastin juuri pienen flunssan. Pelkäsin, että mitä siitä tulee.
Mika muistaa aluksi luulleensa syyksi ”jotain lihaskipua”.
– Nyt tiedän, että kannattaa kuunnella omaa kroppaa. Kun arvelin, että kylkiluu oli poikki, niin se oli poikki. Lääkäri oli väärässä.
– Kyllä se harmitti kun hän nauroi päin naamaa.

Lääkäri oli siis väärässä, eikä tuo ollut ainoa karsea tapaus koko aukeaman jutussa:

Mitä vaan voi sattua, eivätkä kaikki pääse tapahtuneesta edes kertomaan.

Kohtalokkaimmat hoitovirheet haudataan:

Kolmanneksi yleisin kuolinsyy on karmiva yllätys

Iltalehdessä on 6.3.2014 vielä tilasto vuosien 2011-2013 potilasvahingoista:
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 11168  Pe 12 Jou 2014, 0:29 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lehdenlukukierroksella. Tämä on niin törkeä juttu, että noukitaan tännekin:

Lääkäri kehotti jäämään kotiin - äiti kuoli vakaviin sairauksiin

Lainaus:
Seinäjokelainen Eeva-Liisa Marttila, 77, menehtyi viime vuoden maaliskuussa. Valviran päätöksen mukaan potilasta ei hoidettu asianmukaisesti.

Jouluna 2012 Eeva-Liisa Marttila oli tavalliseen tapaan käymässä poikansa Kari Marttilan perheen luona. Oli hieman huono olo, eivätkä jouluruoatkaan maistuneet, mutta kukaan ei osannut aavistaa sen jäävän Eeva-Liisan viimeiseksi jouluksi.

17. tammikuuta 2013 Eeva-Liisa täytti 77 vuotta. Syntymäpäivät jäivät kuitenkin juhlimatta, koska oksennustautia oli jatkunut yli viikon. Edes vesi ei pysynyt sisällä.

- Äiti soitti ja pyysi tuomaan omenamehua. Hän sanoi, ettei sisälle saa tulla, koska hänellä on todennäköisesti norovirus. Halusin tilata ambulanssin, mutta äiti huusi huoneestaan, ettei tarvitse, Kari Marttila muistelee.

Ambulanssi oli jo käynyt Eeva-Liisan luona viikkoa aiemmin. Sairaankuljetushenkilöstö konsultoi Seinäjoen terveyskeskuksen päivystävää lääkäriä, joka kehotti hoitamaan tautia kotona.

- Ihmettelen kyllä, miten lääkäri voi antaa diagnoosin puhelimessa. Hän oli heti sitä mieltä, että äidillä on norovirus, vaikka samassa taloudessa asuva isäni oli täysin terve, Marttinen tuhahtaa.

"Terve ja reipas"

Eeva-Liisan vointi paheni päivä päivältä. Hän yritti saada aikaa omalle lääkärille siinä kuitenkaan onnistumatta ja hakeutui Seinäjoen terveyskeskuksen päivystykseen. Lääkäri määräsi suun kautta otettavia antibiootteja, jotka eivät pysyneet sisällä. Tammikuun loppu oli jatkuvaa sinnittelyä ja terveyskeskuksessa ramppaamista.

- Ambulanssi tilattiin useaan otteeseen, mutta sitä ei suostuttu lähettämään. Olin vihainen ja turhautunut. Vaikka äiti kärsi, kukaan ei auttanut häntä. Varmaan myös korkea ikä vaikutti hoitomenettelyihin, Marttila sanoo.

Marttila oli niin hädissään, että otti yhteyttä jopa tasavallan presidenttiin ja pyysi apua. Presidentin eritysavustaja vastasi, etteivät vastaavat tapaukset valitettavasti kuulu presidentin toimivaltaan ja toivotti jaksamista.

Eeva-Liisa oli kaikin puolin terve ja reipas nainen, joka oli toiminut pitkään miehensä omaishoitajana ja jäänyt eläkkeelle yrittäjän työstään vasta 73-vuotiaana.

- Äiti olisi elänyt vielä ainakin kymmenen vuotta. Hän puuhasteli koko ajan ja tiskasi meillä tiskitkin käsin, vaikka sanoin, että käytä astianpesukonetta, Marttila muistelee.

"Ettei muille käy näin"

Lopulta Eeva-Liisa pääsi Seinäjoen keskussairaalaan hoitoon diagnoosina ohutsuolen tukkeuma, suolitulehdus ja laaja keuhkoveritulppa. Hänet leikattiin vatsavaivojen vuoksi, ja leikkauksessa todettiin sappikivet, suolen toimimattomuus, suolen puhkeamisia ja vatsakalvontulehdus.

Eeva-Liisa kuoli 17.3.2013 sappikivien aiheuttamaan suolen lamaantumiseen, puhkeamiseen ja vatsakalvon tulehdukseen.

- Se oli järkyttävä hetki. Olimme äidin kanssa hyvin läheisiä, enkä ehtinyt kunnolla hyvästellä häntä, Marttila sanoo.

Mies päätti valittaa äitinsä hoidosta Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviralle.

Päätös tuli viime keväänä. Siinä todetaan, että "Eeva-Liisa Marttilan hoito Seinäjoen terveyskeskuksessa ei ollut asianmukaista. Sairauden kulkuun olisi voitu vaikuttaa toisin toimien. Jos Marttila olisi ohjattu heti erikoissairaanhoitoon, ja jos hänet olisi siellä leikattu, olisi ollut mahdollista, että hän ei olisi menehtynyt."

- Mitään taloudellista korvausta en ole tästä hakenut. Haluan tuoda tapauksen julkisuuteen, ettei muille käy näin. Äitiä on edelleen ikävä, Marttila toteaa hiljaa.

Viesti kopioitu täältä

Edellä heitteillejätetyn ja menehtyneen poika tuo asian julkisuuteen, ettei muille kävisi näin. Hän kirjoitti hädissään jopa tasavallan presidentille, jonka erityisavustaja vastasi, ettei tapaus kuulu presidentin toimivaltaan ja toivotti jaksamista.

Mutta mätä systeemi tuottaa koko ajan uusia uhreja. Kun itse valitin korvapolin heitteillejätöstä eduskunnan oikeusasiamiehelle, joka on täysin toimivaltainen asian suhteen, valitustani ei otettu edes käsittelyyn! Vedottiin, että muistutusmenettely on nopeampaa! Onhan se, jos jaksaa sairaana taistella ja kirjoittaa!

Mutta jos ei jaksa ja uupuu kesken matkan, siihen jää. Jaksoin itse luoda pohjan valitukselleni 29.6.2012 päivittäen sitä viimeksi 2.2.2013. Sitä on kirjoitettu kahdeksannen liuskan alkuun jääden siihen uupumaan. Enempää en ole jaksanut. Sittemmin on vielä paljastunut korvapolin koko törkeä ja lyhytnäköinen hoitokäytäntö, jossa apua tarvitsevat ajetaan vanhanaikaisella ja vahingollisella FESS-leikkauksella ojasta allikkoon ja josta siitäkin pitäisi kirjoittaa. En olisi ikinä uskonut, mihin kaikkeen jäljet johtavat, mihin kaikkeen epäkohdissa törmään.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 11171  La 13 Jou 2014, 5:03 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Admin 11.12.2014 klo 23.29 kirjoitti:
Lehdenlukukierroksella. Tämä on niin törkeä juttu, että noukitaan tännekin:

Lääkäri kehotti jäämään kotiin - äiti kuoli vakaviin sairauksiin

Lainaus:
Seinäjokelainen Eeva-Liisa Marttila, 77, menehtyi viime vuoden maaliskuussa. Valviran päätöksen mukaan potilasta ei hoidettu asianmukaisesti.

Jouluna 2012 Eeva-Liisa Marttila oli tavalliseen tapaan käymässä poikansa Kari Marttilan perheen luona. Oli hieman huono olo, eivätkä jouluruoatkaan maistuneet, mutta kukaan ei osannut aavistaa sen jäävän Eeva-Liisan viimeiseksi jouluksi.

17. tammikuuta 2013 Eeva-Liisa täytti 77 vuotta. Syntymäpäivät jäivät kuitenkin juhlimatta, koska oksennustautia oli jatkunut yli viikon. Edes vesi ei pysynyt sisällä.

- Äiti soitti ja pyysi tuomaan omenamehua. Hän sanoi, ettei sisälle saa tulla, koska hänellä on todennäköisesti norovirus. Halusin tilata ambulanssin, mutta äiti huusi huoneestaan, ettei tarvitse, Kari Marttila muistelee.

Ambulanssi oli jo käynyt Eeva-Liisan luona viikkoa aiemmin. Sairaankuljetushenkilöstö konsultoi Seinäjoen terveyskeskuksen päivystävää lääkäriä, joka kehotti hoitamaan tautia kotona.

- Ihmettelen kyllä, miten lääkäri voi antaa diagnoosin puhelimessa. Hän oli heti sitä mieltä, että äidillä on norovirus, vaikka samassa taloudessa asuva isäni oli täysin terve, Marttinen tuhahtaa.

"Terve ja reipas"

Eeva-Liisan vointi paheni päivä päivältä. Hän yritti saada aikaa omalle lääkärille siinä kuitenkaan onnistumatta ja hakeutui Seinäjoen terveyskeskuksen päivystykseen. Lääkäri määräsi suun kautta otettavia antibiootteja, jotka eivät pysyneet sisällä. Tammikuun loppu oli jatkuvaa sinnittelyä ja terveyskeskuksessa ramppaamista.

- Ambulanssi tilattiin useaan otteeseen, mutta sitä ei suostuttu lähettämään. Olin vihainen ja turhautunut. Vaikka äiti kärsi, kukaan ei auttanut häntä. Varmaan myös korkea ikä vaikutti hoitomenettelyihin, Marttila sanoo.

Marttila oli niin hädissään, että otti yhteyttä jopa tasavallan presidenttiin ja pyysi apua. Presidentin eritysavustaja vastasi, etteivät vastaavat tapaukset valitettavasti kuulu presidentin toimivaltaan ja toivotti jaksamista.

Eeva-Liisa oli kaikin puolin terve ja reipas nainen, joka oli toiminut pitkään miehensä omaishoitajana ja jäänyt eläkkeelle yrittäjän työstään vasta 73-vuotiaana.

- Äiti olisi elänyt vielä ainakin kymmenen vuotta. Hän puuhasteli koko ajan ja tiskasi meillä tiskitkin käsin, vaikka sanoin, että käytä astianpesukonetta, Marttila muistelee.

"Ettei muille käy näin"

Lopulta Eeva-Liisa pääsi Seinäjoen keskussairaalaan hoitoon diagnoosina ohutsuolen tukkeuma, suolitulehdus ja laaja keuhkoveritulppa. Hänet leikattiin vatsavaivojen vuoksi, ja leikkauksessa todettiin sappikivet, suolen toimimattomuus, suolen puhkeamisia ja vatsakalvontulehdus.

Eeva-Liisa kuoli 17.3.2013 sappikivien aiheuttamaan suolen lamaantumiseen, puhkeamiseen ja vatsakalvon tulehdukseen.

- Se oli järkyttävä hetki. Olimme äidin kanssa hyvin läheisiä, enkä ehtinyt kunnolla hyvästellä häntä, Marttila sanoo.

Mies päätti valittaa äitinsä hoidosta Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviralle.

Päätös tuli viime keväänä. Siinä todetaan, että "Eeva-Liisa Marttilan hoito Seinäjoen terveyskeskuksessa ei ollut asianmukaista. Sairauden kulkuun olisi voitu vaikuttaa toisin toimien. Jos Marttila olisi ohjattu heti erikoissairaanhoitoon, ja jos hänet olisi siellä leikattu, olisi ollut mahdollista, että hän ei olisi menehtynyt."

- Mitään taloudellista korvausta en ole tästä hakenut. Haluan tuoda tapauksen julkisuuteen, ettei muille käy näin. Äitiä on edelleen ikävä, Marttila toteaa hiljaa.

Viesti kopioitu täältä

Edellä heitteillejätetyn ja menehtyneen poika tuo asian julkisuuteen, ettei muille kävisi näin. Hän kirjoitti hädissään jopa tasavallan presidentille, jonka erityisavustaja vastasi, ettei tapaus kuulu presidentin toimivaltaan ja toivotti jaksamista.

Mutta mätä systeemi tuottaa koko ajan uusia uhreja. Kun itse valitin korvapolin heitteillejätöstä eduskunnan oikeusasiamiehelle, joka on täysin toimivaltainen asian suhteen, valitustani ei otettu edes käsittelyyn! Vedottiin, että muistutusmenettely on nopeampaa! Onhan se, jos jaksaa sairaana taistella ja kirjoittaa!

Mutta jos ei jaksa ja uupuu kesken matkan, siihen jää. Jaksoin itse luoda pohjan valitukselleni 29.6.2012 päivittäen sitä viimeksi 2.2.2013. Sitä on kirjoitettu kahdeksannen liuskan alkuun jääden siihen uupumaan. Enempää en ole jaksanut. Sittemmin on vielä paljastunut korvapolin koko törkeä ja lyhytnäköinen hoitokäytäntö, jossa apua tarvitsevat ajetaan vanhanaikaisella ja vahingollisella FESS-leikkauksella ojasta allikkoon ja josta siitäkin pitäisi kirjoittaa. En olisi ikinä uskonut, mihin kaikkeen jäljet johtavat, mihin kaikkeen epäkohdissa törmään.

Ei pelkästään vanhat, vaan myös nuoret, kaikenikäiset, saavat Suomessa samanlaisen kohtelun.

Potilaat ovat vaan esineitä, jotka eivät merkkaa lääkäreille mitään!

Valitettuani korvapolin johtajalle Heikki Rihkaselle heitteillejättämisestäni hän ei laittanut rikkaakaan ristiin! Nyt on hammas poistettu, mutta sieni vaihtanut paikkaa, niin kuin se vaihtoi oikeasta jalastakin vasempaan jalkaan! Muttei viitsitty edes tutkia, hutkittiin terveyteni kustannuksella vaan!
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 11552  La 25 Huh 2015, 0:25 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tapio Rautavaaran elämä päättyi traagisesti - ”lievä hoitovirhe”

Lainaus:
Kohtalokas päivä oli syyskuun 24:s vuonna 1979. Rautavaara oli Tikkurilan uimahallissa Vantaalla. Valokuvaaja odotti altailla Rautavaaraa, joka kävisi suihkussa ja saunassa.

Rautavaara kuitenkin liukastui saunasta tullessaan ja iski takaraivonsa lattiaan. Hän menetti tajuntansa.

Terveyskeskuksessa ommeltiin tikit ja lähetettiin mies kotiin. Seuraavana yönä Rautavaara menehtyi aivoverenvuotoon kotonaan.

Kuolemasta tehtiin esitutkinta ja hoitanutta lääkäriä epäiltiin hoitovirheestä. Lääkintöhallitus kuitenkin totesi lopulta, että hoitovirhe oli lievä. Parhaassa hoidossakin pelastumisen mahdollisuudet olisivat olleet vähäiset.

"Lääkintöhallitus kuitenkin totesi lopulta, että hoitovirhe oli lievä. Parhaassa hoidossakin pelastumisen mahdollisuudet olisivat olleet vähäiset."

- Juu, haistakoon suomettuneet kusipäät vaan paskan. Rautavaaralle ei annettu edes mahdollisuuttakaan selviytyä, totuus on se.

+ + +

Toinen tapaus, jossa menetettiin kallisarvoista aikaa äidin joutuessa taistelemaan kolmen lääkärin kanssa kokonaisen päivän, jonka jälkeen olikin jo liian myöhäistä:

Irja on joutunut hautaamaan kolme lastaan

Lainaus:
Poika oli pudonnut kotonamme pari päivää aiemmin metrin korkeudelta, ja lääkärit kuittasivat haaverin pienenä, harmittomana kopsahduksena. Minä taas uskoin, että lapsellani oli aivoverenvuoto, ja riitelin asiasta kolmen lääkärin kanssa kokonaisen päivän.

Seuraavana aamuna tulikin kiire siirtää Jyrki lentokoneella Helsinkiin. Lähdin mukaan matkaan ja muistan, miten musta marraskuinen taivas oli. Jyrki kuoli matkalla - juuri aivoverenvuotoon.

Olin liian väsynyt syyttääkseni lääkäreitä hoitovirheestä.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 11553  La 25 Huh 2015, 1:11 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hellan lettas sentään, että tunari oikein kuunteli sydämen - muttei ottanut sydänkäyrää! Mistä näitä "lääkäreitä" Suomeen oikein sikiää?!

Infarktin saanut käännytettiin sairaalasta - oli kuolla

Lainaus:
Perhe oli sairaalassa kello 19 jälkeen noin puoli tuntia, jolloin Karalle tehtiin verikokeita, hänen sokeriarvonsa tarkastettiin ja sydän kuunneltiin. Perheen yllätykseksi lääkäri tuli pian kertomaan, että kaikki on kunnossa ja isä voi lähteä kotiin.

Yilmazkart oli huolissaan. Hän kertoi lääkärille, että isä oli saanut 10 vuotta aikaisemmin sydäninfarktin ja olevansa siksi peloissaan hänen puolestaan.

- Pyysin, että jos hän voisi jäädä tänne yöksi.

Lääkäri kuitenkin vakuutteli, että ongelmaa ei ole, potilas on kunnossa ja voi lähteä kotiin. Perhe luotti lääkärin arvioon ja meni kotiin.

- Pari tuntia myöhemmin isä heräsi kotona ja sanoi, että rintaan sattuu.

Lääkäri ihmeissään

Kara kiidätettiin myöhään lauantai-iltana Jyväskylässä sijaitsevaan Keski-Suomen keskussairaalaan.

- Siellä sydänlääkäri oli ihmeissään, että miten potilas on voitu lähettää Äänekosken sairaalasta kotiin. Lääkäri sanoi, että "olet saanut sydäninfarktin". Isän sydän oli melkein pysähtymässä, poika sanoo.

Karalle tehtiin Jyväskylässä pallolaajennus. Hän oli kaksi ja puoli päivää teho-osastolla.

Turkkilaistaustainen perhe on vastikään muuttanut Järvenpäästä Äänekoskelle ja haluaa kertoa varoittavan esimerkin terveydenhuollon puutteista. Isä oli vähällä kuolla.

"Turkkilaistaustainen perhe on vastikään muuttanut Järvenpäästä Äänekoskelle ja haluaa kertoa varoittavan esimerkin terveydenhuollon puutteista."

- Eihän ne ylimieliset juppilääkärit viitsi edes ottaa ihmisen vaivoja tosissaan! Kehtaavatkin kohdella ihmisiä niin kuin roskaa vaan!

+ + +

Näitä tapauksia riittää, Suomen terveydenhuollon taso on ihmisiä halveksivaa ja surkeaa:

Nainen käännytettiin kolmesti sairaalasta

Lainaus:
Iltalehti kertoi torstaina miehestä, joka oli kuolla tultuaan käännytetyksi kotiin Äänekosken sairaalasta.

Nyt Kirsti Stenroth kertoo, että hänet on vuoden sisällä käännytetty kolmesti Äänekosken terveyskeskuksen sairaalasta, ja jokaisella kerralla hänet on vielä samana päivänä jouduttu viemään kiireellä Jyväskylään Keski-Suomen keskussairaalaan.

Ensimmäinen käännytys tapahtui noin vuosi sitten keväällä, kun Stenrothin sydän oireili. Naisella ei ollut aiemmin ollut minkäänlaista sydänvikaa.

- Äitini oli ollut viikon kipeänä ja käynyt joka päivä Äänekosken sairaalassa. Hänelle annettiin aina vain spiraa ja lähetettiin takaisin kotiin. Yhtenä päivänä Äänekosken sairaalakäynnin jälkeen soitin äidille ambulanssin, koska hän ei enää jaksanut edes seistä, naisen poika Kyösti Stenroth kertoo.

Ambulanssi tuli Konnevedeltä ja kuljetti naisen Jyväskylään. Keski-Suomen keskussairaalassa todettiin, että nainen oli saanut sydänkohtauksen. Hänen sydämensä pääsuoni oli tukossa, joten hänet laitettiin heti tiputukseen.

Stenrothille tehtiin sairaalassa sydämen pallolaajennus, jonka jälkeen hän oli vielä viikon sydänteho-osastolla ja kolme päivää normaalilla osastolla.

- Konneveden ambulanssin henkilöstölle suuret kiitokset. He pelastivat äitini hengen. He osasivat toimia ja näkivät hädän, Kyösti Stenroth kiittelee.

Huonossa kunnossa

Seuraava huono kokemus Äänekosken terveyskeskuksen sairaalasta tuli jo muutaman kuukauden päästä, viime syksynä, kun Kirsti Stenrothin vointi yhtäkkiä huononi.

- Veimme tyhmyyttämme hänet taas Äänekoskelle sairaalaan. Äitini kaikki arvot, esimerkiksi kolesteroli ja sokerit, olivat sekaisin, mutta silti Äänekoskella sanottiin, että kaikki on hyvin, tule takaisin 2,5 viikon päästä, Kyösti Stenroth kertoo.

Kirsti Stenrothin vointi meni niin huonoksi kotona, ettei hän pystynyt enää liikkumaan. Perhe vei hänet Jyväskylään sairaalaan. Nainen oli taas viikon hoidettavana osastolla.

Kolmas käännytys tapahtui vajaa kuukausi sitten. Kirsti Stenroth sairastui keuhkokuumeeseen ja hänen happiarvonsa laskivat. Perhe soitti naiselle ambulanssin, joka kuljetti tämän Äänekoskelle sairaalaan.

- Äitiäni odotutettiin siellä viisi ja puoli tuntia. Sen jälkeen hänet siirrettiin ambulanssilla Jyväskylään. Kun pääsimme perille, äitini oli horkassa. Siellä ihmeteltiin, miten tällaisen potilaan on annettu odottaa niin pitkään, Kyösti Stenroth kertoo.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 12333  Ti 27 Syy 2016, 6:28 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sattuneesta syystä uni ei juuri nyt tule päälaen kihelmöidessä, saatuani hoitoa vain Tallinnasta ja senkin rukattuna varpaaseen eikä päähän. Noiden käsissä on tsäänssi päästä hengestään jo nuorena lyhyesti tai pitkään ja kivuliaasti kärsittynä, milloin vain...

Tässä yksi karsea tapaus, joka oli Iltalehdessä 22.9.2016:

Koko stoori ilman sairaalan selittelyjä, jotka voi lukea lehdestä:

Lainaus:
Hän päihitti kuoleman kahdesti

Lappeenrantalainen Elina, 28, selviytyi hyvän kuntonsa ja onnen avulla uskomattomista koettelemuksista, mutta kärsii edelleen pysyvistä vammoista.

Johanna Mattinen

Elina joutui kärsimään vakavan päävamman kanssa päiviä ennen kuin hänen päänsä suostuttiin kuvaamaan Etelä-Karjalan keskussairaalassa.
Kuvauksesta selvisi, että Elina on kiidätettävä välittömästi teho-osastolle Helsinkiin.
Porvoon kohdalla Elinaa kuljettanut ambulanssi joutui onnettomuuteen.

Elokuun puolivälissä Elina oli viettämässä hyvän ystävänsä häitä.
Yöllä tultuaan kotiin hän liukastui ja löi päänsä kivilattiaan. Paikalla ollut avopuoliso kuuli kovan pamauksen.
Elinan korvasta alkoi tulla verta. Hän oli sekava ja kivut olivat sietämättömät. Avopuoliso soitti välittömästi ambulanssin ja Elina vietiin Etelä-Karjalan keskussairaalaan.
– Ensiavussa oksensin koko ajan, minua huimasi voimakkaasti, väsytti ja koski päähän. Olin hyvin sekavassa tilassa, Elina kuvailee.
Hän pyysi useaan otteeseen, että hänen päänsä kuvattaisiin. Elina arvasi, ettei kyse ollut mistään normaalista huimauksesta.
– Olin kuusi tuntia ensiavussa, eikä minua tutkittu mitenkään. Hoitajat katsoivat korvaani ja totesivat, että tärykalvo on ehjä. Minulla diagnosoitiin asentohuimaus, Elina kertoo.
Asentohuimaustestejä hän ei kuitenkaan läpäissyt, sillä hän oksensi jatkuvasti. Lisäksi hänen päätään käänneltiin ja häntä asetettiin luonnottomaan asentoon.
Elinan mukaan hoitajien asenne oli koko ajan vähättelevä. Hoitajat kuvailivat Elinan kärsivän ”vähän päänsärystä” ja pienestä huimauksesta.
– Laitoshoitajakin oli enemmän huolissaan minun voinnistani, Elina kertaa.
Lopulta Elina käskettiin kotiin lepäämään, jossa oireet vain jatkuivat. Kaksi vuorokautta Elina nukkui ja voi pahoin. Hän ei pystynyt syömään tai juomaan, mikään ei pysynyt sisällä.
– Joka kerta, kun heräsin, aloin itkeä, koska olossa ei tapahtunut mitään muutosta. Pelkäsin ja mietin, miksi oireet eivät lopu. Tiesin, että tämä on jotain pahempaa.
Tiistaina avopuoliso ajoi Elinan uudelleen sairaalaan. Sairaalassa Elinaa palloteltiin osastolta toiselle.
– Menin uudelleen ensiapuun, josta minut määrättiin päivystykseen ja päivystyksestä taas ensiapuun. Kun 10. kerran kysyin, että voiko päästä ottaa kuvat, he vihdoin myöntyivät.
Lopputulos oli järkyttävä. Elinan päässä oli nestettä, aivoruhje, kallon murtuma ja hän kärsi keskivaikeasta aivovammasta.

Ambulanssi ojaan

Elina lähetettiin välittömästi ambulanssilla Helsinkiin Töölön sairaalaan. Ambulanssinkuljettaja ei säästellyt vauhdissa, vaan paineli 140 kilometrin tuntivauhtia kohti Helsinkiä.
Porvoon kohdalla ambulanssi joutui vesiliirtoon.
– Yhtäkkiä ambulanssikuski alkoi huutaa ”ei jumalauta, ei saatana”. Sitten tuli kauhea paniikki. Olin taas ihan varma, että kuolen, Elina kuvailee.
Auto nousi kahdelle renkaalle, muttei kaatunut. Sen sijaan se liukui vastaantulevien kaistalle, joka onneksi oli tyhjä.
Vastaantulevien kaistalta auto jatkoi kulkuaan ojaan täpärästi väistäen liikennemerkin tolpan.
Esineitä tippui paareilla makaavan Elinan päälle ja niskat menivät jumiin iskusta. Kuski selvisi vauriotta, mutta Elinaa hoitanut ensihoitaja alkoi välittömästi valittaa kovaa selkäkipua ja joutui lähtemään sairaalahoitoon.
Kolari järkytti pahasti jo muutenkin sairasta potilasta.
– Tuli kauhea tunne, että eikö tässä missään ole turvassa, ei ensiavussa, ei sairaalassa eikä ambulanssissa, Elina muistelee.
Ambulanssi oli kolarin jälkeen ajokelvoton, ja Elina joutui odottamaan ojassa olevassa autossa uutta ambulanssia Porvoosta. Poliisi tuli paikalle ohjaamaan liikennettä, jotta Elina saatiin siirretty turvallisesti toiseen ajoneuvoon parinkymmenen minuutin odottelun jälkeen.

Vihdoin hoitoa

Lopulta Elina pääsi Töölön sairaalan teho-osastolle, jossa hoito oli hänen mukaansa laadukasta. Elinan pää kuvattiin päivittäin ja jatkuvasti tarkastettiin, näkyykö kuvissa luunsiruja. Häntä lääkittiin ja hänen vointiaan valvottiin tiukasti muun muassa verikokeilla.
– Aivojen turvotus lähti onneksi laskemaan, enkä tarvinnut leikkausta, Elina kertoo.
Elinan mukaan sekä ambulanssin henkilökunta että Töölön lääkärit olivat järkyttyneitä naisen kohtelusta Etelä-Karjalan keskussairaalassa.
– Lääkäri totesi, että ellen olisi näin nuori ja urheilullinen, en välttämättä olisi enää elossa. Töölössä myös sanottiin, että aina jos nenästä tai korvasta vuotaa verta päävamman yhteydessä on syytä epäillä kallonmurtumaa, Elina sanoo.
Lisäksi hän sai kuulla, ettei aivovammapotilaan päätä olisi todellakaan saanut käännellä luonnottomiin asentoihin, kuten Lappeenrannan ensiavussa tehtiin.
Elina vietti vuorokauden teho-osastolla ja kaksi päivää vuodeosastolla Töölössä, minkä jälkeen hänet siirrettiin vielä takaisin Lappeenrantaan osastolle kahdeksi päiväksi. Tämän jälkeen hänet päästettiin kotiin.
Yrittäjänä työskentelevä Elina joutui palaamaan jo pian tapahtuneen jälkeen töihin. Parantunut hän ei kuitenkaan ole.
– Haju- ja makuaisti ovat poissa, eikä niistä tiedä palautuvatko ne koskaan. Kärsin myös päivittäisestä kroonisesta päänsärystä eli elän särkylääkkeiden varassa. Minulla on muistikatkoksia ja välillä iskee valtava väsymys kovalla jysäyksellä, sellainen uupumus, Elina kuvailee nykytilaansa.

”Enkeleitä matkassa”

Elina käy edelleen toimintaterapiassa ja säännöllisesti neurologin vastaanotolla. Myös rankat urheilutreenit on nyt kielletty.
Silti Elina on erittäin kiitollinen, että hänelle ei käynyt huonommin.
– Hengenlähtö oli aika monta kertaa lähellä. Olisin voinut kuolla jo heti, kun minut lähetettiin kotiin ensiavusta ensimmäisen kerran, Elina kuvailee.
Avunsaaminen oli tiukassa myös toisella kertaa, kun Elina hakeutui sairaalaan. Ilman jatkuvia pyyntöjä pään kuvaamisesta hänet olisi saatettu lähettää kotiin uudelleen. Epäonnen kruunasi vielä ambulanssin onnettomuus.
– Töölössäkin minulla oli jatkuva pelko, että joku aamu en enää herää ja kuolen aivoverenvuotoon, Elina toteaa.
Elina ajattelee kuitenkin selvinneensä koettelemuksista vähällä.
– Koen, että minulla oli enkeleitä matkassa. Pystyn elämään päänsäryn kanssa ja ilman haju- ja makuaistia. Se, että olisin joutunut työkyvyttömäksi tai halvaantunut 28-vuotiaana olisi ollut paha kolaus, Elina toteaa.
Elina haluaakin omalla tarinallaan muistuttaa, kuinka vakavia pään vammat voivat olla. Lisäksi hän toivoo, ettei kukaan vakavasti loukkaantunut joudu kohtaamaan vastaavaa kohtelua terveydenhuollon ammattilaisilta.
Elina valitti kohtelustaan Etelä-Karjalan keskussairaalaan, mutta sairaala ei ole vielä vastannut väitteisiin hoitovirheistä. Hän on vienyt asian myös eteenpäin Potilasvakuutuskeskukselle.
Nainen kertoo olevansa edelleen järkyttynyt terveydenhuoltohenkilökunnan ammattitaidottomuudesta ja välinpitämättömyydestä, jonka hän Lappeenrannassa kohtasi.
– Olen vasta kuukausi tapaturman jälkeen tajunnut tilanteen vakavuuden ja voimavarani ovat olleet lopussa hoitovirheiden käsittelyssä. Jos en itse olisi pitänyt puoliani ja vaatinut pään kuvausta, olisin voinut kuolla jo monta kertaa tuon viikon aikana, Elina toteaa.
Elina kertoo, ettei hän ikinä tule unohtamaan ala-arvoista kohtelua keskussairaalassa. Hän aikookin taistella hoitovirheistä loppuun saakka.
– Joka ikinen aamu tunnen kiitollisuutta, kun avaan silmät ja tajuan olevani elossa, Elina kertoo.

Elinan nimi on muutettu.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 12464  Ma 05 Jou 2016, 4:51 (GMT+3)  Aihe: Paperityöt kiilasi edelle Vastaa lainaamalla viestiä

Verta oksentava potilas jäi ilman vatsatähystystä ja kuoli sairaalaan

Lainaus:
Käräjäoikeuden selosteesta käy ilmi, että keski-ikäinen miespotilas tuotiin hätäkeskusilmoituksen perusteella päivystyspoliklinikalle. Potilas oli pyörtyillyt ja oksentanut voimakkaasti verta.

Päivystyspoliklinikalla havaittiin, että potilaan hemoglobiinitaso oli vain 107. Potilaalle annettiin tästä syystä punasoluja.

Päivystyspoliklinikan lääkäri piti mahatähystystä tarpeellisena. Hän keskusteli päivystävän kirurgin kanssa. Jostakin syystä tähystykseen ei kuitenkaan ryhdytty.

Ehkä osin syynä oli se, että potilaan tila parani hoidon ansiosta. Hän muun muassa kykeni kävelemään.

Kello 15 aikaan nuori erikoistuva kirurgi tuli työvuoroon. Hänen päätöksellään potilas siirrettiin päivystyksestä nopean diagnostiikan osastolle.

Osastolla potilas sai lääkitystä ja nestehoitoa. Hänen tilansa oli vakaa. Tähystystä ei tehty tai suunniteltu.

"Valmistaudutaan vuotoskopiaan"

Lauantaina aamuyöllä tapahtui romahdus. Potilas kävi levottomaksi ja alkoi rimpuilla. Hän oksensi verta.

Erikoistuva kirurgi sai asiasta tiedon aamulle kello kuusi, kun hänelle soitettiin kotipuhelimeen. 33-vuotias lääkäri ohjeisti punasolutankkauksen ja seurannan.

Aamuseitsemältä potilaan hemoglobiinitaso oli vain 53. Tuon kokeen tulos tuli tosin kirurgeille vasta kello 9.25.

Erikoistuva kirurgi tapasi potilaan yhdeksän aikaan ja soitti heti perään takapäivystäjän toimineelle vanhemmalle kirurgille.

57-vuotias kirurgi antoi puhelimitse määräyksen siirtää potilas teho-osastolle. Nuoren lääkärin kirjauksen mukaan kokenut kollega oli todennut: "Valmistaudutaan vuotoskopiaan, ellei tilanne asetu.

Menehtyi elvyttäjien käsiin

Teho-osastolla potilas sai entistä enemmän uusia punasoluja ja hemoglobiiniarvo kohosi iltapäivään tultaessa 93:een trombosyyttiarvo laski tasolle 112.

Kello 16 potilaan verenpaine romahti. Häntä elvytettiin ja intuboitiin. Suussa ja nielussa oli runsaasti verta. Tilanteesta kerrottiin kirurgian päivystäjille. 27- ja 57-vuotias kirurgi olivat kuitenkin toisessa leikkauksessa.

Potilas menehtyi kello 17.10.

Peruskuolinsyyksi osoittautui melko tuore pohjukaissuolen haava, joka aiheutti runsaan suolistoverenvuoden. Potilaalla oli ollut myös muita sairauksia.

Nuoren lääkärin kertoma

Oikeudelle erikoistuva kirurgi kertoi, ettei ollut perjantaina pitänyt tähystystä tarpeellisena, koska potilas ei ollut vuotanut verta.

27-vuotias oli saanut tietonsa toiselta päivystäneeltä lääkäriltä kuin joka oli potilasta varsinaisesti hoitanut. Hän ei ollut tiennyt, että potilasta hoitanut lääkäri oli kannattanut tähystystä vielä sairaalan tulopäivänä.

Erikoistuvan kirurgin mukaan hän ei reagoinut puheluun aamukuudelta lauantaina, koska oli joka tapauksessa menossa sairaalaan kahdeksaksi aamukierrokselle.

Aamukierroksella nuori lääkäri tapasi potilaan, joka istui sängyllään. Potilaan yleisvointi oli hyvä, vain matala hemoglobiini herätti huolta.

Erikoistuva kirurgi soitti kuitenkin vanhemmalle kirurgille ja kertoi tälle yöllisestä kohtauksesta.

Vanhemman kirurgin kertoma

57-vuotias kirurgi (takapäivystäjä) otti tuon puhelun vastaan kello 9.07. Hän määräsi potilaan teho-osastolle. Kirurgi kertoi oikeudelle, ettei tuolloin tiennyt potilasta hoitaneen lääkärin pitäneen tähystystä tarpeellisena.

Kirurgin mukaan potilas olisi tähystetty heti, jos olisi ollut arki. Nyt oli kuitenkin lauantai ja suunnitteilla oli toinen leikkaus.

Kirurgin mukaan hän päätti potilaiden priorisoinnista senhetkisen tiedon varassa. Leikattava potilas oli hänen arvionsa mukaan enemmän hengenvaarassa.

Ennen leikkausta kirurgi hoiti paperitöitä toimistossa.

Kirurgi katsoi, että menetteli tilanteessa käypä hoito -suositusten mukaisesti.

Käräjäoikeus oli toista mieltä. Käräjäoikeuden mukaan tähystys olisi voitu - ja olisi pitänyt - tehdä ennen toista leikkausta.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 12496  Su 18 Jou 2016, 2:27 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aviomiehen tuska: Terveyskeskus käännytti - vaimo kuoli: "Itku on edelleen herkässä"

Lainaus:
Elokuisesta päivästä vuonna 2015 muodostui painajainen Soinissa asuneille Eila ja Seppo Järviselle.

- Vaimoni valitti huonovointisuutta, tasapainohäiriöitä sekä kovia kipuja jaloissa. Niinpä päätimme ottaa yhteyttä Alajärven terveyskeskukseen saadaksemme apua, 80-vuotias Seppo Järvinen kertoo.

Puhelimessa Eilan saama vastaus oli täysin toisenlainen kuin Järviset odottivat.

- Luurin toisessa päässä käskettiin vaimoni syömään särkylääkkeitä. Samalla evättiin pyyntömme saada ambulanssikyyditys Seinäjoen keskussairaalaan.

- Tuo päätös oli täysin käsittämätön, he antoivat vaimolleni diagnoosin edes näkemättä häntä. Eila oli heille pelkkä ääni langalla, Järvinen huokaa.

Kotona 68-vuotiaan Eilan oireet pahenivat, minkä vuoksi Järviset päättivät hakea apua Tampereelta.

- Eila lähti linja-autolla Tampereelle minun jäädessäni Soiniin. Perille päästyään hän hakeutui omalääkärimme vastaanotolle, missä todettiin liikkeelle lähtenyt veritulppa. Omalääkärimme järjesti Eilalle välittömästi kiireellisen paikan Tampereen yliopistolliseen sairaalaan.

Tutkimusten jälkeen perheen Tampereen kotiin majoittunut Eila ei kuitenkaan ehtinyt sairaalaan. Vaimoaan puhelimella tavoitellut Seppo Järvinen sai lopulta surullisen uutisen poliisilta, jonka puoleen hän kääntyi tuloksettomien soittoyritysten jälkeen.

- Koska en saanut Eilaa kiinni, valtasi minut suunnaton hätä. En lopulta tiennyt tehdä muuta kuin soittaa hätäkeskukseen. Lopulta kello neljä yöllä sain Tampereen kotiimme hälytetyltä poliisilta puhelinsoiton. Kuulin erittäin kohteliaan äänen sanovan osaaottavasti: ”Valitettavasti vaimonne on menehtynyt.”

- Eilan kuoleman aiheutti liikkeelle lähtenyt veritulppa, joka sai aikaan massiivisen sydänkohtauksen. Samalla kävi ilmi, ettei vaimoni ollut ehtinyt sairaalaan saakka, sanoo Järvinen hiljaa.

Lainaus:
Järvinen on pyytänyt vaimonsa tapaukseen liittyviä vastauksia useita kertoja Alajärven terveyskeskuksesta saamatta vastakaikua.

- Mitään ei ole kuulunut. Tuntuu, että he haluavat vain ohittaa tapahtuneen hiljaisessa hengessä. Tämä onkin yksi syy, miksi haluan nostaa tapahtuneen esille. Toivon, että perheemme esimerkki estäisi muita joutumasta kylmän koneiston ihmisarvoa vailla olevaksi pelinappulaksi.

Näitä tapauksia riittää lääkäreiden jatkaessa pröystäilyään ja ihmisten hengen kanssa leikkimistä.

Re: Terveydenhuoltoa arvaustoimistossa?

Lainaus:
Monella olisi paljon sanottavaa, muttei kuolleet ja henkitoreissaan olevat kirjoittele mitään.

Viikonloppuna kulutin tuntitolkulla aikaa etsiessäni netistä yhtä artikkelia, jonka olin lukenut.

Siinä eräs lääkäri hyvin jalosti määritteli, kuinka potilas tietää parhaiten oman vointinsa ja oireensa, ja onpa joku harva saattanut olla joskus oikeassakin, mutta ei ihan, lääkäreiden tietäessä kaikki kuitenkin niin paljon paremmin.

Se oli jossain lehdessä kai, jonka olin mennyt heittämään pois. Alku oli siinä ok, muttei loppu, ja se jäi nyppimään. Vai haluavat lääkärit olla aina oikeassa, kun potilaat maksavat heidän virheensä hengellään vaieten ikuisiksi ajoiksi!

Re: Lääkäreiden julma hoitolinja vaatinut taas uhrinsa - hyvä on lääkärien olla oikeassa uhrien heittäessä henkensä

Minua suututtaa tämä kaikki siksi, etten makaa vielä ruumislaudalla.

Sitten kun makaan, minua ei suututa enää mikään!
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 12873  Pe 21 Hei 2017, 5:14 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varusmies tuupertui Cooperin testin jälkeen - viikon kuluttua todettiin aivokuolleeksi

Lainaus:
Varusmiehen isän mukaan hänen poikaansa hoidettiin epileptisen kohtauksen saaneena potilaana useita päiviä, vaikka kyse oli aivoinfarktista.

Varusmies lyyhistyi maahan Cooperin testin jälkeen Vekaranjärven varuskunnassa.

Vanhemmat eivät ole tyytyväisiä heidän poikansa saamaan hoitoon Kymenlaakson keskussairaalassa.

Lainaus:
Keskiviikkona 12. heinäkuuta vanhempien maailma pysähtyi puhelinsoittoon: heidän poikansa oli tuupertunut armeijan Cooperin testin jälkeen ja kiidätetty ambulanssilla sairaalaan. Tapaus sattui Vekaranjärven varuskunnassa.

Pohjois-Kymen sairaalassa varusmiehelle tehtiin tarvittavia tutkimuksia.

- Päivystävän lääkärin mielestä oli nähtävissä tukos, mutta Helsingin lääkärit olivat sitä mieltä, ettei asiasta ole varmuutta, eikä liuotusta aloiteta, nuorukaisen äiti kertoo.

Varusmies lähetettiin Kymenlaakson keskussairaalaan, jonne hän oli saanut lähetteen magneettikuvaukseen. Äidin mukaan paikalla ollut lääkäri ei nähnyt tarpeelliseksi ottaa magneettikuvaa heti.

Keskiviikon ja torstain välisenä yönä varusmies sai uuden kohtauksen, minkä jälkeen häneltä otettiin magneettikuvat. Kuvissa näkyi vanhempien mukaan laajoja vaurioita oikeassa aivopuoliskossa.

- Hän oli saanut infarkteja useille alueille. Aluksi asiaa epäiltiin sydänperäiseksi, mutta sydämestä ei löytynyt mitään vikaa.

Torstaina hoitoa jatkettiin ennallaan. Varusmies ei pystynyt vanhempien mukaan puhumaan eikä käyttämään vasenta puolta kehostaan.

"Mitään ei ollut tehtävissä"

Nuorukaisen isä kertoo Iltalehdelle, että heidän poikaansa hoidettiin 2,5 vuorokautta epileptisen kohtauksen saaneena potilaana. Vanhemmat kuitenkin huomasivat, ettei pojan käytös ollut ennallaan.

- Vasta meidän pyynnöistämme hänelle tehtiin lisätutkimuksia. Siinä vaiheessa kun olimme tarpeeksi ponnekkaasti vaatineet lisätutkimuksia, peli oli jo menetetty, isä toteaa.

Nuori mies sai vielä kolmannenkin kohtauksen, jolloin hänet kiidätettiin Helsinkiin Meilahden sairaalaan. Hänestä otettiin perjantaina uudet kuvat, joista kohtauksien syy ilmeni.

- Hänen oikea kaulavaltimonsa oli revennyt, siihen oli muodostunut hyytymä, josta oli irronnut paloja, äiti sanoo.

Varusmiestä hoidettiin Meilahden aivohalvausyksikössä, mutta vanhempien mukaan mitään ei enää ollut tehtävissä. Hänelle annettiin kipulääkkeitä sekä pieniä määriä verenohennuslääkkeitä, joilla pyrittiin estämään uusien infarktien synty sekä aivopaineen nouseminen. Nuorukaisen tila oli hengenvaarallinen, mutta vakaa.

Tapahtumia selvitetään

Vanhemmat kertovat, että heidän poikansa kykeni kommunikoimaan kädenpuristuksilla ja halauksilla. Hän ymmärsi puhetta ja tunnisti vanhempansa.

Tiistai-iltana varusmiehelle asetettiin ruokintaletku, ja toimenpide sujui suunnitelmien mukaisesti. Yöllä nuorukaisen hengitys kuitenkin vaikeutui niin paljon, että hänet oli laitettava hengityskoneeseen. Hänet myös kuvattiin uudelleen.

- Kuvista paljastui se, mitä pelkäsimme. Aivot olivat turvonneet ja vauriot olivat saavuttaneet laajuudessaan tärkeimmät elintoimintoja säätelevät osat keskeltä aivoja. Hänen elintoimintojaan pidettiin yllä keinotekoisesti niin kauan, että hänet kyettiin toteamaan aivokuolleeksi.

- Nyt jouduimme jättämään hänet vielä hetkeksi keinotekoisesti koneiden ylläpitämänä henkiin, sillä toivomme, että hän pystyisi omilla elimillään pelastamaan vielä jopa kahdeksan henkeä.

Surun murtamat vanhemmat eivät ole tyytyväisiä siihen, miten Kymenlaakson keskussairaala toimi asiassa, mutta he eivät halua syyttää ketään hoitovirheestä ennen kuin asia on tutkittu perusteellisesti. Isän mukaan parhaillaan selvitetään, olisiko nuorukaista voitu pelastaa, mikäli hänelle olisi annettu erilaista hoitoa.

Meilahdessa poika sai vanhempien mukaan hyvää hoitoa.

Puolustusvoimien suhtautuminen pettymys

Isä kertoo olevansa myös pettynyt tapaan, jolla Puolustusvoimat aluksi suhtautui asiaan. Kun vanhemmat saivat tiedon poikansa tilanteesta aluesairaalasta, isä pyysi varuskunnan päivystäjältä, että hän jututtaisi nuorukaisen palvelutovereita. Isä toivoi päivystäjän kysyvän, olivatko palvelutoverit huomanneet hänen poikansa käyttäytymisessä jotain sellaista, mistä voisi olla lääkäreille hyötyä. Isän mukaan pyyntöä ei toteutettu.

- Samoin pyysin hänen puhelintaan, että jos sieltä löytyisi jotain apua, mutta he ilmoittivat, etteivät saa luovuttaa mitään tietoa meille, isä toteaa.

Järkyttävä tapaus.

Kun mikään ei merkkaa mitään, lepsu linja kaikessa. Magneettikuvat ovat juu kalliita, mutta mihin verrattuna - vanhenevaan laitteeseen, sähköön vai toisten silmäterään, jota he ovat vaalineet kalleimpanaan?

Miksi nämä lääkärit tekevät työtään, jos eivät ota sitä ja ihmisiä vakavasti? Ne, joita hommat eivät kiinnosta, voisivat mennä johonkin ruumiilliseen työhön kunnostamaan vaikka teitä tai rakentamaan homeettomia taloja ja varuskuntia, kuultuani Vekaranjärvenkin olevan homeessa.

Puolustusvoimille sanoisin, että on julmaa ja typerää laittaa 3. päivänä saapuneet alokkaat jo 12. päivänä rankkaan Cooperin testiin, kun kunto ei ole vielä ehtinyt kasvaa.

Vanhemmat joutuvat elämään tämän kanssa koko elämänsä. Hirveä tapa kuolla, sydäntä raastavaa lukea.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Sanasinko Foorumin päävalikko -> Lääketiede Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Muuta tekstin kokoa: - -

Takaisin ylös

Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign