Sanasinko
Wordbazooka

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 
Muuta tekstin kokoa: Suurenna - Pienennä - Palauta oletuskoko
Uskonkirkko | Church of FaithUskonkirkko | Church of Faith

Ministeri vai ruletti?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Sanasinko Foorumin päävalikko -> Elämää ja eduskuntaa
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Pentti Naumanen

Linkki viestiinViesti 1840  Ke 19 Maa 2008, 18:22 (GMT+3)  Aihe: Taitaa olla tulossa hallituskriisi Vastaa lainaamalla viestiä

Suomen hallitus on menettänyt niin pahoin toimintakykynsä, että maassamme taitaa olla hallituskriisi.
Sellainen tietäsi ennenaikaisia eduskuntavaaleja.

Se tästä enää puuttuikin - kunnallisvaalivuonna!!!

Pentti Naumanen
Ahlainen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3074  La 12 Hel 2011, 21:54 (GMT+3)  Aihe: Re: Ministeri vai ruletti? Vastaa lainaamalla viestiä

Pentti Naumanen kirjoitti:
Mitäs sanotte tästä uutisotsikosta: Ministerinsalkuista kiistellään jo.

Vaalit ovat vasta 18.3.07 ja kolme puoluetta tappelee ministerinsalkuista. Hoopoa puuhaa, mutta minkäs aikuisille ihmisille teet?!

Kiitos ja kumarrus Penalle. Penan perustama hyvä ketju pohjaksi tämänkin keväisille eduskuntavaaleille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3097  Ke 16 Hel 2011, 23:50 (GMT+3)  Aihe: Tästä uutisesta kyllä hykertelisit, laitan ketjuusi Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Suomesta löytyi ongelma: heillä on liikaa valtaa

Julkaistu: 10:32
Päivitetty: 10:36

Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö ETYJ tulee tarkkailemaan Suomen vaaleja huhtikuussa.

ETYJ:n vaalijärjestö tapasi tammikuun lopussa suomalaisia viranomaisia, puolueita ja mediaa. Tapaamisten perusteella järjestö päätti lähettää tarkkailijansa ensimmäistä kertaa historiansa aikana Suomeen.

Tärkein syy tarkkailijoiden tuloon on se, ettei suomalaista vaalijärjestelmää ole toistaiseksi tarkkailtu paikan päältä. Tammikuussa ETYJ:n vaaliorganisaatio ODIHR tutustui vaalikampanjoinnin sujuvuuteen ja oli kokonaisuutena tyytyväinen.

ODIHR:n raportista käy kuitenkin ilmi, että Suomen vaalilaki rikkoo ETYJ:n kansanivälistä sopimusta vuodelta 1990: vaalivirkailija voi evätä kansalaiselta halutessaan äänioikeuden, eikä tästä päätöksestä voi valittaa.

ETYJ:n verkkosivuillaan julkaisemassa raportissa todetaan, että pääsy äänestämään on demokratian kulmakivi. Se, että vaalivirkailijan toiminnasta ei voi valittaa, rikkoo ODIHR:n mukaan selvästi niin kutsuttua Kööpenhaminan sopimusta.

- Tämä voi heikentää kansalaisten mahdollisuutta hakea pikaista ja tehokasta korjausta vaalitulokseen, raportti toteaa.

Pahimmillaan tilanne voi johtaa siihen, että vaalivirkailija voi hylätä kansalaisen äänestyskelpoisuuden mielivaltaisesta syystä. Suomessa on ollut tapana, ettei esimerkiksi päihtyneitä päästetä äänestyskoppiin.

Toinen epäkohta eduskuntavaaleissa on se, että pienet eduskunnan ulkopuoliset puolueet eivät saa riittävästi näkyvyyttä julkisuudessa. ODIHR totesi eduskuntapuolueiden saavan valtionavustuksia ja runsaasti julkisuutta muun muassa valtiollisen yleisradioyhtiön vaalitenteissä.

Asiaa on pitänyt esillä muiden pienpuolueiden muassa Itsenäisyyspuolue, joka pitää nykyistä käytäntöä laittomana.

- Yle on lain nojalla velvoitettu kohtelemaan kaikkia puolueita tasaveroisesti, eikä se sitä tee, puolueen puoluesihteeri Saku Mättö kommentoi raporttia keskiviikkona.

Kolmas suuri ongelma suomalaisessa vaalijärjestelmässä on ETYJ:n mukaan joidenkin vaalipiirien piilevä äänikynnys. ODIHR toteaa raportissaan, että suomalaisten äänet eivät ole tasa-arvoisia keskenään todellisen äänikynnyksen vaihdellessa 3:n ja 14:n prosentin välillä.

ETYJ:n vaaliorganisaatio pitää Suomen vaalitapaa ja vaaleja kuitenkin pääosin luotettavina, demokraattisina sekä tasapuolisina. Järjestö päätti kuitenkin lähettää tavanomaisen lähetystön tarkkailemaan suomalaisia vaaleja.

Teemu J. Kammonen

Lainaus: US
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3306  La 12 Maa 2011, 11:32 (GMT+3)  Aihe: Poistuman kautta uutta verta Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Valtava mullistus: Puolet kansanedustajista pihalle?

Julkaistu: 08.03.2011 12:53, päivitetty: 08.03.2011 19:10

Eduskuntaa odottaa historiallisen suuri muutos.

Jopa puolet edustajista voi vaihtua huhtikuun vaaleissa.

Peräti 38 istuvaa edustajaa on ilmoittanut, ettei asetu enää ehdolle.

Eduskuntavaaleihin on asetettu noin 2200 ehdokasta. Ehdokasasettelu päättyi tiistaina, jolloin ehdokashakemukset piti jättää vaalipiirilautakunnille.

Ehdokaslistat vahvistetaan ensi viikon torstaina, jolloin ehdokkaat saavat myös numerot. Vaalipäivä on sunnuntaina 17. huhtikuuta, ja ennakkoäänestys kotimaassa järjestetään 6.–12. huhtikuuta.

STT:n keräämien tietojen mukaan ehdokkaista noin 60 prosenttia on miehiä. Eduskuntapuolueista vain vihreillä on naisenemmistöinen lista.

Eduskunnan ulkopuoliset puolueet ja valitsijayhdistykset ovat asettaneet ehdokkaista reilut 500.

Politiikan tutkija Sami Borg arvioi Tutka-verkkojulkaisussa, että kevään eduskuntavaalien äänestysvilkkaus voi nousta jopa 70 prosenttiin, korkeammalle kuin kertaakaan sitten vuoden 1995 vaalien.

Luopujia on historiallisen paljon. Esimerkiksi vuoden 2007 eduskuntavaaleissa luopujia oli vain 27.

Luopujien suuri määrä yhdistettynä perussuomalaisten ennustettuun rynnistykseen saattaa johtaa siihen, että jopa lähes puolet kansanedustajista vaihtuu.

Pitkäaikainen kansanedustaja, varapuhemies Seppo Kääriäinen (kesk) ei pidä näkemystä tuulesta temmattuna.

- Täysin mahdollista, kun katsoo asiaa edellisten vaalien kokemusten pohjalta lisättynä sillä, mitä gallupit ja kentän tunnelmat kertovat, Kääriäinen kommentoi IS:lle.

Viime vaaleissa 44 istuvaa edustajaa jäi rannalle, eli uusia edustajia 2007 valitussa eduskunnassa oli 71 henkeä. Nyt siis odotetaan huomattavasti suurempaa lukua.

IS kokosi luopujien listan. Siinä on käytetty Suomenmaassa viime viikolla julkaistua numerotietoa. Listassa mainitaan luopuvan ehdokkaan nimi, ikä, äänimäärä ja vaalipiiri.

Keskusta
Heikkinen, Hannakaisa, 36, (7083, Pohjois-Savo)
Karjula, Kyösti, 58, (6016, Oulu)
Karpela, Tanja, 40, (5712, Uusimaa)
Manninen, Hannes, 64, (5548, Lappi)
Pentti, Klaus, 67, (4565, Pirkanmaa)
Salovaara, Pertti, 40, (6350, Pirkanmaa)
Vilkuna, Pekka, 61 (5450, Oulu)

Kokoomus
Hemming, Hanna-Leena, 49, (4203, Uusimaa)
Laxell, Jouko, 63, (5056, Varsinais-Suomi)
Niinistö, Sauli, 62 (60563, Uusimaa)
Ollila, Heikki A., 60, (3869, Pirkanmaa)
Paajanen, Reijo, 60, (4486, Kymi)
Salo, Petri, 51 (6344, Vaasa)
Ukkola, Tuulikki, 67, (4069, Oulu)
Virén, Lasse, 62, (3222, Uusimaa)

Sdp
Ahde, Matti, 65 (4783, Oulu)
Hurskainen, Sinikka, 59 (4866, Kymi)
Kallio, Reijo, 60 (5400, Satakunta)
Kalliomäki, Antti, 64, (9234, Uusimaa)
Koski, Valto, 72 (4922, Kymi)
Koskinen, Marjaana, 49 (7649, Varsinais-Suomi)
Kähkönen, Lauri, 64 (4391, Pohjois-Karjala)
Lahtela, Esa, 61 (10813, Pohjois-Karjala)
Laitinen, Reijo, 61 (5111, Keski-Suomi)
Rönni, Tero, 57 (4665, Pirkanmaa)
Söderman, Jacob, 72, (3902, Helsinki)
Taiveaho, Satu, 34 (6760 Häme)

Vasemmistoliitto
Kangas, Matti, 66 (4539, Keski-Suomi)
Kauppila, Matti, 65 (3468, Häme)
Kuoppa, Mikko, 66 (5324, Pirkanmaa)
Laakso, Jaakko, 62 (3074, Uusimaa)
Tennilä, Esko-Juhani, 63 (7739, Lappi)
Valpas, Unto, 66 (5299, Oulu)

Vihreät
Andersson, Janina, 40 (5587, Varsinais-Suomi)

Rkp
Nordman, Håkan, 66 (5430, Vaasa)

KD
Kallis, Bjarne, 65 (7821, Vaasa)
Kärkkäinen, Kari, 41 (5778, Pohjois-Savo)

PS
Vistbacka, Raimo, 65 (8046, Vaasa)

Mika Koskinen/IS - STT

Lainaus: IS
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3541  Ti 12 Huh 2011, 0:54 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ennakkoäänestys päättyy tänään 12.4.

Tarkoitus on käydä itsekin äänestämässä - mutta ketä?

Olin aiemmin kallistunut Perussuomalaisten Jussi Halla-ahon suuntaan, mutta huti tuli ja ääneni menee ohi. Maku alkoi mennä jo silloin, kun hän keksi laittaa pirunsarvet päähänsä:

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3542  Ti 12 Huh 2011, 1:12 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Olin aiemmin kallistunut Perussuomalaisten Jussi Halla-ahon suuntaan, mutta huti tuli ja ääneni menee ohi.

Sunnuntaina alkoi myös oksettaa metrossa näkemäni Perussuomalaisten mainos, josta nappasin kännykkäkameralla kuvan ja joka meni sanasta sanaan näin:

Lainaus:
Helsingin Perussuomalaiset tiukkoina:

"Suomi ei ole maailman sosiaalitoimisto.
Loppu turvapaikkashoppailulle ja kerjäläisturismille!"

Kansa saamassa tarpeekseen:

"Ehdollisen on oltava poikkeus eikä sääntö"

"Törkeisiin rikoksiin syyllistyneet ulkomaalaiset on karkotettava."

Viimeinen muokkaaja, Admin pvm Ti 12 Huh 2011, 1:22, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3543  Ti 12 Huh 2011, 1:21 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:

Mikä tuossa mainoksessa sitten oksetti? Eniten tökkäsi "turvapaikkashoppailu" ja "kerjäläisturismi", aivan kuin ihmisten hätä olisi vain jotain shoppailua ja turismia!
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3544  Ti 12 Huh 2011, 1:36 (GMT+3)  Aihe: Kristityn vastuu Vastaa lainaamalla viestiä

Admin kirjoitti:
Lainaus:

Mikä tuossa mainoksessa sitten oksetti? Eniten tökkäsi "turvapaikkashoppailu" ja "kerjäläisturismi", aivan kuin ihmisten hätä olisi vain jotain shoppailua ja turismia!

Suomi ei toki voi olla koko maailman sosiaalitoimisto, mutta vastuu se on meilläkin. Jeesuksen esittämänä Uudessa Testamentissa aika painava vertaus ja velvoite lähimmäisten auttamiseen:
Lainaus:
Viimeinen tuomio
31 "Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32 Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33 Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen.
34 Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti.
35 Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne.
36 Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.'
37 "Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: 'Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa?
38 Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut?
39 Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?'
40 Kuningas vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
41 "Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen.
42 Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa.
43 Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.'
44 "Silloin nämäkin kysyvät: 'Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?'
45 Silloin hän vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
46 "Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

Lainaus: Matt. 25:31-46
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3546  Ti 12 Huh 2011, 9:33 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:

Jotain jäi edellisestä vielä hampaankoloon.

Olenhan kirjoittanut täällä myös kerjäämisestä, josta tulee seuraavassa esiin kokonaan erilainen näkökulma:

Kerjääminen
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3547  Ti 12 Huh 2011, 11:33 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Jotain jäi edellisestä vielä hampaankoloon.

Löysin myös yöllä Halla-ahon seuraavan kirjoituksen: Loppurutistus osa 6: 9.4.2011

Kirjoituksessaan hän nostaa uudelleen esiin blogikirjoituksensa vuodelta 2006: Syitä hulluuden voittokulkuun

Jutussaan hän yliviivaa Neekerinsuukko- ja neekeri-sanan jättäen ne kuitenkin näkyviin ja irvaa kuluttajavirastoa ja vähemmistövaltuutettua.

Mutta minullakin on asiasta mielipide, ollut jo kauan:

Jo keväällä 2000 Stockmannin Hullujen Päivien jälkeen lähetin Brunbergille kortin, jossa toivoin heidän vaihtavan neekerinsuukkonimityksensä asiallisempaan. Voi olla, ettei korttiani noteerattu kovinkaan paljon, mutta ainakin Iltalehdessä 17.4.2000 julkaistu kirjoitukseni huomattiin. Juttuni alapuolelle oli laitettu iso kuva nälkään kuolemaisillaan olevasta kehitysmaan lapsesta, jonka kaikki kylkiluut näkyivät.

Kannanottoni jälkeen syntyi runsasta keskustelua puoleen ja toiseen, mutta niin vain nimi vaihtui ja hyvä niin. Kirjoitan aiheesta tässäkin ketjussa, jonka alku on tosi pysäyttävä:

Strange Fruit - Outo hedelmä
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3569  Su 17 Huh 2011, 11:13 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muistakaa käydä äänestämässä, jos ette ole käyneet jo!

Illalla tiedetään sitten enemmän, mikä on vaalien lopputulos.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3570  Su 17 Huh 2011, 11:30 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Muistakaa käydä äänestämässä, jos ette ole käyneet jo!

Illalla tiedetään sitten enemmän, mikä on vaalien lopputulos.

Vaalihuoneistot ovat auki klo 20:een saakka, ja alustavan tuloksen pitäisi olla selvillä viimeistään klo 23.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3571  Su 17 Huh 2011, 22:44 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saksa ei osallistu EU:n "vakausmekanismiin":

Lainaus:
Tiedämme, että vakausjärjestelmä on myös EU:n omien lakien (Maastrich) vastainen, joten EU ei voi väittää vastaan kun Suomen uusi hallitus vaatii yhdessä Saksan hallituksen (uuden?) kanssa järjestelmän uusimista niin, että rahoittajat kantavat ottamiensa riskien seurausten vastuut. Tämä voidaan toteuttaa – varmaan toteutetaan – viemättä pankkeja konkursiin. Vain pankkien omistajat vaihtuvat ja pankkien johto vaihdetaan. Veronmaksajat voidaan pelastaa kohtuuttomilta maksuilta parlamenttien ja niille vastuullisten hallitusten toimesta.

Urpilainen on selvä voittaja, Katainen ja Kiviniemi ovat saaneet täyden tyrmäyksen Saksasta!

Ehtiikö tämä vielä vaikuttaa Suomen vaaleissa?

Ks. myös: Merkels Euro-Plan rüttelt an der Verfassung
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3582  Su 17 Huh 2011, 23:31 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
TS: ”Suomen riski – vakausrahasto onkin velkaloukku”

Julkaistu: 11:15
Päivitetty: 11:19

Pekingin yliopiston rahoituksen professori Michael Pettis antaa Taloussanomien haastattelussa tylyn arvion Euroopan kriisimaiden auttamiseksi perustetuista vakausrahastoista.

Pettisin mukaan velkakriisin ”pitkittäminen” ensin väliaikaisen ja sitten suunnitellun pysyvän vakausrahaston EMV:n avulla on suuri riski Suomelle ja muille euromaille. Taloussanomien mukaan Pettis pitää molempien vakausrahastojen rakennetta ja toteutustapaa suorastaan vaarallisena nimenomaan Suomen kaltaisille korkean luottoluokituksen maille.

– Vakausrahastoihin liittyvät vastuut ja sitoumukset ovat erittäin suuria, ja lisäksi niiden toteutustapaan liittyy arvaamattomia piirteitä. Euromaat ovat saattaneet virittää itselleen varsinaisen velkaloukun, kirjoittaa Pettis sähköpostivastauksessaan Taloussanomille.

Velkaloukku voi hänen mukaansa laueta siinä vaiheessa, kun euromaat joutuvat lunastamaan lupauksensa takauksista kriisimaille ja pääomasitoumuksista rahastoille.

–Silloin viimeistään paljastuu, että vakausrahastot eivät suinkaan lisänneet euroalueen vakautta ja vakavaraisuutta, vaan päin vastoin vaaransivat vahvimpienkin maiden vakavaraisuuden, hän kirjoittaa.

Pettis arvioi lisäksi, että velkakriisi tulee ajamaan euromaat lopullisen päätöksen eteen: euroalueen on joko kehityttävä liittovaltioksi tai hajottava.

Uusi Suomi

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3585  Su 17 Huh 2011, 23:48 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Äänet lähes laskettu:

Kokoomus suurin puolue, perussuomalaisille murskavoitto ja keskustalle rökäletappio

Soini saapui omiensa pariin: "Tuli iso jytky"
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3586  Su 17 Huh 2011, 23:57 (GMT+3)  Aihe: Tilaa uusille Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Kovia nimiä putoamassa eduskunnasta

Sunnuntai 17.4.2011 klo 23.28

Lähes puolet kansanedustajista on vaihtumassa.

Arkadianmäen jättää moni tuttu nimi.

Helsingissä rannalle ovat jäämässä Markku Uusipaavalniemi (ps) ja Arja Karhuvaara (kok). Vihreiden Johanna Sumuvuori on varasijalla, kun äänistä on laskettu 99,1 prosenttia.

Hämeen vaalipiirissä eduskunnasta putoaa muun muassa Risto Autio (kesk).

Keski-Suomen vaalipiirissä Toimi Kankaanniemi (kd) ei pääse eduskuntaan, Lauri Oinonen (kesk) on varalla.

Kymessä putoaa vasemmistoliiton Pentti Tiusanen.

Oulussa kokoomuslaiset Suvi Lindén on putoamassa, Lyly Rajala varmasti ulkona.

Pirkanmaalla Marko Asell, Minna Sirnö ja Marja Tiura ovat kaikki varasijalla.

Uusimaalla putoavat varmasti Merikukka Forsius (kok) ja Kimmo Kiljunen (sd). Kun äänistä on laskettu 95,1 prosenttia, varasijalla ovat muun muassa Jyrki Kasvi (vihr) ja Paavo Väyrynen (kesk).

Vaasassa Juha Mieto (kesk) putosi eduskunnasta.

Varsinais-Suomessa rannalle jäi keskustan varapuheenjohtaja Timo Kaunisto.

IL

Lainaus: Iltalehti

Lue myös: He ovat seuraavassa eduskunnassa!
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3587  Ma 18 Huh 2011, 0:04 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Reuters: True Finns -ilmiö uhkaa Portugalin tukipakettia

Politiikka
Kirjoittanut STT 17.04.2011 23:53
Viimeksi päivitetty 17.04.2011 23:54

Perussuomalaisten eli True Finns -puolueen rynnistys Suomen vaaleissa on uhka Portugalin pelastuspaketille.

Näin tulkitsee eduskuntavaalien tuloksia uutistoimisto Reuters.

Reutersin haastattelema puheenjohtaja Timo Soini peräänkuulutti uusia neuvotteluja Portugalin tukemisesta. Hän arvioi, ettei EU:n pelastuspaketti nykyisellään kestä.

Reuters uutisoi pääministeri Mari Kiviniemen kertoneen kannattajille, että keskusta siirtyy oppositioon. Kokoomus oli nousemassa ensi kertaa Suomen eduskunnan suurimmaksi puolueeksi.

Lainaus: Verkkouutiset
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3588  Ma 18 Huh 2011, 0:09 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Timo Soini, vaalien äänikuningas:

Koko maa - Ehdokkaiden äänimäärät

Ks. myös:

Koko maa - Puolueiden kannatus
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3589  Ma 18 Huh 2011, 0:50 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Admin kirjoitti:
Ennakkoäänestys päättyy tänään 12.4.

Tarkoitus on käydä itsekin äänestämässä - mutta ketä?

Olin aiemmin kallistunut Perussuomalaisten Jussi Halla-ahon suuntaan, mutta huti tuli ja ääneni menee ohi.

Annoin silti Persuille mahdollisuuden, vaikkei edustajani päässyt läpi. Ja näillä eväillä sitä mennään:

Eduskuntavaalien 2011 tulos ja uudet kansanedustajat
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3591  Ti 19 Huh 2011, 23:39 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Persujen voitto säikäytti maailmalla - rinnastus äärioikeistoon

Julkaistu: 18.04.2011 06:00

Perussuomalaisten vaalivoittoa kommentoitiin laajalti myös maailmalla. IS keräsi yhteen ensireaktiot.

Uutistoimisto Associated Press oli hakenut suomalaisia vaalitunnelmia kiteyttämään Helsingissä kampanjoineen perussuomalaisten Tuula Kuusisen.

- Suomalaisia on viisi ja puoli miljoonaa. Meidän täytyy lopettaa rahan antaminen joka toiselle maalle. Meillä ei ole siihen yksinkertaisesti varaa, Kuusinen sanoi AP:lle.

AP:n jutussa povattiin "harmaita hiuksia" eurooppalaisille päättäjille Portugalin apupaketin läpisaamisessa.

Uutistoimisto Reuters huomioikin Timo Soinin Ylen haastattelussa antaman kommentin, jossa tämä uumoili Portugalin tukipaketin kokevan vielä muutoksia.

Arvostetun uutistoimiston levittämä uutinen voi aiheuttaa jopa tutinaa Euroopan pörsseissä, kun ne maanantaina avautuvat.

BBC: Nationalistit voittoon

Britannian yleisradioyhtiön BBC:n nettisivuilla Suomen vaalitulos nousi illalla aivan luetuimpien juttujen joukkoon.

Nationalistit vaalivoittoon Suomessa, kuului BBC:n otsikko.

BBC julkaisi Helsingin yliopiston valtio-opin professorin Jan Sundbergin laajan artikkelin perussuomalaisten juurista. Sundberg selitti voittoa BBC:lle sillä, että perussuomalaiset onnistui saamaan vanhojen puolueiden politiikkaan kyllästyneet suomalaiset liikkeelle. Vaalitulos oli myös syrjäytyneiden vastaisku.

Süddeutsche: Vaarallinen menestys

Saksalainen Süddeutsche Zeitung kommentoi vaalitulosta illalla laajasti. Lehti totesi, että nyt myös Suomella on "vaarallisen menestynyt populistipuolue".

Lehden kommentaattori piti perussuomalaisten voittoa oppituntina muille puolueille, jotka olivat tehneet olonsa liian mukaviksi vallan kahvassa ja olleet kaikesta samaa mieltä.

Kysymys kuuluukin, mitä Soini tekee nyt voitollaan?

Die Welt julisti perussuomalaisten oikeistopopulistien voiton "dramaattiseksi" ja vaalit "protestivaaleiksi".

Lehden kuvissa komeili Timo Soini peukalot pystyssä. Sen sijaan tekstissä povattiin lakonisesti, että vaalitulos voi aiheuttaa vaikeuksia eurovaluutan pelastamistyössä.

Portugalilaislehti: Me autoimme talvisodassa

Portugalilainen Diario de Noticias -lehti ennakoi "apupakettia vastustavan" puolueen voittoa jo ennen vaaleja julkaisemassaan pääkirjoituksessa.

Lehti muistutti, kuinka Portugali auttoi Suomea talvisodan aikana. Lehti siteerasi 21.4.1940 julkaisemaansa uutista, jossa Suomi kiitti Portugalia ruoka- ja vaateavusta sodan aikana.

Suomen kansa ei ikinä unohda jaloa asennettanne, Suomi oli ylistänyt Portugalia viestin mukaan.

Diario de Noticias totesi talvisodan avun johtuneen siitä, että Suomi oli pieni maa, joka kävi taistelua kommunistivaltiota vastaan. Lehti huomautti, että nyt punnitaan, mitä nykypäivän suomalaiset ajattelevat puolestaan EU:n talousavusta pienelle Portugalille.

Carl Bildt: Aihetta huoleen

Ruotsin ulkoministeri Carl Bildt kirjoitti illalla blogissaan, että perussuomalaisten menestys antaa aihetta huoleen.

Hän ei usko, että Suomi kääntää selkänsä Pohjolalle ja Euroopalle.
Mutta ruotsalaisesta näkökulmasta on syytä huoleen, eikä vähiten sen takia, että puolue on esittänyt ruotsin kielen vähemmistöaseman vastaisia mielipiteitä.

Corriere: Soini äärioikeistoa

Italialaislehti Corriere della Sera nosti sunnuntai-iltana Timo Soinin ja hänen puolueensa "Veri Finlandesin" kyseenalaiseen seuraan Euroopan äärioikeistolaisten puoluejohtajien kanssa.

Perusteena oli muualla Euroopassa yleistynyt näkemys, jonka mukaan puolue on oikeistopopulistinen, mikä rinnastuu usein äärioikeistoon.

Soini esiteltiin seurassa, jossa oli mm. Ranskan äärioikeiston Marine Le Pen, Hollannin rasistisen oikeiston Geert Wilders, Britanniassa jopa natsistiseksi mielletty Nick Griffin sekä tietenkin Ruotsidemokraattien Jimmie Åkesson.

Käännös Euroopassa: "Oikeat suomalaiset"

True Finns (englanti), Wahre Finnen (saksa), Sannfinlärdarna (ruotsi), Veri Finlandesi (italia), Finlandeses Verdadeiros (portugali).

Perussuomalaisten nimen käännös toistui eilen ulkomaisten medioiden uutisissa, kun puolueen mahtivoittoa ihmeteltiin ympäri Eurooppaa.
Suoraan käännettynä puolueen nimi ei ulkomailla olekaan perussuomalaiset, vaan pikemminkin "tosisuomalaiset" tai "oikeat suomalaiset".

Puolueen agendaa kuvaillaan laajalti eurovastaiseksi, maahanmuuttovastaiseksi ja oikeistopopulistiseksi. Kaikki ilmaisut ovat perinteisesti hyvin negatiivisia eurooppalaisessa keskustelussa.

Jari Alenius

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3593  Ti 19 Huh 2011, 23:48 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Perussuomalaisten voitto Financial Timesin ykkösaihe

Julkaistu: 18.04.2011 18:39

Suomen eduskuntavaalit ja perussuomalaisten menestys kohosivat arvostetun brittiläisen talouslehden Financial Timesin nettilehden ykkösaiheeksi.

Lehden etusivulla rauhoitellaan eurokriittisen puolueen voiton mahdollisia seurauksia Portugalin lainakriisin hoidolle.

Perussuomalaisten kannatuksesta kertova uutinen oli myös talouslehden luetuin uutinen, joka jätti jälkeensä Fukushiman ydinvoimalaonnettomuudesta ja Libyan tilanteesta kertovat raportit.

Perussuomalaisten voitto kohosi myös BBC:n ykkösaiheeksi. Uutisen alussa Soini tyynnyttelee puolueeseen liitettyjä mielikuvia.

"Emme ole ääriaineksia, voitte nukkua yönne rauhassa”, Soini kertoi brittilehdelle.

IS

Lainaus: Ilta-Sanomat
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3594  Ti 19 Huh 2011, 23:50 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Matti Vanhanen syytti itseään keskustan vaalitappiosta A-Studion haastattelussa

Maanantai 18.4.2011 klo 21.54

Ylen A-Studion haastattelema Matti Vanhanen otti keskustan vaalitappion omille niskoilleen.

Suomen entinen pääministeri Matti Vanhanen (kesk) syyttää puolueensa tuoreesta vaalitappiosta itseään.

- Tiedän, että Suomessa on paljon ihmisiä, jotka ovat kyllästyneet minun naamaani, entinen pääministeri Matti Vanhanen perusteli näkemystään Ylen A-Studion haastattelussa maanantaina illalla.

Vanhaselta kysyttiin millaisia tuntemuksia eduskuntavaalien tulokset olivat hänessä herättäneet. Entinen keskustajohtaja totesi Kiviniemen tehneen vaalituloksesta oikeat johtopäätökset julistaessaan puolueen siirtyvän nyt oppositioon.

Matti Vanhanen päätyi pääministerikaudellaan lehtien otsikoihin muun lautakasakohun ja naissotkujen takia.

IL

Kommentti: Terävä huomio. Vanhasen toilailujen takia nämä olivat jo toiset vaalit, joissa kuljin ryvettyneen Keskustan ohi.

Satuja ja tarinoita Suomen kansalle: Pääministerin morsian ja muita pelejä
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3598  Ke 20 Huh 2011, 0:37 (GMT+3)  Aihe: Svenssonit sössimässä Suomen vaaleja Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Soinin voitto tyrmistyttää Ruotsissa: ”Surullista mutta totta”

Julkaistu: 18.4.2011 11:16

Ruotsalaislehti Expressenin pääkirjoitustoimituksen mielestä Suomen vanhojen suurten puolueiden ei olisi pitänyt ”päästää Timo Soinia sisään”.

Lehden pääkirjoituksessa todetaan, että populistipuolueen nousu Suomen kolmanneksi suurimmaksi puolueeksi on ”surullista, mutta totta”. Suomen kolme vanhaa suurta puoluetta saavat kirjoittajien mielestä syyttää itseään perussuomalaisten vaalimenestyksestä, koska yksikään niistä ei ennen vaaleja kieltäytynyt tekemästä hallitustyötä perussuomalaisten kanssa.

–Vain vihreillä oli poliittista siviilirohkeutta sanoa ei, ihmettelee Expressen.

Expressenin ihmetyksen taustalla on Ruotsin omat taannoiset eduskuntavaalit, joissa maahanmuuttovastainen Ruotsidemokraatit tyrmättiin muiden puolueiden toimesta ennen vaaleja. Ruotsidemokraatit menestyi silti, ja on valtiopäivillä vaa'ankieliasemassa, joskin oppositiossa.

Expressen kuvaa perussuomalaisten olevan puheenjohtaja Timo Soinin ”yhden miehen show”. Hallitusneuvotteluista ruotsalaiset ennakoivat vaikeita, mutta samalla he uskovat Soinin olevan valmis luopumaan periaatteistaan ministerinsalkun vuoksi.

Pääkirjoituksessa kerrotaan myös muiden suomalaispuolueiden halusta saada perussuomalaiset hallitukseen, jotta puolueen suosio lähtisi SMP:n 1980-luvun esimerkiksi tavoin laskuun. Expressenin mielestä Jyrki Kataisen valinta on kuin valitsisi ruton ja koleran välillä; jättääkö perussuomalaiset oppositioon räksyttämään vai kutsua heidät hallitukseen.

Myös Ruotsin pääministeripuolueen, maltillisen kokoomuksen entinen johtaja ja nykyinen ulkoministeri Carl Bildt esittää blogissaan huolensa perussuomalaisten noususta. Bildtin mukaan vaarassa on lähinnä ruotsin kielen asema Suomessa, ei Suomen Eurooppa-politiikka, josta muilla puolueilla on hänen mukaansa vahva näkemys.

Teppo Ovaskainen

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3616  Ma 25 Huh 2011, 11:30 (GMT+3)  Aihe: Melkoista provosointia Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Aftonbladet: Viha suomenruotsalaisia kohtaan kasvaa

19.4.2011 16:32

STT

Tukholma. "Ruotsinkielisiä uhkaa pahoinpitely Suomessa" otsikoi ruotsalainen iltapäivälehti Aftonbladet tiistaina. Lehti nosti Suomen kielikysymyksen näkyvästi esiin verkkosivuillaan.

Aftonbladet kirjoitti muun muassa, kuinka "viha suomenruotsalaisia kohtaan eskaloituu perussuomalaisten menestyksen jälkeen".

Aftonbladet oli haastatellut artikkeliin Hufvudstadsbladetin varapäätoimittajaa Marit af Björkesteniä, jonka mukaan esimerkiksi nuoret pelkäävät puhua ruotsia ulkona pikkutunneilla. Hän kertoo myös ruotsinkielisiin kohdistuvasta kovenevasta retoriikasta nettifoorumeilla.

Aftonbladet tarjosi iltapäivällä myös mahdollisuutta chat-keskusteluun Jörn Donnerin kanssa teemalla "onko suomalaisista tulossa ruotsi-vihamielisiä?".

Päivän lukijakysymyksessä kysyttiin, ovatko lukijat huolissaan Suomessa tapahtuneesta kehityksestä. Kysymys oli jakanut vastaajat iltapäivään mennessä lähes tasan.

Lainaus: HS
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3617  Ma 25 Huh 2011, 11:32 (GMT+3)  Aihe: Ei ihmekään Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Soini tuohtui ruotsalaisten vaalikommenteista

20.4.2011 19:34

STT

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini on tuohtunut ruotsalaisten tavasta arvioida perussuomalaisten menestystä eduskuntavaaleissa.

"Aika uskomatonta tekstiä, mitä olen lukenut itsestäni ja Suomen kansasta. Olen surullinen ja järkyttynyt", Soini totesi keskiviikkona.

Ruotsalainen Expressen-lehti neuvoi, ettei Soinia pitäisi päästää hallitukseen. Aftonbladetin tulkinnan mukaan Suomi kääntyy nyt sisäänpäin. Ruotsin ulkoministeri Carl Bildt huolestui perussuomalaisten menetystä ja purki tuntojaan blogikirjoituksessaan.

Soini vaikutti
hyvin tuohtuneelta vastatessaan toimittajien kysymyksiin puoluehallituksensa kokouksen jälkeen. Oma-aloitteisesti hän ei ottanut asiaa esille.

"Politiikasta voi olla erilaisia mielipiteitä, mutta sitä ei voi arvostella, kuinka Suomen kansa on äänestänyt. Se on yksinomaan meidän oma asia. Emme pyydä Ruotsilta lupaa, kuinka äänestää enkä minä mene Ruotsiin sanomaan, miten heidän pitää äänestää."

Ruotsissa on oltu – myös Bildt – huolestuneita perussuomalaisten suhtautumisesta ruotsin kielen asemaan Suomessa.

"Olen aika yllättynyt. Olen melkein 14 vuotta ollut puoluejohtajana ja aika maltillinen kielikysymyksessä. Nyt olen paholainen numero yksi."

Soini arveli lopuksi, että hänen on parempi olla sanomatta enempää.

"Pidän yhteistyöstä niin paljon, että vahingoittaisin suhteita kovasti, jos sanoisin jotakin enemmän."

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3618  Ma 25 Huh 2011, 11:38 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Soinin muki meni nurin: "Olen järkyttynyt"

Julkaistu: 20.04.2011 19:31

Timo Soini on tulistunut ruotsalaislehdille.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini on tuohtunut ruotsalaisten tavasta arvioida perussuomalaisten menestystä eduskuntavaaleissa.

–Aika uskomatonta tekstiä, mitä olen lukenut itsestäni ja Suomen kansasta. Olen surullinen ja järkyttynyt, Soini totesi keskiviikkona.

Ruotsalainen Expressen-lehti neuvoi, ettei Soinia pitäisi päästää hallitukseen. Aftonbladetin tulkinnan mukaan Suomi kääntyy nyt sisäänpäin. Ruotsin ulkoministeri Carl Bildt huolestui perussuomalaisten menetystä ja purki tuntojaan blogikirjoituksessaan.

Soini vaikutti hyvin tuohtuneelta vastatessaan toimittajien kysymyksiin puoluehallituksensa kokouksen jälkeen. Oma-aloitteisesti hän ei ottanut asiaa esille.

–Politiikasta voi olla erilaisia mielipiteitä, mutta sitä ei voi arvostella, kuinka Suomen kansa on äänestänyt. Se on yksinomaan meidän oma asia. Emme pyydä Ruotsilta lupaa, kuinka äänestää enkä minä mene Ruotsiin sanomaan, miten heidän pitää äänestää.

Ruotsissa on oltu – myös Bildt – huolestuneita perussuomalaisten suhtautumisesta ruotsin kielen asemaan Suomessa.

–Olen aika yllättynyt. Olen melkein 14 vuotta ollut puoluejohtajana ja aika maltillinen kielikysymyksessä. Nyt olen paholainen numero yksi.

Soini arveli lopuksi, että hänen on parempi olla sanomatta enempää.

–Pidän yhteistyöstä niin paljon, että vahingoittaisin suhteita kovasti, jos sanoisin jotakin enemmän.

Kysyjän osa saa riittää

Perussuomalaiset on valmis mukaan neuvotteluihin uuden hallituksen muodostamisesta. Puolueen hallitus sulatteli vaalivoittoa ja arvioi tulevia hallitusneuvotteluja.

Puheenjohtaja Timo Soini teki kokouksen jälkeen selväksi, että tavoitteena on päästä hallitukseen, joka ottaa huomioon myös heidän tavoitteitaan.

–Olen 20 vuotta ollut kysyjänä hallitukselta. Voisin kyllä joskus vastatakin. Katsotaan, luonnistuisiko se, Soini kuvasi ministerihalujaan.

Soini oli haluton kertomaan tässä vaiheessa, mitkä mahdollisesti ovat perussuomalaisille kynnyskysymyksiä.

Samalla Soini vahvisti, että hän on valmis jatkamaan puolueen puheenjohtajana. Kausi on katkolla puoluekokouksessa 18.–19. kesäkuuta Tampereella.

Perussuomalaiset käytti Soinin mukaan eduskuntavaaleihin 360000 euroa.

–Budjetissa pysyttiin eikä euroa velkaa, Soini totesi tyytyväisenä.

STT–HANNU KUPARINEN

Hyvin lohkaistu!
Lainaus:
Politiikasta voi olla erilaisia mielipiteitä, mutta sitä ei voi arvostella, kuinka Suomen kansa on äänestänyt. Se on yksinomaan meidän oma asia. Emme pyydä Ruotsilta lupaa, kuinka äänestää enkä minä mene Ruotsiin sanomaan, miten heidän pitää äänestää.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3619  Ma 25 Huh 2011, 11:41 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Männistö nousi eduskuntaan, Räty putosi

20.4.2011 20:08 | Päivitetty: 20.4.2011 20:32

STT

Eduskuntavaalien tarkistuslaskenta toi odotetun muutoksen. Kokoomuksen Lasse Männistö nousi 27 äänen turvin Helsingin vaalipiirissä puoluetoverinsa Laura Rädyn ohi.

Männistö sai lopulta ääniä 4 866, kun Rädyn äänisaalis jäi 4 839:ään. Vaali-illan tuloslaskennassa ero oli viisi ääntä Rädyn hyväksi.

Tiukalle meni muuallakin
. Hämeessä SDP:n Jouko Skinnari löi puoluetoverinsa Iisakki Kiemungin 64 äänellä.

Varsinais-Suomessa keskustan varapuheenjohtajien välisessä kisassa Annika Saarikko piti pintansa Timo Kaunistoa vastaan 11 äänen erolla.

Pirkanmaalla vasemmistoliiton Anna Kontulan ja saman puolueen Minna Sirnön välille jäi eroa 35 ääntä.

Vaalipiirilautakunnat vahvistivat vaalien tuloksen keskiviikkoiltana.

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3622  Ma 25 Huh 2011, 11:55 (GMT+3)  Aihe: Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Yle: "Kääpiöt hallitsevat Suomea!" - Portugalin ex-presidentti jyrähti

Julkaistu: 21.04.2011 10:03

Talousvaikeuksissa painivassa Portugalissa Suomen eduskuntavaalitulos herättää yhä tunteita.

Portugalin ex-presidentti Mario Soares kirjoitti katkeraa tekstiä, jossa totesi Suomen muuttuneen äärikonservatiiviksi maaksi, kertoo Yle.

Portugalissa pelätään, että vaalituloksen myötä Suomi voi kaataa EU:n ohjelman Portugalin talouden pelastamiseksi.

Soaresin mukaan solidaarisuuden puute leimaa nyt EU:ssa vahvoja, "sekä ei niin vahvoja - kuten Suomea, joka tänään on äärikonservatiivinen".

Sosialisti Soares muisteli sen sijaan lämmöllä Suomen edesmennyttä pääministeriä Kalevi Sorsaa (sd).

- Vertailen keskenään hänen jalomielisyyttään ja niitä kääpiöitä, jotka tänään haluavat hallita Suomea, heidän eettisiä arvojaan ja vihamielisyyttä Portugalia kohtaan - mikä valtava ero! Soares jyrisi.

- Tänään suomalaiset uskovat, että spekulatiiviset markkinat ja rikolliset luottoluokituslaitokset voivat tuhota kansakuntia, joilla on yhdeksän vuosisadan itsenäinen historia. Se on hirmuinen harha, Mario Soares kirjoitti Ylen mukaan.

IS

Lainaus: http://www.iltasanomat.fi/vaalit2011/Yle%20K%C3%A4%C3%A4pi%C3%B6t%20hallitsevat%20Suomea!%20-%20Portugalin%20ex-presidentti%20jyr%C3%A4hti/art-1288384281650.html

Kommentti: Ilta-Sanomien linkki toimii vain kopioimalla koko pötkö selaimen osoitekenttään. Ongelmana huutomerkki, joka aiheuttaa linkin katkeamisen.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3636  Ma 25 Huh 2011, 14:20 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Vaali-iltana putkaan heitetty puheenjohtaja:

"Tämä ei jää tähän"

Lauantai 23.4.2011 klo 18.17 (päivitetty klo 18.36)

Poliisi otti sunnuntai-iltana kiinni Köyhien asialla -puolueen puheenjohtajan, joka yritti päästä Musiikkitalon vaali-iltaan.

Eduskuntapuolueiden puheenjohtajat saapuivat viime sunnuntaina Yleisradion, MTV3:n ja STT:n järjestämään puoluejohtajien haastattelutilaisuuteen Helsingin Musiikkitaloon. Kahdeksan pienpuolueen edustajalle kutsua tilaisuuteen ei lähetetty.

Köyhien asialla -puolueen puheenjohtaja Terttu Savola, 69, saapui silti paikalle ennen kello kahdeksaa illalla.

- Vaali-iltaan on aina kutsuttu kaikki puolueet paikalle. Menin ovelle ja sanoin, että minä olen Terttu Savola, täällähän on tämä puheenjohtajien tilaisuus.

Ylen työntekijä ja vartijat eivät suostuneet päästämään Savolaa sisälle ilman kutsua.

- Kysyin, millä rahalla tämä ohjelma tehdään, ja minulle vastattiin, että lupamaksuilla. Siihen sanoin, että pitäisihän kansan saada nähdä viralliset puolueet.

- Ylen työntekijä sanoi minulle, ettei ole tilaa. Ihmettelen, että tilaa on kahdeksalle puheenjohtajalle, muttei toiselle kahdeksalle, Savola sanoo.

Savolan kertoman mukaan hän vaati saada puhua Ylen päättävän henkilön kanssa. Siinä vaiheessa vartijat nappasivat kiinni hänestä ja raahasivat hänet pois ovelta ja koko Musiikkitalon piha-alueelta.

- Sain mustelmia ja ruhjeita. Minulla on niistä lääkärintodistus, Savola sanoo.

Loppuilta putkassa

Savola ei luovuttanut, vaan palasi selvittämään asiaa. Tässä vaiheessa mies, joka oli ilmeisesti vartija, sanoi kutsuvansa paikalle poliisit.

- Sanoin, että siitä vaan. Tästähän pitääkin keskustella.

Savolan mukaan paikalla oli poliisin partioita, mutta näitä ei kiinnostanut keskustella tilanteesta. Odotellessaan Savola näki Musiikkitalon sisällä poliisilla uhanneen miehen ja päätti mennä kysymään, missä viipyy sellainen komisario, joka puhuisi hänen kanssaan.

- Tartuin ovenripaan ja sain jalan oven väliin. Kaksi vartijaa hyökkäsi kaksi vartijaa minun kimppuuni ja otti kiinni. Autosta juoksi vielä kaksi poliisia, ja minut vietiin mustan maijan perälle istumaan. Minulle sanottiin, että teidät viedään nyt kisahallin putkaan, ja te olette siellä vaali-illan loppuun.

Näin myös kävi. Savola pääsi lähtemään putkasta kello yhdentoista aikaan. Hän ehti istua siellä noin kaksi tuntia.

Päivystävä komisario Jorma Makkonen arveli STT:lle alkuviikosta, ettei Savolaa tulla syyttämään mistään.

Jatkotoimet harkinnassa

Savola kertoo, että hän aikoo ryhtyä jatkotoimenpiteisiin välikohtauksen johdosta.

- Tämä ei jää tähän.

Hän ei kuitenkaan vielä osaa sanoa, mitä aikoo tarkalleen tehdä.

Tilaisuuden järjestäjille Savola lähettää seuraavat terveiset:

- Minulle ilmoitettiin jyrkästi, että vain eduskuntapuolueet pääsevät tilaisuuteen. Mistä he tiesivät, mitkä ovat eduskuntapuolueita, kun äänestysaika ei ollut päättynyt?

Savola uskoo, että syy porttikieltoon on se, että hän edellisten eduskuntavaalien aikaan sanoi paljastaneensa suuren vaalivilpin. Savola väittää muun muassa puolueensa kotisivuilla, että vuoden 2007 vaaleissa hänen ja toisen Köyhien asialla -puolueen ääniä siirtyi muiden puolueiden ehdokkaille.

- Minua pelätään hirveästi, eikä minua voida päästää mihinkään.

Savola epäilee, että vastaavanlaista vilppiä on sattunut myös tämän vuoden vaaleissa. Hänen väitteitään vaalivilpistä ei ole todistettu.

Eduskuntavaalien alla vaalien epäselvyyksiin kiinnitti huomiota myös Ylen MOT-ohjelma. Ohjelmassa väitettiin tammikuussa, että vaaliuurnista löytyy usein enemmän annettuja ääniä kuin mitä äänestyspaikoilla on käynyt äänestäjiä. Oikeusministeriön vaalijohtaja Arto Jääskeläinen myönsi ohjelmassa, että ongelmia on, mutta hänen mielestään heitot ovat hyvin pieniä.

STEFAN LEPPÄNEN
stefan.leppanen@iltalehti.fi

Lainaus:
LISÄÄ AIHEESTA

HS paheksuu

Savola sai perjantaina arvovaltaista tukea, kun Helsingin Sanomat paheksui perjantaina pääkirjoituksessaan tämän kiinniottoa.

- Tämä ei ole uutinen Valko-Venäjältä, vaan Suomesta viime sunnuntailta, Helsingin Sanomat kirjoittaa.

Lehti huomauttaa, että Musiikkitalolla järjestettiin lehdistötilaisuus, ei kansallisia vaalivalvojaisia.

- Mutta silti: Kahdeksan rekisteröidyn puolueen puheenjohtajia ei haluttu edes paikalle. Heistä se, joka uskalsi nostaa asiasta metelin, heitettiin putkaan. Se on häpeä.

Lainaus:
FAKTA

Köyhien asialla

Puheenjohtaja Terttu Savola (s. 22. kesäkuuta 1941) perusti Köyhien asialla -puolueen vuonna 2002.

Perussuomalaisten kanssa solmitun vaaliliiton myötä Savola nousi Espoon kaupunginvaltuustoon vuonna 2008.

Ennen omaa puoluettaan Savola on vaikuttanut kristillisissä, perussuomalaisissa ja remonttiryhmässä.

Eduskuntavaaleissa 2011 Köyhien asialla sai yhteensä 1 335 ääntä, joista Helsingissä ehdolla ollut Savola 396.

Savola kuvaili itseään Helsingin Sanomien vaalikoneen esittelyssä näin: Altruistinen poliitikko, joka haluaa tehdä työtä myös huonompiosaisten hyväksi.

Lainaukset: IL
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3639  Ma 25 Huh 2011, 14:42 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
He ovat Suomen teekutsuliike - FT: ”Suurin pommi sitten itsenäisyyden”

Julkaistu: 23.4.2011 12:19

Perussuomalaiset osoittavat todeksi länsieurooppalaisen trendin, jossa tavallisen kansan huolet ja mielipide on ohitettu liian pitkään kansallisen politiikan tasolla. Suomalaiset ovat huolissaan siitä, että rikas pohjoinen maa on joutunut lypsylehmäksi etelän huolimattoman politiikan vuoksi.

Tätä mieltä on Financial Timesin Euroopan politiikkaa seuraava kolumnisti Tony Barber. Hän kuvailee suomalaisten vaalienjälkeisiä tunnelmia tänään julkaistussa kolumnissaan.

- Perussuomalaiset räjäyttivät suomalaisen politiikan suurimman pommin sitten kansakunnan itsenäisyysjulistuksen vuonna 1917, Barber kirjoittaa.

Tony Barberin analyysin mukaan euron kriisi ja Portugalin kaatuminen ulkomaiden hätärahastojen syliin takasi perussuomalaisille voiton viime sunnuntain vaaleissa.

Hän uskoo, että puolueen voitto heijastelee yleisempää eurooppalaisten populistipuolueiden nousua ja kansalaisten kyllästymistä kansainvälistymispolitiikan kaukaisuuteen.

- Samalla tavoin kuin Yhdysvaltojen teekutsuliike heijastaa maan vanhaa poliittista juonnetta, perusuomalaiset muistutavat maan eristäytyneestä perinnöstä, Barber vertaa.

Barberin tekstin voit lukea kokonaisuudessaan täältä.

Teemu J. Kammonen

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3657  Ti 26 Huh 2011, 22:56 (GMT+3)  Aihe: Johtamaan ulkoasiain-, hallinto- ja puolustusvaliokuntaa Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Eduskunnan valtajako selvisi – Näille paikoille perussuomalaiset

Julkaistu: 10:49

Eduskunnan valiokuntien puheenjohtajuudet on nyt jaettu puolueiden kesken. Kokoomuksella ja SDP:llä on johdettavinaan neljä ja perussuomalaisilla kolme valiokuntaa.

Perussuomalaiset ryhtyvät johtamaan ulkoasiain-, hallinto- ja puolustusvaliokuntaa.

Suurta valiokuntaa johtaa SDP. Demarijohdossa mennään lisäksi perustuslaki-, tulevaisuus- sekä työelämä- ja tasa-arvovaliokunnissa.

Kokoomus johtaa valtiovarain-, sivistys-, laki- ja liikennevaliokuntaa.

Keskusta johtaa maa- ja metsätalous-, sosiaali- ja terveys- sekä talousvaliokuntaa.

Vasemmistoliitto vetää ympäristövaliokuntaa ja vihreät tarkastusvaliokuntaa.

Valiokuntien puheenjohtajat eivät vielä ole selvillä.

Valiokuntajaosta päätettiin eduskuntaryhmien puheenjohtajien neuvotteluissa tänään.

Tuoreille kansanedustajille on tänään jaettu valtakirjat. Huomenna kello 12 alkaa eduskuntakauden ensimmäinen täysistunto, jossa käydään puhemiehen ja varapuhemiesten vaalit.

Uusi Suomi

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3717  Ke 04 Tou 2011, 15:01 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Sofi Oksanen vertasi perussuomalaisia natseihin

Julkaistu: 28.04.2011 08:40, päivitetty: 28.04.2011 10:22

Kirjailija Sofi Oksanen luonnehtii perussuomalaisten taideagendaa kovin sanoin italialaisessa La Repubblica -sanomalehdessä.

Sofi Oksanen sanoo lehden haastattelussa, että kulttuurin alalla puoluejohtaja Timo Soinin ajatukset ovat kuin suoraan kuuluisalta hirmuvaltiaalta.

- Taiteilijana olenkin hyvin ymmälläni siitä, että vuonna 2011 puoli miljoonaa maanmiestäni äänesti puoluetta, jonka inspiraation lähteenä on Hitler, Oksanen sanoo lehdessä.

Kirjailijan mukaan lehti kirjoittaa kuitenkin omiaan.

- En ole sanonut noin! Oksanen puuskahti IS:lle keskiviikkona Silberfeldt-kustantamonsa avajaisjuhlassa.

Oksanen epäilee, että italialainen toimittaja on voinut käsittää väärin, koska haastattelu tehtiin englanniksi.

"En voi tarkistaa, mitä Italiassa kirjoitetaan

- Minulla ei ole mahdollisuutta tarkistaa, mitä Italiassa kirjoitetaan, Oksanen muistutti.

Perussuomalaisten kulttuuripolitiikkaa Oksanen kyllä kritisoi vertaamalla sitä natsien näkemyksiin.

- Olen kyllä hämmästynyt perussuomalaisten taidepolitiikasta, joka on kuin kolmannesta valtakunnasta, Oksanen totesi IS:lle.

- En usko, että perussuomalaisia äänestäneet ovat edes tutkineet heidän taideohjelmaansa, joka muistuttaa diktatuurimaisesta hallinnosta ja kaventaisi sananvapautta.

La Repubblican juttu julkaistiin aukeamalla, jossa käsitellään Euroopan äärioikeistoliikkeitä, ja perussuomalaiset on luettu siinä muiden äärioikeistopuolueiden joukkoon.

IS

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3719  Ke 04 Tou 2011, 15:08 (GMT+3)  Aihe: Kovaa peliä Bostonissa... Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
"Neekeriukolla" kuohuttanut kansanedustaja: Video käsitettiin väärin!

Julkaistu: 28.04.2011 06:45

Suurta nettikuohuntaa aiheuttanut kansanedustaja Teuvo Hakkarainen (ps) kommentoi IS:lle ulkomaalaislausuntojaan.

Hakkarainen otti keskiviikkona kantaa Helsingin Sanomien nettivideolla muun muassa maahanmuuttoon. Kansanedustajan mielestä ”maahanmuuttohomma” pitää saada kuriin.

- Kaverin poika on rajalla töissä, ja se sanoo, että neekeriukko tulee eikä osaa mitään muuta sanoa kuin turvapaikka, ja heti ollaan sisällä, Hakkarainen sanoo videolla.

IS:n keskiviikkoiltana tavoittama Hakkarainen halusi pehmentää puheitaan.

Hakkaraisen mielestä hänen lausuntonsa videolla on käsitetty väärin ja sitä on vääristelty.

- Olen maahanmuuton kannalla, jos maahanmuuttajat tulevat tänne tekemään töitä. Sitä en kuitenkaan hyväksy, että he tulevat Suomeen elämään sosiaaliturvalla, Hakkarainen sanoo IS:lle.

Hakkaraisen videolausunnoista tulistui eilen Suomen jalkapallomaajoukkueen tähtipelaaja Perparim Hetemaj.

Lue päivän Ilta-Sanomista, millaisia terveisiä Hakkarainen lähettää häntä Facebookissa uhanneelle Hetemajlle.

Jarno Ranta

Lainaus: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Neekeriukolla%20kuohuttanut%20kansanedustaja%20Video%20k%C3%A4sitettiin%20v%C3%A4%C3%A4rin!/art-1288385338001.html

Ilta-Sanomien epäonnen linkki! Toimii vain kopioimalla koko pötkö selaimen osoitekenttään.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3720  Ke 04 Tou 2011, 15:18 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Halla-aho: Tästä salkusta päästävä eroon

Julkaistu: 27.04.2011 21:13

Perussuomalaisten tuore kansanedustaja Jussi Halla-aho haluaisi lakkauttaa Suomesta ministerinpostin, joka hänen mielestään on luotu Rkp:tä varten.

Halla-aho sanoo Nelosen uutisten haastattelussa, ettei hän ollut itse aktiivisesti hakenut hallintovaliokunnan puheenjohtajuutta. Halla-aho tulee heiluttamaan nuijaa nyt maahanmuuttoasioiden käsittelyssä.

– Paikka on siinä mielessä tietysti oikea, että 15 000 ihmistä äänesti minua ja suurin osa niistä maahanmuuttokysymysten vuoksi, jotka kuuluvat tämän kyseisen valiokunnan toimialaan.

Halla-ahon mielestä maahanmuuttoasiat pitäisi palauttaa suoraan sisäministerin alaisuuteen.

- Uskoisin, että tämä maahanmuuttoministerin salkku perustettiin vuoden 2007 vaalien jälkeen, lähinnä jotta Rkp:lle saataisiin tällainen jakojäännös ministerinposti. Sinänsä se on täysin tarpeeton ja pidän toivottavana että siihen tehtävään ei erikseen valita ketään.

Halla-aho ei halunnut ottaa kantaa, pyrkiikö hän vielä ministeriksi. Hän myönsi, että kiinnostusta sisäministerin salkkuun olisi.

Hän korosti, että ensimmäisen kauden kansanedustajana hänen aikansa menisi suurelta osin teknillisluonteiseen asioiden opetteluun eikä hän ehtisi ajaa niitä asioita, joiden takia hänet on eduskuntaan valittu.

IS

Totta vai tarua? Sanoiko Halla-aho oikeasti näin:

"Hän korosti, että ensimmäisen kauden kansanedustajana hänen aikansa menisi suurelta osin teknillisluonteiseen asioiden opetteluun eikä hän ehtisi ajaa niitä asioita, joiden takia hänet on eduskuntaan valittu."

- Jos sanoi, voi kuivua kuin rusinapulla kokoon persujen uho...
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3755  Pe 06 Tou 2011, 14:53 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Perussuomalaiset vastaa "ei" pysyvälle vakausrahastolle

Politiikka
Kirjoittanut RS 02.05.2011 12:12
Viimeksi päivitetty 02.05.2011 15:55

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä ei voi "hyvällä omallatunnolla" tukea Portugalin tukemista.

Käytännössä perussuomalaisten ryhmä vastaa siis "ei" hallitustunnustelija Jyrki Kataisen (kok.) kysymykseen, "oletteko valmiit hyväksymään Suomen jo tekemien sitoumuksien loppuunsaattamisen euroalueen sekä Suomen vakauden, talouskasvun ja työllisyyden turvaamiseksi"?

Vastauksen mukaan perussuomalaiset voi - tosin pitkin hampain - hyväksyä lähes valmiiksi neuvotellun Portugali-paketin, kunhan se ei merkitse Suomen sitoumusten kasvattamista väliaikaisessa kriisirahastossa. Ja sitä se ei merkitsisi: Portugali-paketti mahtuu hyvin eduskunnan hyväksymiin kahdeksan miljardin euron takausvaltuuksiin.

Kataisen kysymyksessä sitoumukset tarkoittavat Suomen osallistumista Euromaiden väliaikaisen rahoitusvakausvälineen (ERVV) ja vuoden 2013 puolivälissä voimaan tulevan Euroopan pysyvän vakausmekanismin (EVM) myöntämien lainojen takaamiseen.

EVM:ään perussuomalaisten ryhmän kanta on ykselitteinen: ryhmä ei hyväksy koko 700 miljardin euron pysyvän vakausmekanismin luomista. Euroopan päämiesten on määrä päättää EVM:n perustamisesta kesäkuun lopun huippukokouksessaan.

Kataisen tunnustelemaan enemmistöhallitukseen tulossa oleva SDP puolestaan on ottanut aikaisemmin myönteisen kannan pysyvään vakausmekanismiin.

Kiireellisin asia on päättää Suomen osallistumisesta ERVV:n Portugalin hätälainojen takaamiseen. Siitä pitäisi tehdä päätös viimeistään toukokuuun 25. päivään mennessä. Euromaiden on oltava yksimielisiä Portugalin tukemisesta noin 80 miljardin euron lainoilla, muuten ERVV ei voi lainata euroakaan.

- Valitettavasti emme usko tähän saakka omaksuttujen toimenpiteiden kestävyyteen ja oikeudenmukaisuuteen. Kriisiä on yritetty hillitä näillä edellä mainituilla toimenpiteillä yli vuoden päivät huonolla menestyksellä; nyt ollaan jo kuilun partaalla. Jokainen askel eteenpäin siirtää riskejä ja tappioita suomalaisten sekä muiden maiden veronmaksajien kannettaviksi, todetaan ryhmän maanantaina julkistamassa vastauksessa.

- Emme voi hyvällä omallatunnolla tukea Portugal-pakettia emmekä pysyvän vakausmekanismin luomista. Emme myöskään hyväksy Suomen vastuiden kasvattamista väliaikaisessa rahoitusvakausvälineessä, ryhmä linjaa.

Muuten perussuomalaisten ryhmä on valmis osallistumaan neuvotteluihin kokoomusjohtoisen enemmistöhallituksen muodostamiseksi eduskuntavaalien tuloksen pohjalta.

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3762  Pe 06 Tou 2011, 16:02 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Perussuomalaiset innostui: Portugali ja Kreikka ulos eurosta!

Julkaistu: 05.05.2011 10:43, päivitetty: 05.05.2011 11:46

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Pirkko Ruohonen-Lerner on saanut eurokritiikilleen uutta intoa suomalaisprofessorien kommenteista.

Ruohonen-Lerner vaatii Kreikan ja Portugalin heittämistä ulos eurosta.

- Kreikan ja Portugalin olisi pitänyt antaa pitää omat valuuttansa, sanoo Ruohonen-Lerner IS:lle.

Samoilla linjoilla oli kansantaloustieteen professori Vesa Kanniainen Ylen Aamu-tv:n haastattelussa tänään aamulla. Myös hän irrottaisi kriisimaat Kreikan ja Portugalin eurosta.

Kreikan ajautumista velkasaneeraukseen puolestaan povasi taloustieteen asiantuntija, professori Bengt Holmström Ylen A-plus-ohjelmassa keskiviikkoiltana.

Ruohonen-Lerner: Kreikka valehteli

Ruohonen-Lernerin mielestä maita, joilla on erilainen talous ja eivät täten ole eurokelpoisia, ei olisi pitänyt ottaa yhteisvaluuttaan.

- Ennen kaikkea Kreikka väärensi talouslukujaan ja valehteli tietojaan, kun se hyväksyttiin euroon. Tilanne on moraalisesti kestämätön, sanoo Ruohonen-Lerner.

Hän muistuttaa, että perussuomalaiset vastusti Kreikan tukemista 2010.

- Tuolloin sanottiin, että tämän myötä sammutetaan tulipalo. Nyt nähdään, onko tulipalo sammunut.

Ruohonen-Lerner sanoo, että jo Kreikan kohdalla olisi pitänyt lyödä nyrkki pöytään.

- Mitä enemmän sitoutumuksiin laitetaan nimiä, sen kalliimmaksi tämä tulee. Useat asiantuntijat ovat sanoneet, että velkasaneeraus on tie, mihin maat ovat ajautumassa.

Ruohonen-Lerner kuitenkin tähdentää, ettei hän halua syyttää ketään kriisitilanteesta. Hän ei myöskään halunnut, että tähän tilanteeseen joudutaan ja huomauttaa, että tulevia asioita on vaikea ennustaa etukäteen.

"Kansalliset valuutat takaisin"

Ruohonen-Lerner ei ota suoraan kantaa siihen, pitääkö kaikki kriisimaat saada pois eurosta.

- Kriisimaat ovat erilaisia. Meidän pitää neuvotella asiantuntijoiden kanssa, miten he näkevät tilanteen.

Yksi asia kuitenkin on varmaa.

- Portugalia ei saa tukea, lataa Ruohonen-Lerner.

Hän myös väläyttää paluuta kansallisiin valuuttoihin.

- Visa-kortilla pystyy maissa nostamaan rahaa ja maksamaan laskuja, ja paluuta kansallisiin valuuttoihin pitääkin tutkia herkällä korvalla. Eurossa oli suuri valuvika.

"Seuraavat kriisimaat: Espanja, Italia ja ehkä myös Belgia"

Ruohonen-Lerner pelkää, että kriisimaita tulee jatkossa lisää.

- Vaarassa ovat Espanja ja mahdollisesti myös Italia. Jos Portugalille käy huonosti, Espanjalle käy seuraavaksi huonosti, koska se on sidoksissa Portugaliin.

- Myös Belgiasta on puhuttu, mutta se on ollut vähemmän esillä, Ruohonen-Lerner jatkaa.

Käykö Suomelle samalla tavalla?

- Voi, kun edessäni olisi kristallipallo. Elämme epävarmuuden tilassa. Jos osaisin kysymykseen vastata, tuskin olisin tässä tilanteessa. Olisin muualla.
Ruohonen-Lerner kuitenkin luottaa Suomeen ja myös esimerkiksi Saksaan.

- Näissä maissa tilanne on erilainen kuin kriisimaissa. Meillä kokonaisvelka-aste ei ole niin hälyttävä kuin monilla muilla maila. En vähättele velkamäärää. Se on suuri, mutta ei samalla tavalla hälyyttävä kuin monilla muilla mailla. Meillä talous on suhteellisen hyvässä kunnossa, ja nyt se kasvaa.

Jarno Ranta

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3770  Pe 06 Tou 2011, 17:41 (GMT+3)  Aihe: Portugalin kultavaranto 383 tonnia, Suomen 49 tonnia Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Portugalin valtava "kätketty" kultavaranto paljastui - tyrmistys heräsi

Julkaistu: 06.05.2011 07:49, päivitetty: 06.05.2011 08:00

Samaan aikaan kun Portugali neuvottelee hätälainoista Euroopan unionin ja Kansainvälisen valuuttarahaston kanssa, on paljastunut, että maa omistaa kultaa 14 miljardin euron edestä.

Portugalin tukipakettia valmisteltaessa Euroopasta on alkanut kuulua yhä kriittisempään hämmästelyä, miksi valtavien kultavarantojen maata pitäisi auttaa.

- Portugalilla on kätkössä valtavat kultavarannot, paljastaa saksalainen Der Spiegel -lehti.

Juttu Portugalin salatuista kultavarannoista on noussut esille lukuisissa suomalaisissakin verkkokeskusteluissa.

Portugali neuvottelee hätälainoista Euroopan unionin ja Kansainvälisen valuuttarahasto IMF:n kanssa. Kulta on kalleimmillaan vuosiin, joten nyt pohditaan, voisiko Portugali helpottaa tilannettaan myymällä kultaansa.

Portugalilla on Wall Street Journalin mukaan kultavarantoja 383 tonnin verran, joiden arvo on yli 14 miljardia euroa.

Suomen Pankin kultavaranto on 49 tonnissa.

- Kaikkien maiden tulisi hyödyntää ensin omat varantonsa, ennen kuin ottaa vastaan muiden maiden apua, sanoo Saksan parlamentin talousvaliokunnan jäsen Frank Schaeffler, Bloomberg Businessweek -lehdessä.

Markkina-analyytikko Eija Salavirta sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa, että Portugali voisi teoriassa helpottaa asemaansa kultavarantoaan keventämällä.

Salavirta kuitenkin muistuttaa eurooppalaisten keskuspankkien välisestä sopimuksesta, jolla säädellään vuosittain myytävän kullan määrää. Myös nopea ja voimakas tarjonnan kasvu saattaisi painaa kullan markkinahinnan laskuun.

IS

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3772  Pe 06 Tou 2011, 17:51 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri niin:

Saksalaispoliitikot vaativat: Portugalin myytävä kultansa ennen tukipakettia

Lainaus:
Viime kuussa Portugalin kultavarannot olivat noin 12 miljardin suuruiset, kertoo uutistoimisto AFP. Useat saksalaispoliitikot ovatkin vaatineet talouskriisin partaalla roikkuvaa maata myymään kultansa.

Lainaus: IL
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3781  Su 08 Tou 2011, 0:05 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Keskustan tappion seuraus:

Toistakymmentä saa lähteä

Perjantai 6.5.2011 klo 15.45

Keskustan palveluksesta saa lähtöpassit toistakymmentä työntekijää vaalitappion aiheuttaman puoluetuen romahduksen seurauksena.

Keskustan puoluehallituksen päätöksen mukaan kymmenen määräaikaisen toimihenkilön työsuhdetta ei jatketa tai vakinaisteta.

Toistaiseksi voimassa olevissa työsuhteissa olevista kolme irtisanotaan ja yksi lomautetaan toistaiseksi.

Keskustan pää-äänenkannattaja Suomenmaa ja keskustan piiri- ja sisarjärjestöt päättävät lisäksi itse omista sopeuttamistoimistaan, mitkä johtuvat niin ikään valtion tuen pienenemisestä.

Keskustan varsinainen puoluetuki sekä tiedotustoimintaan ja viestintään tarkoitettu tuki eli entinen lehdistötuki pienenevät vuositasolla yhteensä 2,88 miljoonaa euroa. Tukea on maksettu yhteensä 180 000 euroa vuodessa kansanedustajaa kohti. Keskusta menetti 16 edustajanpaikkaa.

- Keskustan puoluetoimisto keskittyy jatkossa ydintehtäviinsä, erityisesti poliittiseen kenttätyöhön, uusien toimintatapojen rakentamiseen ja vaalitoimintaan sekä politiikan pitkäjänteiseen valmisteluun ja viestintään, puolue toteaa tiedotteessaan.

STT

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3786  Ma 09 Tou 2011, 14:39 (GMT+3)  Aihe: Räikeä epäsuhta Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Talsa: Suomelle ylisuuret vastuut – nämä luvut todistavat

Julkaistu: 8.5.2011 10:08

Kansainvälisen järjestelypankin Bank for International Setlements, BIS:n tuoreet luottotilastot osoittavat, että Suomen osuus Euroopan kriisimaiden velkatalkoista on räikeässä epäsuhteessa suomalaispankkien riskeihin näissä maissa. Asiasta kertoo Taloussanomat.

Suomalaispankkien saatavien osuus ylivelkaantuneiden maiden riskilainoista on vain 0,14-0,18 prosenttia kaikista ulkomaalaispankkien saatavista. Silti Suomen osuus tukitoimista lasketaan tällä hetkellä Euroopan keskuspankin pääoma-avaimen mukaan, mikä tarkoittaa 1,5 prosentin osuutta. Näin ollen Suomen vastuut velkakriisistä ylittäisivät yli kymmenkertaisesti ne riskit, joita suomalaispankit ovat näissä maissa ottaneet.

Esimerkiksi Brasilian osuus riskilainoista on kutakuinkin samaa luokkaa kuin Suomen. Silti maan osuudeksi velkatalkoista on kaavailtu vain 0,5 prosenttia. Yksi suurimmista BIS:n tilastojen paljastamista epäkohdista on Iso-Britannian tilanne.

Brittipankkien osuus kriisimaiden riskilainoista on 14,5-21,4 prosenttia riippuen tarkastelun kohteena olevista kriisimaista. Silti sen osuudeksi velkatalkoista on laskettu olevan 1,8 prosenttia, mikä on vain 0,3 prosenttiyksikköä enemmän kuin Suomen osuus. Brittipankkien riskilainojen osuus Suomeen nähden on noin satakertainen.

Taloussanomat esittää, että velkakriisin hoitoon osallistuvien maiden panoksien tarkastelu suhteessa luottotilastoihin on mielekkäin vertailla velkakriisin kustannusten jakoa. Pankit ovat antaneet kriisimaille liian löperöjä lainoja tilanteessa, jossa valvonta on pettänyt.

Uusi Suomi

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3788  Ma 09 Tou 2011, 14:44 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikki kortit pöydälle vaan:

Rutiköyhällä Kreikallakin on valtavat kultavarannot – "pitäisikö kultainen hanhi kyniä?"
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3789  Ma 09 Tou 2011, 14:53 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very good:

Näin Soini perustelee maailmalla Portugali-kantaansa
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3810  Pe 13 Tou 2011, 15:45 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Soini torjuu Portugali-paketin ja hallitusneuvottelut

Politiikka
Kirjoittanut SATU SCHAUMAN 12.05.2011 11:04
Viimeksi päivitetty 13.05.2011 13:45

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini torjuu kokoomuksen ja SDP:n paketin Portugalin auttamiseksi. Puolue ei Soinin mukaan myöskään osallistu hallitusneuvotteluihin.

Soini kertoi puolueensa kannasta torstaina järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Soini toisti, ettei hän usko EU:n vakausrahastoihin eikä puolue voi myydä periaatteitaan hallitukseen pääsemiseksi.

- Tämä paketti, joka on neuvoteltu, ei meille riitä emmekä lähde neuvottelemaan erivapauksista tai erioikeuksista. Emme ole itkijöitä emmekä marisijoita. Emme osallistu sellaisiin hallitusneuvotteluihin, jotka vievät eteenpäin näitä Portugali-takuita, pysyvää vakausmekanismia ja EU:ta kohti liittovaltiota, Soini sanoi.

- Tässä on kuorrutettu ja tehty koreografiaa, Soini sanoi viitaten kokoomuksen ja SDP:n sopuun Portugali-paketista.

Soini luonnehti päätöstä kovaksi, mutta korosti, että se on itse tehty. Päätös oli ryhmässä Soinin mukaan myös yksimielinen.
- Meidän puolesta ei päätä kukaan, hallitustunnustelija tai muukaan.
Soini kiistää myös, että puolueen jyrkkä siipi olisi painostanut häntä.

Soinin mukaan neuvotteluja on käyty, mutta näkemykset eivät olleet yhteen sovitettavissa.
- Poliittisesta vakaumuksesta maksetaan hinta silloin kun sellainen on, Soini sanoi.

Soinin mukaan perussuomalaiset aikoo ottaa pääpuolueen roolin oppositiossa ja äänestää kaikkia EU-tukia vastaan.

- Luulen, että pyöröovissa on liikettä, Soini sanoi viitaten jo oppositioon ilmoittautuneisiin puolueisiin.

- Se vain on harmillista, että vaalien ainoa voittaja jää oppositioon, Soini sanoi.

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3811  Pe 13 Tou 2011, 15:50 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Soini jättäytyi oppositioon dramaattisissa tunnelmissa

12.5.2011 10:42 | Päivitetty: 12.5.2011 12:22

Teija Sutinen
Helsingin Sanomat

Perussuomalaiset jättäytyy pois hallitusneuvotteluista ja jää oppositioon. Puolueen puheenjohtaja Timo Soini kertoi asian torstaina aamupäivällä eduskunnassa dramaattisessa tiedotustilaisuudessa.

Soini teki päätöksen yhdessä puolueensa muiden hallitusneuvottelijoiden kanssa sen jälkeen, kun kokoomus ja Sdp pääsivät eilen sopuun Suomen linjasta EU:n talouskriisin hoidossa.

Tiedotustilaisuus oli alusta loppuun täynnä suuria tunteita.

”Jos itsensä pettää, kuka jää jäljelle? Ei kukaan. Tämä ponnin, elämänviisaus, vakaumus, siitä en luovu”, Soini aloitti ääni värähdellen.

Soinin mukaan puolue ei voi osallistua hallitusneuvotteluihin, jotka vievät Suomen Portugali-takuisiin, EU:n pysyvään vakausmekanismiin ja kohti EU:n liittovaltiota.

Erioikeuksista tai erivapauksista puolue ei halua edes neuvotella. ”En ole kiintiömies tai erioikeusmies.”

Soinin mielestä EU-tuet eivät toimi, joten se pitää sanoa ja kantaa siitä vastuu.

”Me tulimme Suomi-kylki edeltä vaaleissa, tälle linjalle me saimme kansalta kovan kannatuksen, eikä linja muutu. Siitä kannetaan seuraukset”, Soini sanoi.

”On turhaa lähteä neuvotteluihin tekemään aasinsiltoja ja kepulikonsteja, kun tietää kerran, että joutuisi toimimaan vakaumuksensa vastaisesti. Niin en voi elää enkä halua, että perussuomalaiset elävät niin”, Soini sanoi.

Soini toisteli kyseistä lausetta monta kertaa tiedotustilaisuudessa: Niin ei voi elää.

Vieressä seisoi hautajaissaattueen lailla perussuomalaisten hallitusneuvottelijaryhmä Pirkko Ruohonen-Lerner, Veli-Matti Saarakkalaja Pietari Jääskeläinen, joiden haaveet ministerisalkusta jäivät tähän aamuun.

”Totta kai olisi ollut mukava olla hallituksessa, mutta ei elämä tähän lopu”, Soini sanoi.

Soinin mukaan neuvotteluja muiden kanssa käytiin, mutta EU-asioiden suhteen kannat eivät olleet yhteen sovitettavissa. Hän ilmoitti tulevansa tekemään töitä sen puolesta, että EU-kriittisyys Euroopassa kasvaisi.

”Suomi ottaa yhdeksän miljardia velkaa, jotta se voi velkarahalla tukea moraalikadon kohdanneita maita ja pelastaa pankkeja. Tämä ei käy, jonkun on sanottava se Suomessa, Euroopassa, maailmalla.”

Soinin mielestä kokoomuksen ja Sdp:n eilinen yhteisymmärrys ei muuta mitään olennaista Suomen linjassa. ”Ei tässä isolla tavalla mikään muutu.”

Soini ilmoitti vinosti hymyillen, että perussuomalaisille lienee tarjolla pääoppositiopuolueen paikka. Se oli piikki keskustalle, joka on jo ilmoittanut jättäytyvänsä oppositioon ja joka nyt saa rinnalleen ei-toivotun oppositiokumppanin.

”Äänestämme näitä mekanismeja vastaan. Meistä tulee tiukka ja kova, asiallinen oppositiopuolue. Emme me kaikkea vastusta. Isänmaata voi palvella oppositiostakin”, Soini sanoi.

Vastapuolesta tulee Soinin mukaan ”häviäjien hallitus”. Hän ennusti, että ”pyöröovissa on liikettä”, kun hallituksesta kieltäytyneet puolueet harkitsevat nyt toisen kerran asiaa. Vihreillä on tässä suhteessa Soinin mielestä ”moraalisesta joustosta erittäin hyvät kokemukset”.

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3815  Pe 13 Tou 2011, 16:03 (GMT+3)  Aihe: Lisää kannatusta, arvostusta ja myötätuntoa Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Perussuomalaiset ulos hallituksesta - Tässä seuraus

Julkaistu: 12.05.2011 10:00, päivitetty: 12.05.2011 11:28

SDP:n ja kokoomuksen tehtaileman Portugali-päätöksen myötä perussuomalaiset ajautui ulos hallituksesta. Politiikan tutkija kertoi IS:lle jo torstaiaamuna, mitä oppositiokaudesta seuraa.

Perussuomalaisten päätyminen oppositioon nostaa puolueen kannatusta - ainakin hetkellisesti, arvioi politiikan tutkija Erkka Railo Turun yliopistosta.

- Timo Soini on pitänyt oman linjansa ja pysynyt uskollisena aatteelleen. Jos hän joutuu hallituksen ulkopuolelle, se ei siis ole hänen syynsä vaan johdonmukainen seuraus siitä, että hän on pitänyt kiinni vakaumuksestaan, Railo kertoi torstaiaamuna IS:lle.

Tämä tuo puolueelle todennäköisesti lisää arvostusta ja myötätuntoa.

- Kannatus voisi pikemminkin nousta kuin laskea.

Kansalaisten usko demokratian oikeudenmukaisuuteen saattaa joutua koetukselle, kun vaalivoittaja päätyikin oppositioon.

- Monet varmasti kokisivat sen epäreiluna, ja puolue voitaisiin nähdä uhrina, Railo sanoi aamulla.

Hän pohti myös Soinin suhtautumista oppositiopaikkaan.

- En osaa sanoa, mitä Soini ajattelee, mutta 30 vuotta politiikassa mukana olleena hän varmasti tietää sen tosiasiallisen tilanteen, että oppositiosta käsin on hankala vaikuttaa.

Katarina Pimiä

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3816  Pe 13 Tou 2011, 16:06 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
NÄKÖKULMA

Soini valitsi sittenkin presidenttikampanjan

Torstai 12.5.2011 klo 11.51

Timo Soini jytkäytti persujen hallitusoven kiinni. EU:n talouskriisistä yhteisymmärrykseen päässeet kokoomus ja demarit pitivät vielä Soinille hallitusovea raollaan, mutta se ei Soinille kelvannut. Soini kertoo olevansa helppo ihminen, joka sanoo mielipiteensä ja sitten tekee mitä sanoo. Suoraviivainen näkemys, mutta onko tuollaisella mentaliteetilla käyttöä monipuoluejärjestelmään nojaavassa demokratiassa. Siinä kun joutuu aina sovittelemaan kantojaan toisten kanssa.

Ilmeisesti Soini lähtee nyt sitten hakemaan sellaista enemmistöä, jolla saa kiveen kaiverretut kantansa vietyä lävitse. Jotenkin tulee nyt mieleen presidentinvaalit tammikuussa 2012. Kahdeksan kuukauden kuluttua käydään vaalit, joissa koko Suomi on vaalipiirinä ja Soini ehdokkaana. Soinin lähipiirissä on laskettu, että eduskuntavaalinoste kantaa vielä presidentinvaaleissa, kunhan ei lähdetä sotkemaan hyvää flowta hallitusvastuulla. Soinin olisi vaikeata käydä uskottavaa presidenttikampanjaa vaikkapa elinkeinoministerinä. Nyt satsataan kaikki siihen, että poliittinen show kantaa Soinin presidentinvaalin toiselle kierrokselle.

Soinin esittämät ennusteet EU:n talouskriisistä ovat varmasti oikean suuntaisia. Suuria ongelmia ja mahdollisesti romahduksiakin tullaan vielä näkemään. Näiden asioiden maalaaminen on helppoa. Soinilta ei nyt kuultu vaihtoehtoa. Hän vetäytyy oppositioon, josta viisauksia on jatkossa helppo heitellä. Soinin esiintymisessä paistaa lahkolaisuus: parempi olla tosiuskovaisten kanssa oikeassa kuin etsiä vajavaisten kanssa ratkaisuja päälle kaatuviin ongelmiin.

Toisaalta Soini lupasi tulevalle hallitukselle reilusti tukensa työllisyyttä, talouskasvua ja perusturvaa parantavissa hankkeissa.

JUHA KESKINEN

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3830  Su 15 Tou 2011, 15:09 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Väyrynen: Hallituspohja ei noudata kansan tahtoa

Kotimaa
Kirjoittanut STT 14.05.2011 09:59
Viimeksi päivitetty 15.05.2011 12:22

Oppositioon jättäytyvän keskustan ulkomaankauppaministeri Paavo Väyrynen moittii Jyrki Kataisen (kok.) hahmottelemaa hallituspohjaa.

Väyrynen sanoo blogissaan, että tekeillä olevan hallituksen kokoonpano ja politiikka eivät alkuunkaan vastaa Suomen kansan eduskuntavaaleissa ilmaisemaa tahtoa, kun vaalien ainoa voittaja eli perussuomalaiset on jäämässä hallituksesta pois.

Väyrysen mukaan pienituloiset ja vähävaraiset ihmiset protestoivat vaaleissa kasvavaa eriarvoisuutta vastaan. Hän ei usko, että tekeillä oleva sinipunahallitus vastaa tähän huutoon.

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3843  Ma 16 Tou 2011, 18:19 (GMT+3)  Aihe: Voitto Ruotsista makeaa Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Soini juhli Leijonia: Öinen ajelu Helsingin keskustassa

Julkaistu: 16.05.2011 15:51

Lätkähuuma sai valtaansa myös perussuomalaisten puheenjohtajan Timo Soinin.

- Tottakai minunkin piti ajaa autolla Mannerheimintiellä keskellä yötä Suomen lippu ikkunasta heiluen, Soini paljastaa "plokissaan".

Ihanko totta olit mukana juhlahumussa?

- Kyllä, punaisella Volvolla, koko konkkaronkka. Itse ajoin ja Suomen lippu lepatti. Mahtava kokemus, riemukasta touhua! Soini hehkutti IS:lle viime yön tapahtumia.

Soinin mukaan yöajelua harkittiin jo ennen peliä, ja kun voitto tuli, niin ei auttanut muuta kuin lähteä mukaan juhlahumuun.

- 00.45 lähdettiin ja kahden aikaan tultiin takaisin. Tämmöistä täytyy tehdä. Ei sitä ihminen muuten pysy terveenä.

Soinille jos kelle voitto Ruotsista tuntuu makealle. Länsinaapurin media, erityisesti iltapäivälehti Expressen, kirjoitti Soinista vaalikamppailun aikana ja sen jälkeen perättömiä juttuja.

Onko teillä erityisterveisiä länsinaapurille?

- Terveisiä koko rahan edestä Expressenin poliittiselle toimitukselle!

Soinilla riittää jännitettävää myös tänään. Hänen osaomistamansa ravihevonen A.T. Vihtori juoksee Kouvolan raveissa. Soini on paikalla jännittämässä, josko tänään irtoaisi ensimmäinen ravivoitto.

Mika Koskinen

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3856  Ti 17 Tou 2011, 20:27 (GMT+3)  Aihe: Voe, voe, kuka nyt vinkuu... Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Parahdus: "Maaseudun ihmiset, tätäkö te toivoitte?"

Julkaistu: 16:48

Keskustan puoluesihteeri Timo Laaninen piikittelee blogissaan keskustan hylänneitä äänestäjiä siitä, että puolueen vaalitappion vuoksi Suomeen voi hyvin tulla vihreä ympäristöministeri.

- Voi kysyä, että tätäkö ne maaseudun ihmiset toivoivat, kun hylkäsivät jätevesiasetuksen takia keskustan ja jäivät kotiin tai äänestivät perussuomalaisia, Laaninen kysyy.

Hän pitää tekeillä olevaa hallitusta kaikkien paradoksien äitinä, mikäli SDP:n toive toteutuu ja vasemmistoliitto saadaan mukaan hallitukseen. Näin hallituksen "vasemmistoblokki" olisi suurempi kuin oikeisto, vaikka vasemmiston kannatus oli vaaleissa jälleen ennätysalhaalla. Hallitusneuvottelut eivät muutenkaan Laanisen mielestä vastaa vaalien tulosta.

- Oppositioon ovat jäämässä sekä eduskuntavaalien suurin voittaja perussuomalaiset että suurin häviäjä Suomen Keskusta. Enpä muista tällaistakaan koskaan ennen tapahtuneen.

Ossi Kurki-Suonio

Kommentti: Keskustako siellä inisee vai joku muu maaseudun jo aikoja sitten hylännyt? Maaseutu on jo kuollut, palvelut ajettu alas. Liikenneyhteydet poikki, kaupat ja postit suljettu. Mitä vielä poliitikot ovat vailla - ääniä lypsylehmältä?
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3860  Ke 18 Tou 2011, 12:33 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Soini kuuli huimat gallup-lukemat aamulla: "Tiesin ja aavistin"

Julkaistu: 18.05.2011 09:23, päivitetty: 18.05.2011 09:26

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini kertoo aavistaneensa, että jyrkkä ei-linja sataa lopulta puoleen laariin.

Puheenjohtaja Timo Soini (ps) kuuli uusimmat gallup-lukemat heti aamulla.

- Tärkeintä on tehdä oikein ja omantunnon mukaan. Kansa ymmärtää vaikean ratkaisun, Soini analysoi puolueensa 22 prosentin kannatusta ja Perussuomalaisten nousua ensimmäistä kertaa Suomen suurimmaksi gallup-puolueeksi.

Vaikella ratkaisulla Soini tarkoittaa Portugalin ja muiden EU:n kriisipakettien voimakasta vastustusta ja puolueen jäämistä opposition tämän tiukan politiikan seurauksena.

Soinin mukaan hänellä oli aavistus siitä, että jyrkkä ei-linja sataa lopulta puoleen laariin.

- Tiesin ja aavistin. Ei voi olla niin, että ensin ajaa täysillä jotain asiaa ja sitten kieltää itsensä kolmasti.

Oppositiosta Soinilla on nyt aikaa seurata sivusta Jyrki Kataisen (kok) hallitusponnisteluja. Kataisen on määrä kertoa tänään, mitkä puolueet muodostavat uuden hallituksen.

- Asetelma on kyllä erikoinen, jos hallituspuolueita ei yhdistä mikään muu kuin euro-orjailu. On mielenkintoista nähdä, mille mutkalle vasemmistoliiton Paavo Arhinmäkikin vielä vääntäytyy, Soini kommentoi.

Kova gallup-kannatus antaa Soinin mukaan nostetta oppositiotyölle.

Seuraavat vaalit ovat ensi tammikuussa pidettävät presideintinvaalit. Soini sanoo parhaillaan harkitsevansa omaa ehdokkuttaan.

- Puoluekokous on jo kuukauden päästä, joten siihen mennessä päätös ei synny. Syksyllä vasta.

Mika Koskinen

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 3998  La 28 Tou 2011, 10:25 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Perussuomalaisilta julkilausuma rasismia vastaan
Lainaus:
Perussuomalaiset päättivät keskiviikkona ryhmäkokouksessaan sanoutua julkisesti irti syrjinnästä ja rasismista.

Päätös syntyi muun muassa kansanedustaja Teuvo Hakkaraisen (ps) tuoreimman rasismikohun jälkimainingeissa. Eduskuntaryhmä päätti keskiviikkona antaa kansanedustaja Hakkaraiselle huomautuksen tämän käytöksestä.

Seiska: Teuvo Hakkaraisella tuomio kirkkohopeiden viemisestä
Lainaus:
Lehden mukaan Hakkarainen tunkeutui kavereidensa kanssa vuonna 1986 Suomussalmen kirkkoon, josta he anastivat 125 hopeista ehtoollispikaria, 24 pulloa ehtoollisviiniä, kolehtirahoja ja ulkomaisia kolikoita. Omaisuuden arvoksi laskettiin oikeudessa miltei satatuhatta markkaa. Iso osa saaliista saatiin takaisin.

Hakkarainen muisti vielä yhden kaljavarkauden
Lainaus:
Hakkarainen sanoi olevansa kyllästynyt viinanhuuruisen menneisyytensä ruotimiseen. Hän toivoi, että julkisuuteen olisi tämän perjantaisen ilmoituksen jälkeen tullut kaikki mahdollinen ainakin hänen tiedossaan oleva.

"Enempää en yksinkertaisesti muista", hän sanoi. Hakkaraisen mukaan yli 30 vuotta sitten sattuneita juttuja on vaikea palauttaa mieleen.

Hakkaraisen elämä rauhoittui hänen tultuaan uskoon 1990-luvun alkupuolella. Hän ei ole salannut sitä, että tuon herätyskokemuksen jälkeen viime vuosina on tullut muutama "lankeaminen". Yksi niistä, ja varsin julkinen sellainen, ajoittui jääkiekon maailmanmestaruushumuun.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4049  La 04 Kes 2011, 1:55 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Jukka Tarkka: "Isänmaa vaarassa"

Torstai 2.6.2011 klo 13.24

- Ei pidä leikkiä vanhaa pelleilyleikkiä isänmaan kustannuksella, valtiotieteen tohtori Jukka Tarkka paheksuu hallitusneuvottelujen saamaa käännettä.

Hallitusneuvottelujen katkeaminen sosiaalidemokraattien ja vasemmistoliiton poistumiseen Säätytalolta ei saa valtiotieteen tohtori Jukka Tarkalta aplodeja.

- Isänmaa on vaarassa. Nyt pelataan tosi isoilla panoksilla ja niin köykäisillä otteilla, että se on melkein vaarallista, Tarkka jyrähtää.

Tarkan mukaan eilinen oli todellinen yllätys ja "palikat ovat täysin levällään".

- Kauheinta tässä on se, että Suomen taloustilanne on todella heikko ja pitkällä aikavälillä myös Euroopan tilanne on hyvin epävarma. Ja se voi vetää myös Suomen talouden jossain vaiheessa todella syvään jamaan.

Takinkääntäjien markkinat

Hallitustunnustelijana toiminut kokoomuksen Jyrki Katainen ilmoitti eilen julkisesti pyytävänsä oppositioon itsensä jo tiiviisti juntannutta keskustaa mukaan hallitusneuvotteluihin.

Keskustan johtavat poliitikot ovat kokoontuneet Kesärantaan Helsinkiin keskustelemaan mahdollisesta osallistumisestaan.

Iltalehti on paikanpäällä seuraamassa tapahtumia.

Keskustan varapuheenjohtaja Timo Kaunisto luonnehtii puolueensa mahdollista hallitusneuvotteluihin osallistumista vaikeaksi. Toinen varapuheenjohtaja Annika Saarikko ei kertonut, aikooko keskustan johto tehdä tänään päätöksen neuvotteluihin osallistumisesta.

Tarkan mukaan kaikki on tässä pelissä mahdollista.

- Tämän sekamelskan alkuvaiheessa, kun keskusta ilmoitti kannattavansa Portugali-pakettia, siinä oli pieni vivahdus siitä, että he voisivat tulla mukaan. Se vaatisi, että heidän pitäisi taas kerran kääntää takkinsa, mutta ei kai se mahdotonta ole.

Uudet vaalit vai vähemmistöhallitus?

Tarkan mukaan ei ole lainkaan mahdotonta, että Suomessa päädyttäisiin vähemmistöhallitukseen, jos keskusta lähtee leikkiin mukaan.

- Ja jos keskusta jää pois, niin sittenhän se on kirkkaasti vähemmistöhallitus. Se ei voi olla pitkäaikainen ratkaisu, Tarkka arvioi.

Perinteisesti ainoa ulospääsy tämänkaltaisesta poliittisesta tilanteesta on ollut uudet vaalit, mutta se ei ole Tarkan mukaan muiden kuin perussuomalaisten toivelistalla.

- Keskusta ja demarit pelkäävät uusia vaaleja kuollakseen.

Tarkka ei myöskään sulje pois sitä vaihtoehtoa, että sosiaalidemokraatit ja vasemmistoliitto palaisivat vielä neuvottelupöytään, kaikesta huolimatta.

- Tässä on niin monia ja kummallisia asioita nähty, ettei sekään ole mahdotonta.

AINO KANGASPURO
aino.kangaspuro@iltalehti.fi

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4050  La 04 Kes 2011, 1:58 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Timo Soini tykittää: ”Koko rulla uusiksi!”

Julkaistu: 02.06.2011 13:26

Perussuomalaisten puheenjohtajan Timo Soinin mukaan äärimmäisen hankala hallitustilanne voi laueta hallitusneuvottelijan vaihdolla tai uusilla vaaleilla.

– Jos keskusta ei vastaa myönteisesti (kokoomuksen hallituskutsuun), niin mennään eduskuntaan ja selvitetään seuraava vaihtoehto. Se lienee sellainen, missä kokoomus ei ole mukana, Soini sanoo IS:lle.

– Ei voi pois sulkea, että lähtee koko rulla uusiksi eduskunnan kautta.

Onko mahdollista, että syksyllä järjestetään hajotusvaalit?

– Se on mahdollista, jos ei tästä mitään tule. Ei se tulos sieltä vaaleista mitenkään dramaattisella tavalla tule muuttumaan. Heh, pikemminkin muille käy huonommin, Soini hykertelee.

– Jos valtaanmarinoidut puolueet eivät saa hallitusta kasaan, niin luulen että heille voi käydä vielä huonommin.

Ennen vaaleja Soini julisti "jytkyn" tulevan, ja se tuli. Vaalien jälkeen puolue on vain noussut gallupeissa.

- En tiedä, olisiko se sitten "mätky" tai "sätky", Soini kommentoi, jos uusissa vaaleissa tulisi vielä isompi voitto.

Soini haluaa lukita pois vain yhden hallituskumppanin perussuomalaisilta.

– Periaatteellinen este hallitukseen menemisellä on ainoastaan vihreiden kanssa. Sellaista kuperkeikkaa ei pysty kukaan tekemään, että meidän arvomaailmat olisivat yhteen sovitettavissa.

Valtteri Varpela

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4052  La 04 Kes 2011, 2:06 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Suomen käsittämätön tilanne mykisti professorin

Julkaistu: 2.6.2011 12:51

Suomen hallitusneuvottelut ovat ajautuneet käsittämättömän mutkikkaaseen tilanteeseen, jossa jokainen käänne on viemässä uuteen umpikujaan tai parhaimmillaankin hyvin epävakaan hallituksen syntyyn. Tilanne on niin hämmentävä, että se hiljentää jopa Suomen vaaleja vuosikymmenien ajan seuranneen valtiotieteiden emeritusprofessori Tuomo Martikaisen.

–En oikein tiedä, mikä vaihtoehto tässä tulisi kysymykseen, toteaa Martikainen Uudelle Suomelle.

Hänen mielestään millekään Suomeen mahdollisesti syntyvistä hallituksista ei voi antaa järin hyvää ennustetta.

Martikaisen mukaan neuvotteluja vetäneen kokoomuksen Jyrki Kataisen asema hallitustunnustelijana on nyt täysin keskustan käsissä. Keskustan puoluejohto pohtii parhaillaan, mitä puolue vastaa Kataisen neuvottelukutsuun.

Mikäli keskusta sanoo ei, siirtyy hallitustunnustelijan viitta Martikaisen mielestä väkisinkin SDP:n Jutta Urpilaiselle. Tämä ei kuitenkaan ole tie onneen.

–Mistä Jutta Urpilaisen koalitio syntyisi sen paremmin [kuin Kataisen]? Eihän heillä olisi kuin vasemmistoliitto ja vihreät mukana, pohtii Martikainen.

Perussuomalaisten kutsumista hallitukseen Martikainen ei pidä todennäköisenä, oli tunnustelijana sitten Katainen tai Urpilainen.

Jos keskustan vastaus on kyllä, voisi kokoomus saada kasaan porvarihallituksen vihreiden, RKP:n ja kristillisten tuella. Mutta: hallitus olisi heikko, sillä kaikki kolme apupuoluetta olisivat 105 paikan hallituksessa vaa’ankieliasemassa. Lisäksi vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki on kertonut saaneensa viime vaalikaudella ”trauman” keskustayhteistyöstä.

–Suurin riski olisi vihreiden pysyminen hallituksessa, kun tehdään energiaratkaisuja, arvioi Martikainen.

Keskustan ja kokoomuksen Eurooppa-politiikassa on myös keskustan oletetun oppositioaseman vuoksi suuri ristiriita: Portugali-päätöksen yhteydessä keskusta ilmoitti haluavansa rahahanat kiinni Portugali-paketin jälkeen. Kokoomus puolestaan kannattaa pysyvää vakausrahastoa, joskin Suomen ehdoilla.

Martikainen epäilee myös sitä, että SDP voisi palata neuvotteluihin kokoomuksen kanssa. Paluu olisi liian suuri hegemoniatappio.

Vaikka nykyisillä voimasuhteilla kaikki ratkaisut näyttävät vaikeilta, Martikainen ei usko ennenaikaisten vaalienkaan järjestämiseen.

–Puolueilla on takana raskas vaalikampanja, hän sanoo.

Lisäksi uusissa vaaleissa voittajaksi voisi ennakoida vain perussuomalaisia.

Teppo Ovaskainen

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4076  Su 05 Kes 2011, 12:22 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Lukijat raivona Kataiselle:

"Sylkee demokratiaa kasvoille"

Lauantai 4.6.2011 klo 14.29

Iltalehden kyselyyn vastanneiden mukaan hallituskriisi on kokoomuksen vika.

Hieman yli puolet katsoo, että hallitusneuvotteluiden venyminen on kokoomuksen syytä. Vajaa kolmannes pitää syypäänä SDP:tä.

Verkkokyselyyn vastasi lähes 35 000 Iltalehden lukijaa.

Kansan katkeruus kokoomusta ja puolueen puheenjohtajaa, hallitustunnustelija Jyrki Kataista kohtaan näkyi myös lukijoiden kommenteissa.

- Mielestäni Kataiselta mopo on jo karannut käsistä. Eipä savonmuan poeka osannut pelata korteillaan mitkä sai, kirjoittaa nimimerkki korkki2.

Monet toivoisivat, että vetovastuu siirtyisi Kataiselta Jutta Urpilaiselle (sd) tai Timo Soinille (ps).

- Kansa äänesti muutoksen puolesta tänä vuonna, ja nyt Katainen meinaa yrittää saada samaa poppoota kasaan, mikä toimi viimeiset 4 vuotta? Hän sylkee demokratiaa kasvoille, kyllästynyt hämmästelee.

- Kataiselta on kadonnut pallo ja maali on myös hukassa. Olisikohan aika Urpilaisen tehdä ilmaveivi ja saada aikaan uusi hallitus persut mukanaan kantamaan vastuuta Suomen tulevaisuudesta, Äänestäjä kirjoittaa.

Tukijoita on vähänlaisesti.

- Katainen on ainut pätevä johtamaan neuvotteluja. Minkä hän sille voi, jos SDP ja vasemmisto on ihan pihalla maailman menosta? kyselee Riittali.

Osansa kritiikistä saavat myös demarit, ennen kaikkea Eero Heinäluoma.

- Eero Heinäluoma meni vallantäyteydessään liian pitkälle. Viisampi henkilö olisi osannut lopettaa kun oli jo saanut lähes kaiken tahtonsa perille. Luulisi, että niinkin kokeneella politiikolla on pelisilmää, ettei vaadi kokoomuksella heidän kynnyskysymystensä ylittämistä, Suoraselkäinen ihmettelee.

IL

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4117  To 16 Kes 2011, 15:37 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Timo Soini Aamulehdelle: "Ilman meitä ei synny minkäännäköistä hallitusta"

Lainaus:
Soini sanoo Aamulehden haastattelussa, että kokoomuksen ja keskustan ympärille kasattu hallitus olisi aivan liian epävakaa eikä kantaisi pitkälle.

Samaa mieltä, kansahan sanoi jo vaaleissa mielipiteenään, ettei halua samaa enää uudestaan!
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4149  Pe 17 Kes 2011, 1:03 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Teuvo Hakkarainen KS:lle: Vaimo ja tytär lähtivät juomisen vuoksi

Lainaus:
Teuvo Hakkarainen myöntää häpeävänsä ryyppyvuosiensa aikana tekemiään törttöilyjä. Hän kertoo lehdessä, että edes kuolonkolariin joutuminen ei pysäyttänyt juomista. Ryyppyporukasta hän itse tai mahdollisesti vain yksi toinen henkilö on enää elossa.

Hän paljastaa haastattelussa, että juomisen vuoksi vaimo ja tytär muuttivat pois kotoa.

- Ei siitä jäänyt kuin kipeät muistot ja arpinen ruumis, Hakkarainen sanoo haastattelussa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4156  Pe 17 Kes 2011, 23:23 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hallituksessa 19 ministeriä, salkkujaossa yllätyksiä

Mitä yllätyksiä? Tylsää kuin mikä, ei edes pihviä (persuja) mukana:

Uuden hallituksen salkkujako
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4358  To 14 Hei 2011, 0:33 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

IL: Teuvo Hakkarainen sammui pöytään ja talutettiin taksiin

Lainaus:
Iltalehden mukaan kansanedustaja Teuvo Hakkarainen jouduttiin taluttamaan taksiin ravintolaillan päätteeksi Konnevedellä sunnuntaina.

Mierontie-nimiseen ravintolaan hän oli saapunut kello 21 kolmen miehen seurueessa.

- Hän käveli ihmisten juttusilla ja avasi sitten reilulla summalla piikin. Ehkä saatoin kuulla, että se oli tonni, mutta en mene varmaksi sanomaan, paikalla ollut mies kertoi IL:lle.

IL:n mukaan kossukolaa hörppinyt kansanedustaja ”hiljeni pöytään” noin tunnin kuluttua.

- Ei sillä olleet edes silmät auki, kun kantoivat autoon, silminnäkijä kommentoi lehdelle.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4359  To 14 Hei 2011, 0:34 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Teuvo Hakkarainen sammumisestaan: "Jokainen saa tehdä lomallaan mitä haluaa"

Lainaus:
Hakkarainen talutettiin sammuneena ulos ravintola Mierontiestä Konnevedellä sunnuntaina, kertoo Iltalehti tiistain lehdessään.

Hakkaraisen mielestä asiassa ei ole mitään ihmeellistä.

- Tässä ei ole kommentoitavaa. Jokainen saa tehdä lomallaan, mitä haluaa, mies puuskahti Ilta-Sanomille tiistaina aamulla.

- Tässä ei nyt ole tapahtunut yhtään mitään, hän vielä lisäsi.

Hakkarainen myöntää, että Mierontie-ravintolassa tuli sunnuntaina nautittua alkoholia sammumiseen saakka.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4360  To 14 Hei 2011, 0:40 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Hakkarainen myöntää, että Mierontie-ravintolassa tuli sunnuntaina nautittua alkoholia sammumiseen saakka.

Lukiessani seuraavaa mieleeni tuli Hakkarainen ;)

Lainaus:
Päivän Sana 13. heinäkuuta 2011

Ja hän nosti minut ylös turmion kuopasta, lokaisesta liejusta, ja asetti minun jalkani kalliolle, hän vahvisti minun askeleeni. Hän antoi minun suuhuni uuden virren, kiitoslaulun Jumalallemme. Sen näkevät monet ja pelkäävät ja turvaavat Herraan.

Ps. 40:2-3
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4370  To 14 Hei 2011, 12:50 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hakkarainen Iltalehdelle: En halua lässyttää sunnuntain tapahtumista

Lainaus:
Hakkarainen sanoo keskiviikon Iltalehdessä, ettei hän kadu sunnuntain tapahtumia. "Minulla ei ole mitään katumista. En halua lässyttää sanakaan sunnuntain tapahtumista."

Hakkaraisen mielestä rivikansanedustajalla on oikeus olla lomalla oma itsensä eikä hän ymmärrä julkista riepottelua, vaikka sanookin toisaalta julkisuuden myös kiehtovan häntä.

Aika kehveli, mutta sanankäyttö on kohdallaan :)
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4416  Su 17 Hei 2011, 22:02 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paavo Väyrynen:
Suomi irti eurosta

Lainaus:
Nyt Suomen täytyy varautua irrottautumaan yhtenäisvaluutasta ja ottamaan sen rinnalla käyttöön oma kansallinen rahansa, Väyrynen kirjoittaa blogissaan.

Konkaripoliitikon mukaan euroalue on hajoamisen partaalla. Osa kriisimaista saattaa joutua luopumaan eurosta.

- Tällöin tulee pyrkiä siihen, että euroalueeseen jäisivät vain jotkut Keski-Euroopan maat, ja muut EU:n jäsenmaat käyttäisivät euroa yhteisenä rahana oman kansallisen valuuttansa rinnalla, hän kirjoittaa.

Suomelle luonteva vaihtoehto on yhteistyön tiivistäminen Pohjoismaiden kanssa "kohti Pohjolan yhteisöä", Väyrynen kirjoittaa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4417  Su 17 Hei 2011, 22:04 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pekkarinen: Suomen kannattaa varautua euron hajoamiseen

Lainaus:
– Minusta on selvää, että kaikkien pitää varautua jollakin tavalla siihen, että euroalue ainakin nykylaajuudessaan murenee, pitkään elinkeinoministerinä toiminut Pekkarinen sanoo.

Pekkarisen mielestä Kreikan joutuminen velkasaneeraukseen näyttää yhä varmemmalta.

– Joka päivä näyttää entistä todennäköisemmältä, että Kreikka joutuu velkasaneeraukseen. Sen tien päässä tulee erittäin vahvaksi vaihtoehdoksi se, että euroalue murentuu.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4429  Ma 18 Hei 2011, 14:30 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Törttö:

Perussuomalainen eduskunta-avustaja
Levitti törkeää vitsiä

Lainaus:
Kansanedustaja Juho Eerolan (ps) avustaja Ulla Pyysalo julkaisi rasistisen vitsin Facebook-profiilissaan sunnuntaina. Kirjoituksessa vitsailtiin Jani Toivolan ihonväristä ja seksuaalisesta suuntautumisesta.

- Se oli typerää, enkä halua loukata Toivolaa henkilökohtaisesti, Pyysalo kommentoi.

Pyysalo oli nähnyt tekstin toisessa Facebook-profiilissa ja kopioinut sen sieltä oman profiiliinsa. Hän kertoo kuitenkin poistaneensa tekstin.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4450  Ke 20 Hei 2011, 13:15 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Perussuomalaiset nuoret: Moniavioisuus osa islamisaatiota

Lainaus:
Perussuomalaisten nuorten mielestä avioliitto on naisen ja miehen välinen instituutio ja nykyinen lainsäädäntö vastaa suomalaista arvomaailmaa. Järjestö kirjoittaa tiedotteessaan, että vihreiden nuoret jättävät moniavioisuuteen liittyvät käytännön ongelmat täysin huomioimatta.

"Perussuomalaiset nuoret näkevät ViNO:n kannanoton olevan osa laajempaa eurooppalaista islamisaatiokehitystä, jossa perinteisistä eurooppalaisista arvoista luovutaan ja yhteiskuntaa muutetaan paremmin islamilaisia arvoja vastaavaksi", tiedotteessa todetaan.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4763  Pe 12 Elo 2011, 13:30 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Halla-aho: Olen noitavainon kohde

Lainaus:
Kansanedustaja, eduskunnan hallintovaliokunnan puheenjohtaja Jussi Halla-aho tuntee joutuneensa noitavainon kohteeksi Norjassa tapahtuneiden iskujen jälkeen.

Jussi Halla-aho sanoo Ylen uutisten siteeraamassa uutistoimisto AFP:n haastattelussa, että Suomessa vainotaan myös sananvapautta. Hän toteaa, että Oslon joukkosurman jälkeen tilanne on lähtenyt täysin käsistä.

- Meillä on poliitikkojen joukossa ja eri kansalaisryhmissä ihmisiä, jotka ovat hyökänneet sananvapautta vastaan vuosia ja he saavat nykyisestä tilanteesta uutta pontta,. hän sanoo.

Halla-ahom mielestä ääriaineksia sisältäviä nettisivustoja ei pitäisi kieltää. Hän puhuu esimerkiksi kotisivuillaan kriittisesti maahanmuutosta ja monikulttuurisuudesta.

- Epäilemättä World Trade Centerin iskuista vastanneet terroristi ottivat vaikutteita Koraanista ja islamistisista keskustelupalstoista, mutta kukaan ei silti ole kieltämässä Koraania tai islamistisia internetin foorumeita, sanoo Halla-aho.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4827  Ma 22 Elo 2011, 9:01 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paavo Väyrynen lukittiin hotellihuoneeseen Puolassa

Lainaus:
Kirjailija ja entinen ulkoministeriön virkamies Juhani Suomi kertoo lukinneensa silloisen ulkoministeri Paavo Väyrysen tämän hotellihuoneeseen Puolan-matkalla.

Keskustan Suomenmaa-lehden mukaan Suomi sanoo lukinneensa myöhäisillan tunteina ulkoministeri matkalla olleen Väyrysen hotellihuoneeseen "estääkseen tätä tekemästä hallaa itselleen ja maansa eduille".

Väyrynen sanoo lehdelle, ettei hän muista ihan tarkasti kaikkea, mitä hänen elämässään 30 vuotta sitten on tapahtunut.
Väyrynen pitää tapahtumaa "vähäpätöisenä" ja ihmettelee, että Suomi on sijoittanut sen kirjaansa. Hän sanoo istuneensa iltaa huoneessaan muun muassa Koneen Pekka Herlinin kanssa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4833  Ma 22 Elo 2011, 10:02 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Väyrynen: Minulla on erinomaiset mahdollisuudet nousta presidentiksi

Lainaus:
Keskustan konkaripoliitikko Paavo Väyrynen uskoo, että Paavo Lipposen (sd) ilmoittautuminen presidenttikisaan vahvistaa hänen omia asemiaan tulevassa presidenttikamppailussa.

Väyrynen kirjoittaa blogissaan, että keskustalla tulee olla ehdokas, jonka "valtiollinen ja ulkopoliittinen kokemus vetää veroja Lipposen ansioille".

"Sisäpolitiikassa Lipponen ja [Sauli] Niinistö löysivät toisensa toteuttamalla keskittävää ja eriarvoisuutta kasvattavaa politiikkaa. Molemmat ovat federalisteja, ja he veivät yhdessä Suomen perustuslakiamme rikkoen euroalueeseen. Niinistö ajaa Suomea Natoon, Lipposen linja on ollut horjuva. Keskustan ehdokkaan tulee olla vahva vastavoima näiden kahden politiikalle", Väyrynen kirjoittaa.

Voisin jopa äänestää Paavoa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4839  Ma 22 Elo 2011, 10:37 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mediapeli-mies hyökkää: ”Perustuslain rikkojat”

Lainaus:
Ex-kansanedustaja uskoo, että Paavo Lipposen eilinen ilmoittautuminen presidentinvaaliin vahvistaa hänen asemiaan, jossa vahvimmat ehdokkaat näyttäisivät tällä hetkellä olevan Sauli Niinistö (kok.) ja Paavo Lipponen (sd.). Heitä tosin ei ole vielä valittu puolueidensa ehdokkaiksi, kuten ei ole Väyrystäkään.

- Molemmat ovat federalisteja, ja he veivät yhdessä Suomen perustuslakiamme rikkoen euroalueeseen. Niinistö ajaa Suomea Natoon, Lipposen linja on ollut horjuva. Keskustan ehdokkaan tulee olla vahva vastavoima näiden kahden politiikalle, Väyrynen tuumii.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4904  Ti 23 Elo 2011, 16:05 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paavo Väyrynen pahoitti mielensä
"Keskustan tila on surkea"

Lainaus:
Väyrynen ei omien sanojensa mukaan pyydä puoluejohdolta rakkaudentunnustuksia, mutta hän neuvoo, miten puolueen johto voisi hänestä puhua.

- Sanoisivat vaikka näin: "Keskustan tilanne on presidentinvaaleja ajatellen loistava, kun käytettävissä on Suomen ylivoimaisesti pitkäaikaisin ulkoministeri, joka hoiti edellisessä hallituksessa ulkomaankauppa- ja kehitysministerin tehtävää. Meillä on kuitenkin muitakin hyviä naisia ja miehiä, jotka saattavat haluta ehdokkaaksi. Jos useampia ehdokkaita ilmaantuu, toimitamme jäsenvaalin.", Väyrynen ohjeistaa.

Blogikirjoituksensa Väyrynen päättää näin:

- Kansanedustaja Mauri Pekkarinen sanoi äskettäin radiohaastattelussa, että puoluejohdolla on pikkuisen pallo hukassa. Näyttää olevan kokonaan.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4939  Ma 29 Elo 2011, 20:19 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Raju syytös: ”Ääniä ohjailtiin MTV:n tekaistulla gallupilla”

Lainaus:
Presidenttiehdokkuutta tavoitteleva Paavo Väyrynen (kesk.) on käynyt rajuun puolustustaisteluun. Hän kertoo blogissaan näkemyksensä vuoden 1994 dramaattisista preisdentinvaaleista, joissa hän putosi toiselta kierrokselta. Mediaa syyttelevä kirjoitus on vastaus Helsingin Sanomissa lauantaina julkaistuun kolumniin.

- Ääniä ohjailtiin MTV:n julkaisemalla tekaistulla gallupilla, jonka mukaan olisin ollut kannatusluvuissa vasta neljäntenä Elisabeth Rehnin ja Raimo Ilaskiven jälkeen. Lauantai-iltana MTV:n kymmenen uutisissa väitettiin, että olin tilannut Venäjältä nootin vaikuttaakseni presidentinvaaleihin. MTV sai jälkikäteen menettelystään Julkisen sanan neuvoston langettavan päätöksen, mutta vaalin tulosta se ei muuksi muuttanut, Väyrynen kirjoittaa.

Likaista peliä Maikkarilta :(
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 4964  Ti 30 Elo 2011, 21:26 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokoomusvaikuttaja: Hallitus kärsii synnytyksen jälkeisestä masennuksesta

Lainaus:
–Baby blue eli synnytyksen jälkeinen masennus. Siinä on diagnoosi uudelle hallitukselle. Diagnoosin keksi kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Lenita Toivakka Mikkelistä.

– Kyllä, olotila muistuttaa nyt sellaista synnytyksen jälkeistä masennusta.

Olisi pitänyt arvata.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5038  Ti 13 Syy 2011, 13:35 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Väyrynen: Tämän takia minä menestyn

Lainaus:
Keskustan kunniapuheenjohtaja kertoi tiedotustilaisuudessaan jo reilu viikko sitten, miksi hän menestyy presidentinvaaleissa:

1. Gallupeilla ei ole väliä

Väyrysen kannatus on ollut mielipidemittauksissa todella heikko, eikä kannatusta ole näyttänyt löytyvän omienkaan joukosta. Väyrysen mukaan se ei haittaa.

- Vuoden 1988 presidentinvaaleja edeltävänä kesänä kannatukseni oli viisi prosenttia. Siitä noustiin yli 20 prosenttiin ja kakkoseksi. Vaalikampanjoilla on suuri merkitys, mielipidemittauksilla ei.

2. Paavo Lipponen on ehdokkaana

- Minun kannaltani oli erittäin hyvä, että Paavo Lipponen tuli ehdokkaaksi. Kun hän ei ollut esillä, sanottiin, että minä olen liian vanha. Nyt kun minua yli viisi vuotta vanhempi Lipponen on asettunut ehdolle, onkin todettu, että hänen ikänsä on hyvää eurooppalaista keskitasoa. Minun iästäni ei ole enää suuremmin puhuttu.

3. Presidentti hoitaa ulkopolitiikkaa

- Ulkopolitiikan korostaminen on minun kannaltani mieluisaa, kun olen niin pitkään saanut palvella ulkoministerinä ja ulkoministeriössä juuri niissä tehtävissä, jotka ovat presidentin viranhoidon kannalta keskeisiä.

4. Vaalitappio oli puolueen vika

Väyrynen putosi keväällä eduskunnasta, mutta se ei hänen mukaansa merkitse sitä, että hän ei menestyisi presidentinvaaleissa.

- Putoamiseni kertoo siitä, mikä oli puolueen suosio äänestäjien keskuudessa vaalipäivänä. Kun pääsen omalla politiikallani vaaleihin, niin pärjään kyllä. Puolueen linjalla menetimme koko maassa pahasti kannatusta.

5. Kampanja on jo vauhdissa

- Kampanjani on sujunut erittäin hyvin. Tilaisuuksissa on paljon ihmisiä, innostunut tunnelma ja ihmisillä suuri halu päästä vaalitöihin.

6. Muutkin kannattavat

Väyrysen mukaan hänellä on kannatusta yli puoluerajojen.

Ei ole poissuljettua, että minäkin äänestäisin Paavoa, Väyrystä siis.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 5924  La 03 Jou 2011, 20:25 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pekka Haavisto: Hakkaraisen puheet kärsineet inflaation

Lainaus:
Ilta-Sanomat kertoi perussuomalaisten kansanedustajan Teuvo Hakkaraisen ehdottaneen "malliyhteiskuntaa", jossa homoseksuaalit ja somalit laitettaisiin Ahvenanmaalle asumaan.

- RKP syyttää meitä perussuomalaisia aina siitä, että me emme ota vähemmistöjä huomioon. Tällä ratkaisulla saataisiin selville se, miten se malliyhteiskunta syntyy ja muotoutuu, Hakkarainen sanoi Ilta-Sanomille.

Vihreiden presidenttiehdokkaan Pekka Haaviston mielestä Hakkaraisen puheet alkavat ennen kaikkea kärsiä inflaation.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6113  Ma 19 Jou 2011, 22:12 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uusi Tie: Halla-aho ei jaa Jeesuksen ajatusmaailmaa

Lainaus:
Kansanedustaja, hallintovaliokunnan puheenjohtaja Jussi Halla-aho (ps) sanoutuu irti Jeesuksen ajatusmaailmasta. Halla-aho kutsuu Uusi Tie -lehden kansanedustajakyselyssä Jeesusta pasifistiseksi hipiksi.

- En tiedä, kuka hän oli. Nykymittareilla hän oli pasifistinen hippi, enkä jaa hänen ajatusmaailmaansa, Halla-aho toteaa lehdelle.

Uusi Tie -lehti kartoittaa torstaina ilmestyvässä numerossaan kansanedustajien ajatuksia uskonnosta ja heidän uskonnollisia taustojaan.

Ei se mitään, en minäkään jaa Halla-ahon ajatusmaailmaa tai äänestä häntä.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6234  Ti 27 Jou 2011, 21:06 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näkökulma:
Väyrynen rokkaa

Lainaus:
Euron kriisi tekee töitä Väyrysen edestä. Hänellä jos kenellä on näyttöä unionin vastustamisesta - hänhän meinasi aikanaan näännyttää koko kansakunnan EU-vastaisilla maratonpuheillaan.

Ennen vaaleja Väyrysen kritisoitavaksi nousee vielä Suomen Kreikka-vakuudetkin, kunhan sopimuspaperit asiasta valmistuvat. Eikä Väyrysen ulkopolitiikan kokemusta pysty kukaan kiistämään. Se on aivan eri luokkaa kuin toisen EU-kriitikon Timo Soinin.

Sitäpaitsi nuoremmatkin äänestävät saattavat raapustaa paperiin Väyrysen numeron - heille hän rupeaa olemaan kulttihahmo, politiikan rock-tähti.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6438  To 12 Tam 2012, 23:42 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ei ole poissuljettua, että minäkin äänestäisin Paavoa, Väyrystä siis.

Tänään kävin postissa äänestämässä Mäkkärin kaffemuki kädessä, jos olisi ollut jonoa. Mutta sain äänestää ja juoda kaffeni rauhassa.

Nelosen rustasin äänestyslappuun, aika helppo päätös. Vanhaa konkaria haukuttu eniten.

Jos seuraavalle kierrokselle pääsee, samalla linjalla kai jatketaan. Muut kehäraakit tympäisevät, liikaa lipevyyttä.

Haavistokin voisi olla aika yes, laittaisi kaikki kuviot aika mehukkaasti uuteen uskoon. Pressaparina kaksi miestä...
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6508  Su 15 Tam 2012, 2:11 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Soini ei hyväksy aborttia missään oloissa

Lainaus:
Perussuomalaisten presidenttiehdokas Timo Soini ei hyväksy aborttia missään oloissa.

Soini perustelee näkemystään elämän suojelemisella ja katolisen kirkon kannalla.

Soinin ehdottoman kielteinen kanta aborttiin sähköisti Päätoimittajayhdistyksen ehdokastenttiä Helsingin Säätytalossa.

SDP:n ehdokas Paavo Lipponen hiillosti Soinia kysymällä, mitä tämä sanoisi raiskatulle naiselle, joka haluaisi aborttia.

- Olen elämän pyhyyden ja ihmisarvon puolesta, enkä rupea määrittelemään erilaisia tapauksia, on ne kuinka inhottavia, vastuuttomia tai kohtuuttomia, Timo Soini vastasi.

Lipposen mielestä lähimmäisestä pitäisi kantaa vastuuta, eikä hänen mielestään Soini ole sitä tässä asiassa tekemässä.

- On aika helppo sanoa, että kantaa vastuuta elämästä. Totuus kuitenkin on, että niissä maissa, joissa seurataan tätä Timo Soinin oppia, nuoret tytöt kuolevat synnytyksiin enemmän kuin niissä maissa, joissa on vastuullista lainsäädäntöä, jolla mahdollistetaan abortti, sanoi RKP:n ehdokas Eva Biaudet.

Vasemmistoliiton Paavo Arhinmäen mielestä abortissa on kyse perimmäisestä ihmisoikeudesta.

Eihän noilla värkeillä hänen (Soinin) tarvitse siitä murehtiakaan.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6627  Ma 23 Tam 2012, 1:54 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Väyrynen liikuttui valvojaisissa

Lainaus:
Paavo Väyrynen liikuttui lähes kyyneliin Mari Kiviniemen kiittäessä häntä hyvin sujuneesta kampanjasta. Myös puheenjohtaja Kiviniemi vaikutti silminnähden liikuttuneelta.

- Me olemme sinusta Paavo todella ylpeitä, olisit ansainnut enemmän prosentteja, Kiviniemi totesi.

Hän myös kiitti Vuokko Väyrystä hyvästä kampanjatuesta.

- Suuri kiitos kuuluu sinulle Vuokko, olet osoittanut esimerkilläsi, että kuinka tärkeä perheen mukanaolo on.

Paavo Väyrynen kiitti Kiviniemeä ylisanoista, sekä koko kampanjaväkeä hyvästä kampanjasta.

- Tämä kampanja on ollut upea kokemus, päivääkään en vaihtaisi pois, Väyrynen totesi ääni väristen.

Älä Paavo sure, sinua äänesti moni nuorempikin, hyvän kampanjan teit. Kaikkia ei voi vaan miellyttää, mutta nyt voit tehdä niin kuin lystäät - josta Vuokkokin syvällä sisimmässään ehkä tyytyväinen. Ja onhan kuuden vuoden kuluttua taas uudet kisat...

Jk. Haluaisin muistoksi mukinne, mutta etkö voisi tiputtaa vähän hintaa?

Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6662  Ma 23 Tam 2012, 23:01 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pekka Haavisto. Muutakin kuin munat.

Äänestän häntä.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6663  Ma 23 Tam 2012, 23:06 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Pekka Haavisto. Muutakin kuin munat.

Äänestän häntä.

Kautta historian on syrjitty mustaihoisia, naisia ja homoja.

En kannata sellaista maailmaa, Pekka saa ääneni.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6691  Ke 25 Tam 2012, 0:06 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos jo huomenna jaksaisin mennä äänestämään Pekkaa, Saulin saa pyytämättäkin.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6692  Ke 25 Tam 2012, 0:14 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi hirveetä, että uskova äänestää homoa.

Mutta tosissaan uskonnolla, jossa ulkokultaisuus tärkeintä, ei ole paskanhaileenkaan väliä minulle.

Pitäkööt siinä tapauksessa uskontonsa, meikälle tärkeintä usko hyvään ja oikeudenmukaisuuteen. Sitä paitsi, jos pitää valita kirjoittamisen ja uskonnon väliltä, tiedetään, mikä jää:

kirjoittaminen ja ajattelu.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6711  To 26 Tam 2012, 18:02 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Jos jo huomenna jaksaisin mennä äänestämään Pekkaa, Saulin saa pyytämättäkin.

En ole jaksanut käydä äänestämässä vielä, mutta näköjään Saulillakin arvot kohdallaan:

Heikki Hursti: Sauli Niinistö tehnyt arvokasta työtä

Lainaus:
Heikki Hursti kertoo arvostavansa kovasti presidenttiehdokas Sauli Niinistön tähän mennessä tekemää työtä syrjäytyneiden hyväksi.

Niinistö työskenteli pari vuotta sitten päivän Hurstin avustusjärjestössä ja on sittemmin tukenut järjestön työtä kolumneistaan saamilla palkkioilla.

– Kunnioitan häntä poliitikkona, koska monet muut ovat luvanneet olla mukana, mutta kukaan ei ole lähtenyt toteuttamaan lupauksiaan yhtä konkreettisesti kuin Sauli. Sanansa mittainen mies.

Ihmisenä Hursti luonnehtii Niinistöä lämpimäksi, sympaattiseksi ja aidoksi. Miehet pitävät yhteyttä puhelimitse kerran kuussa.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6761  Ma 30 Tam 2012, 14:33 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minua alkoi kyllä erittäin vahvasti epäilyttää, teenkö oikein äänestäessäni Haavistoa luettuani Hurstin jutun edellä. Olisin voinut muuttaa mieltäni, mutta merkkasin numero kakkosen lappuun. Oli ikävä tunne; en tiennyt yhtään, teinkö oikein...

Mutta tarjolla oli vain kaksi pervertikkoa; miespari ja nuoren naisen nainut vanha ukko. Paavo ja Vuokko olisivat sopineet kuvioihin paljon paremmin - nyt jäljellä oli enää vain nää, joista valittava. Ei silti, että pervertikkoja tuomitsisin, kun meistä varmaan jokainen lienee sellainen, enempi tai vähempi ;)
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6762  Ma 30 Tam 2012, 15:09 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Admin 24.1.2012 kirjoitti:
Voi hirveetä, että uskova äänestää homoa.

Mutta tosissaan uskonnolla, jossa ulkokultaisuus tärkeintä, ei ole paskanhaileenkaan väliä minulle.

Pitäkööt siinä tapauksessa uskontonsa, meikälle tärkeintä usko hyvään ja oikeudenmukaisuuteen. Sitä paitsi, jos pitää valita kirjoittamisen ja uskonnon väliltä, tiedetään, mikä jää:

kirjoittaminen ja ajattelu.

Onpa tullut lauottua taas. Mahtaako pitää paikkaansa, vai olenko muuttanut mieltäni? Enkö olekin niitä ihmisiä, jotka vaihtavat takkiaan niin kuin käärme luo nahkaansa uuteen - säilyttäen hyvän, elinkelvottomasta luopuen?

Uskonto ja usko ovat kaksi eri asiaa. Jälkimmäisestä en luovu koskaan, omasta henkilökohtaisesta uskostani.

Olen joskus eronnut kirkosta luopuakseni ulkokultaisesta uskonnosta. Mutta tulin heittäneeksi samalla lapsen pesuveden mukana, eli henkilökohtaisen uskoni, joutuen maksamaan siitä kovan hinnan. Samaa virhettä en tee uudestaan, en ikinä.

Onneksi tänä päivänä kirkossa on paljon elävää toimintaa. Olipa vaan mahtava kirkkoilta eilenkin.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 6764  Ma 30 Tam 2012, 15:40 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sä lapsen uskos säilytä,
se sull' on paras ystävä

On maailman aarteet tomu vaan,
rinnalla uskon lapsekkaan

Mikko Leppilampi - Lapsuuden usko
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 11540  Ma 20 Huh 2015, 10:38 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ketjun otsikkona on: Ministeri vai ruletti?

Mieleeni tuli päivä pari sitten: Ministeri ja ruletti, jota en ole pyörittänyt.

Vaalit menivät sitten ilman, että olisin käynyt äänestämässä.

Ensimmäistä kertaa; mutten ole ollut tällä tavoin sairaskaan kuin nyt.

Näytelmä on tympeä ja kansanedustajanäyttelijät palvovat vain rahaa ja valtaa.

Tässä on vähän toiset ongelmat, kun ei pysty öisin nukkumaankaan enää.

Ihan pikku juttu tietty vaan. Olematon. Näkymätön.

Kaikkihan valvoo nonstop yöt ja päivät perään.

Taloudellista ja ekologista, kunnes jossain kohtaa romahtaa.

Nooh, turhaa mennä lääkäreille valittamaan - eikä ole enää kirkkoakaan.

Hallelujaa vaan.

Olematon. Näkymätön.

Helvetti.
Takaisin alkuun
Admin
ylläpitäjä

Linkki viestiinViesti 12730  Su 09 Huh 2017, 18:08 (GMT+3)  Aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Äänestyspäivä. Lepopäivä. Palmusunnuntai.

Harmitti tajuta herätessäni, etten ollut äänestänyt oikeaa puoluetta jaksettuani ylipäätään raahautua viimeisen ennakkoäänestyspäivän iltana vähän ennen sulkeutumisaikaa äänestämään. Olin yrittänyt etsiä listaa, jossa olisi kaikki ehdokkaat huomattuani, että toisia yritetään sensuroida. Ajattelin, että voisin luottaa Aamulehdessä olevaan listaan, joka oli loppua kohden sekava. Olin äänestänyt sitä, mistä puhe, mutta puute, eli perushoitajaa Tampereen Puolesta ry:stä. Vasta MV-lehden jutusta tajusin, että olisin voinut äänestää Marcoa tai Mariakin täältä. Äreänä nostin päätäni sen verran ylös, että sain koukattua tablettini käsiini ja pääsin tutkimaan Aamulehden listaa, jossa myös Marcon ja Marin olisi pitänyt olla. Oma virhehän se oli vaan, Suomalaiset Ensin oli vilahtanut kahdella ehdokkaallaan ohi, ei voinut mitään.

Mutta koska kerran tabletti oli käsissäni, katsoin vähän uutistarjontaa. Iltalehden juttu mönkään menneestä selkäydinpunktiosta hirvitti minua oman punktioni jälkeen, joka sentään meni hyvin, vaikka olinkin hirveän kipeä sen jälkeen. Pahoinvoinnin takia jouduin opettelemaan puolimakaavassa asennossa kirjoittamisen, jota olen jatkanut senkin jälkeen kökötettyäni aina ennen pöydän ja tuolin äärellä.

Iltalehden jälkeen siirryin Ilta-Sanomiin lukemaan uutisotsikoita päätyen lopulta parisuhdejuttuun, jossa suomalainen nainen oli rakastunut egyptiläiseen mieheen ja muuttanut Kairoon. Vaikkei ihmisiä pidä niputtaa samaan muottiin, olen lukenut samanlaista hehkutusta ennenkin, kuinka joku maa on niin ihana, kunnes kulttuurin ja uskonnon nurjat puolet muistuttavat olemassaolostaan ja varoituksia alkaa sadella.

"Islam on ollut minulle positiivinen yllätys, koska Koraani kehottaa kunnioittamaan naisia, kaikkia ihmisiä ja eläimiäkin. Median antama kuva islamista on vääristynyt. Eihän Suomen kristittyjäkään voi yleistää sen perusteella mitä konservatiiviset kristityt ajattelevat."

Onnelan sanojen kaikuessa vielä korvissani päätän klikata MV-lehteenkin, jossa jo otsikko kirkuu Egyptin pommi-iskusta. Koska MV-lehteä on raukkamaisesti syytetty valehtelusta, tutustun lähdelinkkeihin todeten kaiken liiankin todeksi.

Ehdittyäni hädin tuskin toipua lukemastani, että on niin härskillä tavalla menty kirkkoon ja tapettu ja tuhottu kristittyjä kesken jumalanpalveluksensa, MTV:n sivuilla raportoidaan toisestakin pommi-iskusta kirkkoon Egyptissä.

On kristittyjen tärkeä päivä, palmusunnuntai, ja Isis on iskenyt kirkkoihin. Oikein Jeesus opetti, että hedelmästään puu tunnetaan, Matt. 12:33. Kannattaa katsoa ennen kuin joutuu katumaan, kenelle vallan antaa.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Sanasinko Foorumin päävalikko -> Elämää ja eduskuntaa Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Muuta tekstin kokoa: - -

Takaisin ylös

Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign